AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
709

Arktissilver 540 e39 drar åt sig flugor!

Hej!

Jag blir inte klok på detta, men jag har märkt att om jag startar min 540 med öppna dörrar, så tar det inte lång tid innan det svärmar flugor kring den! Kanske hade 10 stycken på insidan av vindrutan efter någon minut idag! Är det någon annan som märkt av detta? Kan det vara färgen? Kan det vara doften? Innan man startar den kan det vara någon enstaka fluga runt den, men inget uppseendeväckande skulle jag säga.

Som referens så drar min svarta i3S inte till sig någon fluga alls.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Du får nog berätta lite mer om det där...typ om bilen varit förvarad i någon lada eller dylikt i sitt tidigare liv...eller något skumt som har hänt med bilen historiskt sett?

Nää....det mest troliga är att du har något som ruttnar i bilen..sorry, men det är ju det enda tänkbara jag kommer på så här på direkten iaf..

Kanske finns någon mus som har "övervintrat" i bilen och sedan..ja...fastnat.
AC systemet kanske behöver en rengöring?
Har du kontrollerat hur det ser ut i insugningsljuddämparen(luftfiltret)...t.ex?

Eller något annat, men lacken drar inte till sig flugor....men... jag kanske ska googla på det för att vara "tvärsäker" :)

Mvh Janne.
Ja alltså fräsch är den inte direkt, men ändå inte katastrofalt äcklig tycker jag. Den hade nog stått länge innan jag bogserade hem den, så bälten och lite ytor har möglat på den, vilket jag torkat bort till viss del (ordentlig rekond kommer göras när den är besiktigad och laglig att köra). Hundhår finns det även ganska gott om, och man känner lite doft av gammal doftgran som måste suttit i en gång i tiden, men inte mycket mer än så egentligen.

Luftfilterna ser okej ut, men har ändå beställt nya. AC-systemet har jag faktiskt inte ägnat en tanke på! Men återigen, har inte känt någon oroväckande doft alltså.. :)

Jag får för mig att det bara är när den är / har varit igång också! Det finns väl ändå inte "bensinflugor" eller liknande? xD Kanske borde filma fenomenet, ifall flugorna hittar in tillräckligt fort innan tittarna tröttnar ^^
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Låter som att en rejäl recond skulle lösa problemet..iaf det mesta. :)

Mvh Janne.
Janne jag får pröva det! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.