AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
512

Servopump till 520 1998

ni
88
nizzan
520ia sedan e39 -98
Hej, min 520 1998 behöver en ny servopump, är det lätt att byta själv?

Hej,

S v å r t är det (nog) inte, bara lite jobbigt. Kanske trångt? En del förberedelser, som att demontera drivremmen och tömma oljan ur systemet, lossa annat som sitter i vägen, kolla upp så att du är beredd med nya slangar (om de har skadats av t ex olja och ålder). Osv. (Det är ju något som har orsakat att den gamla pumpen dog.)

Ta tid på dig och arbeta lugnt och metodiskt. Måste du lossa många grejer, ta lite foton under vägen så att du lättare minns hur de satt.

Den här skissen tyder inte på några större konstigheter.

Länk

Lycka till! Återkom gärna med rapport! Den kan hjälpa andra.

/Lennart
ni
88
nizzan
520ia sedan e39 -98
Hjälp, har varit inne på flera sidor. Finns servopumpar för 1100-1400kr. Alla ser annorlunnda ut. Hur kontrolerar jag att den passar till min bil?

I min länk hittar du BMWs detaljnummer. Det kan du söka på. Bildelsbasen borde väl kunna ge utdelning. Men allra först, gå in på realoem.com och knappa in din bils chassinummer (VIN) så att du säkert vet att du får uppgifter om just din bil (jag sökte med de uppgifter du först gav. Borde räcka, men kolla ändå.).

Vare sig du köper begagnat eller från någon reservdelsfirma, måste du övertyga dig om att delen är kompatibel med originalnumret. Brukar oftast anges, annars låt bli att handla där.

En liten fråga, bara: brukar du meka med bilen?

/Lennart
ni
88
nizzan
520ia sedan e39 -98
Nej, men har en kompis som jobbat som bilmek i 40år. Själv är jag 66, mekar lite.

Trodo.se har jag själv bra erfarenhet av. Brukar ha flera varianter av samma artikel, alltefter plånbok och smak.

Ett exempel på pump som motsvarar den som realoem anger i länken i mitt första inlägg:

Länk

(Trodo visar bmw-numret under "OE-nummer" )

/Lennart
ni
88
nizzan
520ia sedan e39 -98
Tack för tipsen. Nu har jag hittat en som passar.

Bra! Lycka till ned resten. Men med 40 års vana kan det knappast gå fel. :)

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.