AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.111

Väldigt små hål på båda reflexglasen bak borrade från fabrik eller?

Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Jag upptäckte två väldigt små hål på de två reflexglasen på bakluckan sitter på exakt samma ställen och ser borrade ut men varför i helsike skulle de ha gjort detta??! Eller hur har de annars uppstått på exakt samma ställen vardera reflexglas??? att båda skulle blivit skadade av stenskott eller nåt annat är ju uteslutet vill gärna veta varför och om man ska byta de?

Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Dränering av kondensvatten?

Jag minns tidiga Volvo 140 som fick kondensvatten i bakljusarmaturen. Många bilar körde omkring med skvalpande vatten.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
ja, kanske men det är ju väldigt gamla bilar du talar om jag har aldrig haft eller sett såna på mina andra mycket äldre bilar??? iofs tog det fyra år innan jag såg de här det är knappt man ser de man måste titta väldigt noga och nära men det är ju inte något elektriskt i reflexglasen och därmed ingen nytta om det skulle vara som du tror??? Och det är inga i bakljusglasen som det skulle vara om detta stämde väldigt mystiska

js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Tror också det är mot kondens, både imma och vatten. Modernare belysning med LED genererar ingen värme, så fukten försvinner inte pga det.
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Kanske mer korrekt, LED genererar (ofta) inte tillräckligt med värme.

Lite OT, men det är lite av en myt att LED inte genererar värme. Av tillförd effekt blir ~50% värme (jämfört med ~90% för halogen).

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Men det är ju ingen belysning i reflexglasen!

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Sannolikt har din bil ägts tidigare av en BMW-entusiast som tror sig vara kompetent nog att modifiera bilen i tron att den blir bättre. Jag minns att vi diskuterade det där i klubben av och till för några år sedan, och att några faktiskt borrade hål i sina lyktglas.

Det är inte gjort i original från fabrik i alla fall.

Edit: Nu är ju BMWbamzes bilen en 320 E92, så den hade knappast LED. För övrigt var det några entuisaster som trodde att det skulle åtgärda kondens i lyktglasen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När det gäller lyktglas, så finns det oftast de facto redan hål för att ventilera bort kondensvatten - MEN dessa sitter på insidan....

Bild på hålen kan underlätta!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
De är ca 3 mm i diameter och djupet ca 2-3 mm inte igenom glasen och ser ju fint borrade ut knappt man ser och upptäckte nu att det är två likadana på bakljusglasen också och också på exakt samma ställen på varje sida som reflexglasen vilket tyder på fabriksgjort eller?? av någon idiotisk anledning men de kanske är utbytta till några billiga kopior eller??
Småsprickor vid det ena hålet på ena reflexglaset, stor spricka utan stenskottsskada på det ena bakljusglaset och ett stenskottsskada gör att man går i valet och kvalet om det är värt att byta allihopa vet någon om det finns enbart bakljusglasen och reflexglasen att köpa och byta enkelt eller om man måste byta hela insatserna som framglasen? Hur i helsike kan det bli så många skador på glasen bak har aldrig varit med om på alla mina andra bilar???

Vad är det för sorts plast på bakljus, framljus, dimljus och reflexglasen? Plexiglas? fiberglas?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag hade ett "fenomen" på min fd 735:a E32, halva backljuset(tror jag det var) var fullt med vatten..

Jag borrade upp ett hål i bakljuset och dränerade ut vattnet...tätade igen hålet när vattnet var borta och lyktan var helt fri från kondens( borrade invändigt s.a.s.).

"Fenomenet" kom aldrig tillbaka igen.
Hade bilen i x-antal år efter "reparationen".

Mvh Janne,
be
113
begell
X3 30e -20
Förmodad "patentreparation", liknande den som Volvo gick rekommenderade i början på 1960-talet är sk. smörjfria kulleder i framvagnen infördes. Lederna började knarra alldeles våldsamt just när den tidens korta fabriksgaranti på 6 månader var passerad.
Verkstan har fått order att punkterna damasken och trycka in lite fett!
Inget råd om att täta den trasiga damasken så leden fylldes snart av grusbaserad slipmassa. När dom efter den tiden dyra nya lederna kom (fick betala allt själv) var utförandet annorlunda och dom höll mer än 15000 mil.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.