AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.159

Min första BMW och har en del frågor

Ja
32
Jarker
530d Touring 2018
Halloj

Har införskaffat en 530d Touring 2018 och har en del frågor som jag hoppas få svar på.

Den har Innovation paket och M-sport och lite annat.

Men jag saknar adaptiv farthållare, frugan har det på sin "jämnåriga" V60 och används flitigt, jag trodde det ingick så det var inget jag tänkte på att kolla, fanns inte det till BMW på den tiden ?

Sedan detta med connected drive blir jag inte klok på, när jag hämtade bilen så kunde jag läsa nyheter och väder och det var ju då jag tänkte att fint det funkar, uppdaterade mjukvaran i bilen via usb-sticka då det fanns en ny att tillgå, installerade My BMW appen och lyckades till slut få till det i bilen, men efter det så kan jag inte längre se varken nyheter eller väder, raden BMW app i bilen är "gråad", men jag har fortfarande connection från min Samsung mobil och kan se var bilen är osv.

Har försökt hitta info om jag verkligen har någon form av paket installerat eller aktiverat när jag loggar in på connected drive sidan men hittar inget om typ "mina tjänster", borde väl finnas om det är tidsbegränsat eller har varit eftersom det fungerade en dag att läsa nyheter och väder, eller var det uppgraderingen av mjukvaran i bilen som satte stopp för det ?

När jag loggar in på connected drive store och väljer t.ex. connected package plus för 1500:- per år så står det längre ner i en blå ruta "Tjänsten eller tjänsterna är inte tillgängliga för din BMW än" ?

Då kan man ju fråga sig varför jag kan välja att betala för en sådan tjänst om det inte fungerar för min bil ?

Det blev en del frågor, kanske dyker upp fler längre fram, hoppas på några svar iaf.

Mvh ! / J

Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Hej och välkommen!

Jo, adaptiv farthållare fanns men det är inte lika vanligt på BMW som till t.ex. Volvo för det ingår inte i något särskilt prisvärt paket. Så rätt många bilar har det inte fortfarande.

Jag tror inte det har med uppdateringen att göra, men jag tror startpaketen ingår i tre år från registreringsdatum, om det är en 2018 så kanske det råkade sammanfalla med treårsgränsen? På Connected drive-sidan så bör du se vilka paket som är aktiva på bilen, det står typ "Bokad till och med XXXX-XX-XX".
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Jag har adaptiv farthållare i min från 2011. Det har det första jag såg till att välja till. Prislappen då var 16300 brutto ser jag nu när jag tittar på beställningen.

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Adaptiv farthållare fanns med i IE paketet till F10/11 men tydligen har BMW bantat paketet om det inte finns på din.

Alla paket som är aktiva ska synas med sista giltiga dag på connected drive sidan, uppdaterar du dina uppgifter får du även mejl några veckor före dom går ut.

Köpte själv plus paketet i maj för 1500 och det gick alldeles strålande. Har inte behov av concierge service eller om Street parking info.

Crille
Adaptiv farthållare ingår i Driving Assistant Plus, i IE ingår endast Driving Assistant (utan plus). Plusset innehåller just adaptiv farthållare samt ”hålla sig i körfältsassistent”. Man kunde/kan också välja till AF separat utanför paketen.
När jag öppnar Connected drive shop, utan att logga in (för min bil har ACC), finns det erbjudande om att köpa till Aktiv farthållare med stop and Go (Länk. Jag undrar vilka bilar som är tillräckligt förberedda för att kunna lägga till funktionen till det låga priset (9.5ksek)?
Det behövs ju både radar och kamera ( och symboler på) avståndsknapparna på ratten.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
bmw21>> Jag tror det bara är för bilarna som endast använder kamera för ACC (X1/X2 bland annat) som kan ha kameran installerad för andra funktioner. Tyvärr fungerar det rätt dåligt och är en ren dumsnål kostnadsbesparing från BMW.
Ja
32
Jarker
530d Touring 2018
Ok, tack för svaren så länge. Skulle behöva en bagagerumsmatta, hittade en ok modell på carstuff.se.

Någon som handlat där och vet om det är bra grejer ?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.