|
|
|
|---|---|
|
Hej, Biken hsr stått i över 10 år. Läcker vid vänster bakhjul sprutar rätt bra så det går inte att köra. Läckan är i ett av rören som kommer framifrån där det svänger till höger stax före en hållare. Se Bild länk, Hur fixar man detta på bästa sätt? Mvh Micke Länk | |
|
Blev fel länk här är rätt. Sorry, Länk |
|
|
Hej, Den andra länken blev också tokig. Men när jag renoverade nivåregleringen på min förra E38 - 95:a, bytte jag till CuNi-rör från Biltema och skarvade ungefär under förarsätet, där originalen var friska. Skarvar med klämkopplingar, från Biltema. Någonstans vid den där hållaren, som du beskriver, kapade jag själva rörskarven (som samtidigt fixerar röret/-n i hållaren) med ett löst bågfilsblad. Rosten gav mig inget val men eftersom hållaren var intakt, ville jag inte vålda. På vägen mot reglerventilen fick jag i något läge köpa originalrör, för de var så okristligt tillbockade. Bytte ventilen också. Minns inte exakt varför, men antagligen läckte den. Mycket jobb, men det blev bra till slut. /Lennart |
|
|
Tack för infon. :) Provar en sista länk. Länk |
|
|
Jag hinner inte se bilderna, innan skärmen blockeras av en massa cookie-godkännanden, som aldrig vill upphöra. Kanske forumbilder.se fungerar bättre? /Lennart |
|
|
Ledsen att det strular, Provar igen med ditt förslag. Länk |
|
|
Ja, nu ser jag, men känner inte igen mig. :( Så grundtipset får stanna vid kopparnickelrör (vanlig bromsrörstorlek, 3/16"?) från Biltema, skarvar och ett set dubbelkoningsverktyg. Med all den, lite väl framfarna, rosten, och trångt läge, lär det bli en del jobb. /Lennart |
|
|
Tack! /Micke |
|
|
Påminner om när jag fixade rostiga bromsrör på min e34 med nivåreglering bak. Det var trångt och bökigt! Jag körde också med att skarva längre fram. Har du några större ambitioner med bilen så tror jag du sparar tid på att plocka ner bakvagnen och fixa alla rör mm på en gång. // Magnus |
|
|
När vi ändå är inne på nivåreglering. Det verkar i dagens läge vara helt omöjligt att få tag på nya nivåregeringsventiler. E32:ans och E38:ans ventil verkar vara identiska trots att de har olika OEM-nr. e32: 37121138407 e38: 37121090628 Det enda som skiljer är att armen som sitter på ventilaxeln. Armen på e38:an har en böj medans e32:ans är rak. Har letat febrilt på nätet, men överallt står det att den inte går att få tag på. Beställde en för e38:an från AliExpress som skulle vara "refurbished" / renoverad, men den läckte som ett såll vid axeln, så där blev man blåst. Ingen som har en ny sån här ventil som ligger och skräpar i nån låda och vill bli av med den? Annars blir det väl till att öppna ventilen och försöka byta ut O-ringarna. |
|
|
Så här ser det förresten ut när man öppnar upp en ventil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.