|
|
|
|---|---|
|
Hej Har nyligen fått bägge framskärmarna samt huven omlackade . Tycker dock att det vart väl stor skillnad gällande kulören!! Färgen är topaz blå met. Den nya kulören vart mindre blå och mer blå grön typ beroende då på vilken ljus man har på färgen då man tittar. Lackarens förklaring var att han troligtvis körde med ett annat lackfabrikat PPG och det delvis skulle vara orsaken. Han informerade dessutom om att det kunde skilja väldigt mycket på samma färgkod beroende på årsmodell exempelvis. Kunde skilja upp till 8-9 nyanser beroende på vart biltillverkaren hade köpt från olika färgtillverkare år från år beroende på lägsta inköpspris!! Skall man ta det som en sanning ?? Eller är det en bortförklaring!! Han sade sig ha använt färgkamera Jag tycker de verkar konstigt , fick förardörren omlackad på garanti för ett antal år sedan av en annan lackare och tycker den stämmer mycket bättre med original lacken Alltså mer gnistrande blå !! Denna skillnad i nyans syns väldigt tydligt i solskensljus Vad säger expertisen ?? | |
|
Det är väl lite som han säger, det finns variationer beroende på leverantör och hur mycket bilen blekts med åren. Men ser det för illa ut kan man väl fundera på om man vill betala fullt pris för jobbet eller om det går att snacka ner det lite. Ska man träffa 110% rätt på en gammal bil krävs det nog att man blandar en skvätt och provsprutar och testar sig fram. Det kan troligen bli dyrt. // Magnus |
|
|
Har lackeraren utrustning för att se exakt nyans och kompensera för åren s.a.s. (bl.a.) så ska det inte märkas...Inte i "störande grad" i alla fall. Jo, lite "finare" blir det ju dvs inga repor och skav såklart :), men någon större/märkbar nyansskillnad ska det inte bli om han är en yrkesman. Men är du missnöjd så tycker jag att du går tillbaka och ber honom göra om jobbet. Har han lite stolthet i sitt yrke så gör han om lackeringsarbetet utan större knot(förhoppningsvis).. Mvh Janne. |
|
|
När jag fick lackat två dörrar på en Audi för några år sedan så gjorde lackeraren 5 olika lackprov på samma färg som jag fick välja på innan bilen lackades. Sen lägger väl lackeraren meryta på framdörrarna för att dimma ut skillnaden? |
|
|
Det är precis som lackeraren sa till dig. Kan finnas väldigt många olika nyanser i samma färgkod. Det är därför dom måste skjuta för att få fram rätt "stick". Det går inte att avgöra genom att bara titta på lacken. Sen blir det ju ett hantverk att försöka matcha in mot originalkulören. Att bara skjuta fram rätt "stick" och sen lacka lär sällan bli bra, speciellt inte på en äldre bil. Men om du upplever att den nya lacken känns mer grön än övriga lacken är ju frågan om han verkligen har hittat helt rätt? |
|
|
Proffslackare lackar aldrig hela ytor utan vill sluta minst en decimeter från skarvar för att, tsint säger, kunna få en mjuk övergång mellan nylackat och ursprungslacken. |
|
| Jag har själv en topaz blå e39a. Den lacken är svår när bilen är solblekt! Efter 6 år byttes alla dörrar och baklucka på garanti och då såg man inte skillnad. Efter 15 år bytte jag framskärmar och då slutade det med att jag lackade om hela bilen utom taket innan jag blev nöjd… | |
|
Ok tack för utförliga svar Ja han pratade om att man kunde lacka även in på framdörrarna för att dimma in eller vad man ska säga Den vart ju omlackad i fjol höst och då i vintermörkret såg man inte skillnaden . Men när det vart sommar och solen låg på på hela sidan vart det väldigt uppenbart. Problemet är att jag inte gillar den nya nyansen Tycker originalet var / är snyggare hmm mer blå gnistrande Mja grejen är att jag även tänkt lacka om bakluckan hos samma lackerare då tänkte han inte lacka kant i kant på den för att minimera nyansskillnaden. Men han skall även få göra om nederdelen på hö framskärm då den vart misslyckad , torrsprutning - färgen har inte runnit ut . Man känner ojämnheten med fingrarna. Mja den fina topaz blå färgen har man nu tappat en aning känns trist.😧 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.