|
|
|
|---|---|
|
Då vart det dags igen med dessa felkoder på min 320i (N43-motorn) anno 2008 och drygt 20" på mätaren.. Motorlampan dök upp gul å fin, rensat felkoderna (med INPA) men nedan återkommer snart igen efter liten stund... 2C87 - DME: Exhaust-gas temperature sensor, signal 2AF4 - DME: Nitrogen oxide sensor, electric 2AF2 - DME: Nitrogen oxide sensor, lambda linear 2AF6 - DME: Nitrogen oxide sensor, lambda binary 2AF9 - DME: Nitrogen oxide sensor, NOx signal: coast-mode check 2C7F - DME: Oxygen sensor after catalytic converter 2, trim control 2AF8 - Nitrogen Oxide Sensor deceleration check - intermittent (2C87 har jag haft ett tag, men resterande dök upp nu i veckan på liten tripp med husvagnen :( Är det den berömda NOX-sensorn som havererat eller vad tror ni därute som har mer erfarenhet än jag med BMW..? Får påpeka att bilen inte uppför sig annorlundare nu än innan, men det är la bara en tidsfråga misstänker jag... //Cenneth | |
|
Hm... Ingen som känner igen packen med koder och har något magiskt trollspö att dela ut för vart börja i jakten på avhysa den gula motorlampan? |
|
|
Om det ser ut som en anka, går som en anka, låter som en anka, så är det troligen en anka! ;) Allt pekar mot NOX-sensorn och den är ju inte heller helt ovanlig som felkälla... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Efter att snurrat runt en del på ert eminenta forum så pekar allt verkligen mot ank-teorin. Får ta å ta mig under å inspektera visuellt, kanske testa försöka lossa eländet innan jag beställer nytt... Den där NOXen vart ju inte direkt budget heller :/ Någon med färska erfarenheter med NOX-emulatorn som jag läste om någonstans? Är den "bara" till att fläska på precis som med originalet? |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Planera in byte av avgastemperatursensorn också. Jag trodde dess signal gick genom NOX-styrenheten (som i sin tur rapporterar till DME), men fluktade snabbt på ett elschema och den verkar ha två helt separata kablar direkt till DME (annars kunde man lugnat sig med denna efter byte av NOX-sensor, NOX-styrenhet och NOX-sensor sitter ihop så man byter båda när man byter sensor, och se om felet var inne i NOX-styrenheten). Nu gillar jag inte att bara byta komponenter i blindo, men är högst sannolikt att det är själva avgassensorn som är trasig, Samma med NOX-sensorn, som Johan B säger så är det troligt att felet ligger där. Men för säkerhets skull, gör en visuell inspektion (av det du kan se) av kablaget från sensorkontaktstyckena till DME om det finns några avskavda eller avgnagda kablar där. Men det brukar dyka upp comm-felkoder då, NOX-styrenheten och DME snackar ju över en lokal CAN-buss. |
|
Tackar ödmjukast för insiktsfull feedback :) Så gott få bekräftelse på sina (ibland virrande) tankegångar :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.