|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag funderar på att uppgradera min BMW E39a till en BMW F11 då jag behöver en bil som kan dra 2000kg men min E39a får bara dra 1800kg. Jag lutar åt att skaffa en diesel, 530d eller större då jag kommer dra en del med den men är öppen för förslag. Med en del så menas någon gång i månaden så inte jätteofta ändå. Är det en bra bil för priset? Min budget ligger på ca 200k och funderar nu på om en mer välspecad 530d eller en mindre specad M550d är att föredra? Eller något mellanting med en 535d? Eller är en bensinare bättre i mitt fall, och i så fall vilken motor? Jag är tacksam för alla tips och erfarenheter! | |
|
Tja...F11 är en bra bil och motorn jag skulle ha valt vore väl en 530DA..med låga mil(jaja) och servad sedan dag1 såklart. Har du koll på vad skatten går på? Kör du inte jättemycket så kan möjligen en bensinare vara ett bättre ekonomiskt alternativ(535(306hk) eller 528 med 258hk(6 cylindrig) skulle jag välja då) Skulle INTE köpa 528:an med 245hk fyran! Men du har väl koll på det vanligaste "barnsjukdomarna" på F11 typ nivåregleringen och EGR? Även manuell låda ska(bör) du undvika, både ur tillförlitlighetssynpunkt likaväl som körkomfortmässigt (även andrahandsvärdet skiljer ganska så rejält till automatlådornas fördel). 530d motorn brukar få bra kritik vad gäller körbarhet och kraft...räcker nog till i de allra flesta fall. Mvh Janne. |
|
| Provkör! Många säger att skillnaden är marginell mellan 530d och 535d men jag håller inte med. Välj 535d som är en magisk maskin! | |
| Hej, en sak att tänka på i sammanhanget, 5-seriebilar är tunga pjäser och speciellt då dieslarna. Det krävs E-kort i de flesta fall för att få dra 2000kg. Har man ett sådant eller tycker det är värt att skaffa så är det inga problem | |
| Tack för all info! Och jag har BE-kort så det är inga problem där :) | |
|
530 eller 550 för ca 200 kkr? Vilka mil pratar vi då på bilarna? Ja tunga är bilarna och mer utrustning gör de så klart tunga. Vägde min på bilprovningens våg och blev smått chockad. typ 2250 kg med en 80 kg pers i. Räknade då ut att det max får åka typ 4-5 pers utan bagage i bilen. Om vi ska hållas oss inom registrerade uppgifter hos transportstyrelsen. Så vill du frakta mycket köp en snålt utrustad version. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.