|
|
|
|---|---|
|
Har kört cykelhållare på dragkroken och den har vridit sig under färd (kanske pga fartvind, det stack ut cykel mer på ena sidan än andra) och cykelns centrumbult har gnagt ett märke i bakre kofångaren på cirka 1*1cm. Det är i plasten på kofångaren, precis i ovankant av kofångaren, där det viker in, dvs i bagagerumsgolvets förlängning, fast såklart på utsidan av bilen. Det är inte hål igenom men skavt rejält genom lacken in till (och lite i) plasten och någon litet plastspån sitter i "såret". Hur snyggar man till detta? Slipa till så man får mjuka kanter och sedan spraylack och klarlack? Eller ska man först bygga upp med något och försöka få till formen på kofångaren igen, slipa lite och sedan färg och lack? Vad ska man i så fall bygga upp med som fäster på befintlig plast och som sedan även lacken fäster på? /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 | |
|
Det finns nog folk som kan det här bättre än mig men jag har några idéer. Plast kan vara svårt att få saker att fästa på, du kan behöva en plastprimer i botten. Du behöver fylla upp 'gropen' med något, annars kommer man se det tydligt även efter målning. Någon form av flexibelt spackel kanske funkar på den mjukare plasten? Vet du vad det är för sorts plast? Då kan man googla om hur det kan gå att fixa. Det kan gå att smälta i mer av samma sorts plast, det kan funka att bygga upp plasten med legobitar smälta i aceton. Legobitsmetoden är kladdig och mysig men har fixat allt från karossen på min gräsklippare till solskyddsgardinerna i bakdörrarna på e38:an. Att smälta ihop plast och förstärka med insmälta häftklammer har fixat drev i bakrutetorkaren på skodan. Lödkolv med ställbar temp är grejen, då kan man ställa in precis över smältpunkten och jobba med kontroll. Googla på repair plastic för idéer. // Magnus |
|
|
Kan vara läge att kolla vad en begagnad kostar på skroten! Det brukar finnas relativt gott om bakre stötfångare till ganska låga priser... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Annars kan man ta av stötfångaren och lämna in till en bra lackfirma. Då kostar det inte så mycket, resultatet blir bäst då de jobbar med en lös del och de har plastreparatiomsutrustning. Har lackat om min framstötis och man tar av en sådan del på runt en timme i lugnt tempo! | |
|
Har börjat med att sandpappra bort plastskägg och spayat på några lager sprutspackel men det bygger inte så mycket som jag hoppades. Provar nog att lägga färg ovanpå och lever med att det blir en mjuk grop - eller så provar jag att blanda lite båtepoxy med fillerkulor och bygger en kulle som jag sedan får slipa ner till rätt nivå. Pausar dock jobbet lite då min färg var restad i två veckor hos BMW (och 1100 beställda i kö hos BMW Tyskland) - märkligt tyckte både jag den jag beställde av, Saphirsvart E91 är ju inte ovanligt och inte heller halvledare i en sprayburk :-) Den färg jag har kvar får gå till plåtrostlagning just nu. Plasten tar ju inte skada av att vänta. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nä, sprutspackel är bara för väldigt små ifyllnader. Vad som passar dig bättre är isåfall Hagmans Stålplast Spackel Flexibel. Finns även glasfiberförstärkt spackel, men det är nog overkill i det här fallet (dock svårt att säga utan att ha sett hur hiskeligt det ser ut). Börja med att slipa ned i och runt området till säg P600 i typ tre steg. Lägg på Hagmans PlastPrimer. Lägg på Hagmans Stålplast Spackel Flexibel 2K. Grovslipa spacklet (typ P200-P300) Slipa sedan i och runt området till säg P600 i typ tre steg. Lägg på Hagmans PlastPrimer. Lägg på Hagmans Stålplast Spray Filler 1K. Slipa från typ P320-P400 och ned till typ P1000-P1200 i flera olika steg. Släng på baslacken 1K. Släng på klarlack 2K. Det var i princip så jag gjorde när jag fixade till min tröskel där det behövde svetsas igen några hål och sedan snygga till lite med spackel innan det målades. I mitt fall så var det ju metall så jag använde andra primers, men konceptet borde vara ungefär det samma. EDIT Just det, glömde säga... Mellan varje steg så rengör man såklart noga med Hagmans Silikonborttagning (finns både som spray och flaska). Viktigt är att aldrig lägga basfärg direkt på spackel! Det kan då uppstå sugningar i lacken så att säga och det kommer att synas. Därför måste man ha något typ av mellanlager typ filler/slipgrund emellan. Hagman Spray Filler vill jag minnas är grå, men jag tror det finns Spraymax Fyllprimer som finns i olika färger (från vitt till svart för att bättre matcha basfärgen). Ok, låter som jag får provision på sålda Hagmans artiklar. Men går såklart lika bra med det märke som man själv föredrar. Jag har väldigt liten erfarenhet i det här området, så för att hålla det enkelt har jag i så stor mån som möjligt försökt att undvika blanda massa märken och produkter i främst förarbetet (för att undvika eventuella inkompatibliteter). Och det jag själv kört mest med är just Hagmans. |
|
Då jag inte hunnit på med färg ännu så kanske jag ska bygga upp lite till och slipa innan grundfärg. Tack för tipset om grundfärg före bilfärg - det hade jag nog gjort fel på annars. Återkommer med resultat senare! /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.