|
|
|
|---|---|
|
Hej, Håller på att hjälpa en vän att byta kylare på hans e36 320 cab men har stött på patrull. Nya kylaren är monterad men det pissar ur vatten ur den. Är ett litet hål under expansionkärlet. Finns på båda nya och gamla kylaren så gissar att det ska vara där? Läcker inte när bilen är avstängd utan bara när jag starta den för att lufta. Tänkte ladda upp bild på hålet men det kanske inte går? Nån som kan komma med tips och idéer? Edit: Länk target='_blank'> Tror jag fick till en bildlänk. Hålet sitter på samma plats på den nya kylaren. Mvh | |
|
Tidigare länk verkade inte funka så lägger upp en ny: Länk |
|
|
Tycker det ser ut som det läcker från muttern som verkar vara snedgängad. |
|
|
Kan tillägga att bilden är på den gamla kylaren. Ser ut som att det läcker från det hålet på den nya och även att det läcker mellan expansion och kylare. Men bara när bilen är igång. |
|
|
Den gamla kylaren har även bågnat eller vad man ska säga. Länkar en till bild här: Länk Kan det vara något mer som är fel? Innan vi förstör den nya kylaren också… |
|
|
Jag kan tänka mig 3 ställen där det kan läcka: 1) nedre tätningen för expansionskärlet, pos 3 här ["Länk 2) tätningen till "muttern" under kylaren, pos 14 i ovanstående länk 3) tätning till avtappningskranen (= den blå räfflade skruven). I så fall kommer kylarvätskan ut ur stosen bredvid "muttern". Vilken som är troligast beror på var det kommer ut kylarvätska. //Göran |
|
|
Känns trist om det skulle läcka på de ställena på en ny kylare men såklart inget är ju omöjligt. Tycker dock att det verkar komma från kylarlocket och rinna nedåt nu efter mer letande. |
|
|
Du menar från locket på expansionskärlet? I så fall ser jag två möjligheter: 1) Locket håller inte för trycket. Jag vet inte hur det skall vara för en E36, men åtminstone på lite senare årsmodeller skall locket hålla tätt upp till två ata ("1 kg övertryck") och vara märkt 200 kPa (tror jag). 2) Systemet är inte korrekt fyllt. Istället har ni fyllt för mycket, så att överskottet jäser ut genom locket, som alltså är konstruerat just för att göra så. Allt sagt med utgångspunkt från att E36 konstruktionsmässigt inte allt för mycket skilljer sig från lite senare modeller. /Lennart |
|
|
När bilen är kall så är nivån vid cold sträcket på kylaren vilket borde vara rätt så ska prova med ett nytt lock. Kan vara därför den tröck ur sig vatten innan med tänker jag. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.