AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
942

F07 hela bilen sned

Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Hade för någon vecka sedan bytt stötdämpare runtom. Lyfter då oftast på den centrala lyftpunkten. Nu var det dags för ny slitagevarnare och jag lyfte bilen på lyftpunkten vid vänster fram. Fixade och donade, men behövde lyfta bilen lite mer och svänga ut oket så jag kunde se. Hörde då kompressorn till luftfjädringen men tänkte inte på det mer. Ibland justerar den ju. Allt klart och dan därpå skulle jag åka men såg då att höger bak var högre än vänster bak. Jaha, nya luftburkar bak, tänkte jag. Såg då också att höger fram var högre så bilen lutade snyggt och jämt åt ena hållet. Skilde exakt 5 cm. Startade och tänkte att nivåregleringen och kompressorn löser detta, men icke. Körde lite fram och tillbaka på gårdsplanen, men ingen skillnad. Lyfte av däcken fram och tittade på fjäderbenen, men allt såg normalt ut.

Efter lite datorpyssel med INPA (tack Ola för support) så kom jag in i nivåregleringen och började mixtra på tyska. Hittade till sist de olika nivåerna man kan ställa om till (transport och normal) och till slut ordnade sig allt.

Men kan det vara så att om nivåregleringen höjer bilen 5cm på höger bak så följer höger fram med? Har faktiskt märkt att det inte behövs mycket lyft på en lyftpunkt förrän hela sidan lyfter. Så var det inte förr, då flexade karossen mer och man fick lyfta ordentlig högt innan hela sidan lyftes, och det kändes inte riktigt bra. Gissar att karossen är mycket mer vridstyv idag.

Well, tack Ola, tack INPA.

Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Borde finnas ett serviceläge för nivåregleringen?
Aktivera först och höj sedan bilen.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Bra jobbat! Lurigt om man inte ska kunna lyfta en bil utan att den kan återställa sig. Precis som Snart525i är inne på så kan en idé vara att innan man lyfter så ställer man den i transportläge, gör jobbet, sänker ner och ställer tillbaks i normal.

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Japp, visst kan man ställa bilen i serviceläge och sedan lyfta. Har aldrig behövt det förr dock. Och det är ju lite extra jobb för så liten sak som slitagevarnare.

men, men

(BMW hade felsökt och bytt kompressor och luftdämparna bak...)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.