|
|
|
|---|---|
|
Hej! Vilka kriterier krävs för att aktivera strålkastarspolningen? Jag har stått med p-ljus på, motor av och kört både torkarspolning när man drar spaken mot sig och intensivrengöring då knappen på spaken trycks mot ratten flertalet gånger. Säkringen är helt. Jag saknar multimeter idag, och har inte tillräckligt långa armar för att kolla om pumpen går. Min fråga är alltså om jag missat kriterier för att aktivera spolningen, eller ifall jag har ett fel? | |
|
Om du har halvljuset på tror jag strålkastarspolningen aktiveras efter att man sprutat på rutan ett visst antal gånger eller en viss tid. På E38 (och säkert även E39) finns det ett större relä med två kretsar som aktiverar pumparna för spolningen. Det går att rycka ut och mäta i kontakten och även bygla där för att kolla om pumparna mm funkar. // Magnus |
|
| Tack för infon! Vet du var reläet sitter? Jag kan inte hitta det. Har läst på något ställe att det kan sitta bakom handskfacket, men där ser jag bara annan el... | |
|
På E38 sitter det innanför, framför och ovan handskfacket. Man öppnar facket och drar det bakåt och sätter sig på marken utanför och kikar in halvt liggande över tröskeln. Minnet från min E39 tid är att det är liknande där, men att man måste demontera själva handskfacket för att komma åt mer än bara säkringarna. Vill minnas att det är några skruv och något clips bara. Du borde kunna googla fram bilder och info. // Magnus |
|
|
Pumparna sitter innanför höger innerskärm, bakom framhjulet. Mycket vanligt att dessa går sönder. Den yttre är för strålkastarna. Länk Den som sitter i motorrummet är bara för intensivrengöringen. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
| Det första jag gör när jag köpt begagnad bil är att kopplar ur strålkastarspolningen. Hatar den funktionen. På e30 är det super lätt, på e39 var det lätt, på e61 var det halv svårt, och på f10 var det riktigt svårt att koppla ur :) Har det funkat innan? | |
|
944_Driver: Tack! Kanske att jag missade missade dem ifall man måste ta loss hela handskfacket och ligga över tröskeln. Jag jobbade mig inte så mycket, utan trodde att jag borde ha sett dem ändå kan jag väl erkänna... :P olaO: Tack, pumparna hittade jag utan problem och har klämt på lite grand, elen dit däremot... Men ska kolla en gång till vid handskfacket richo: Men får man inte anmärkning på besiktning då?? |
|
| Jag har aldrig fått anmärkning på det. | |
| Tydligen så måste det fungera om man har exenon lampor eftersom dom inte alstrar värme och smälter snön. Men jag tror inte besiktningen kollar det speciellt noga. | |
| Okej tack! Lustigt ändå, dagens LED lär ju inte bli varmare än xenonljusen, och idag finns det väl inte spolning på några bilar typ!? Min BMW -18 har det inte iaf | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.