AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.092

Danska motorvägar

bl
2.294
blixten
325i -88
Körde en sväng på danska motorvägar förra veckan. Väldigt fina och inga dubbdäcksspår som rycker tag i ratten där inte. Även när det regnade ordentligt slapp man sitta på helspänn för att det skulle dyka upp någon större vattensamling, som det frekvent gör i Sverige. Dessutom 130 km/h utom i stadsnära områden där det var 110.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Precis, varje gång man kör över Öresundsbron så undrar man vad som händer.
När man kommer från Sverige över på Danska sidan så tänker man - fasen vad tyst bilen går och man får dra ner ljudet några snäpp på radion/musiken.
Från Danmark till Sverige så tror man att något har gått sönder i bilen för det låter och dånar så förbaskat.
Stämmer att det som kallas ”tyst asfalt” är mycket vanligare i Danmark (och Tyskland med) än här hemma. Denna asfalt har också fördelen att kunna dränera stora mängder regn bättre. Danmark är ju generellt mycket mer tättbefolkat än Sverige så buller blir ett annat problem än vad det är i stora delar av Sverige. Och utan att ha statistik på det upplever jag Sverige som ett större transitland för tung trafik från ffa öst som danskarna slipper.
Men det finns även dåliga motorvägar i DK med, och jag upplever dem som ganska smala ibland med ganska små vägrenar.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Eftersom man har har ett annat klimat, dessutom i hela landet, kan man lätt ha dubbdäcksförbud. Hur skulle det låta tror ni om vi gjorde det i Sverige? Det skulle kallas glesbygdshat, stockholmspolitik osv.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Så lustigt det kan skilja sig i upplevelse! När jag själv kör i Danmark slås jag av att jag tycket det är skitigt, plus att motorvägarna är smala, med minimala vägrenar och sämre sikt eftersom det kan växa buskar och högt gräs intill motorvägen...
Stämmer som Alexander skriver - danskarna har en annan standard på hur bred en motorväg får vara för att få ha 110km/h. Därför finns det gott om smala motorvägar som aldrig hade fått mer än 80 eller möjligen 100 här hemma.

Men danskarna skall iaf ha cred för att de är duktiga på att verkställa sina vägprojekt, istället för att lägga in småetapper i en 30årsplan. Nya E47 med 5-filer tyst asfalt (110-väg) söder om Köpenhamn får Essingeleden eller E20 mellan Stockholm-GBG att kännas som Sibirien. Visst finns väl de plötsliga ”fartguppen” på Sveriges mest trafikerade genomfartsled kvar än? :-D
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"Fartguppen" är kvar, dock mindre allvarliga nu än förr. Känns som de lyckats göra dem smidigare. Egentligen tycker jag iden är smart (för er som inte vet, det är luckor som gör att man kan underhålla broskarvarna utan att stänga av vägen) men egentligen är det ju ett symptom på ett gigantiskt problem - det finns bara 1 väg genom Stockholm...
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Finns några teststräckor i Stockholm, Göteborg och Malmö där man testat "tystare" asfalt under en längre period.
Den fungerar inte att ha då den inte klarar av vårat klimat under vintern. Dubbdäcken är värsta boven eftersom dom river upp vägen som är mer porös än den asfalten vi använder idag, vilket även resulterar till att vägen snabbare blir skitig.
Underhållet blir för stort och hållbarheten blir för kort. Så vi kommer fortsatt få leva med våran hårda asfalt.

Att sen Sverige generellt avsätter för lite pengar till underhåll av vägarna är en annan sak.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det fanns en sån sträcka vid Hallunda för nåt år sen. Den var underbart tyst...första tiden. Efter några månader upplevde jag den lika bullrig som allt annat.
Tyst asfalt börjar ändå dyka upp på fler ställen. Man behöver ju inte ha den överallt men just kring tätorter gör den rätt stor skillnad. Så länge den är hyfsat nyasfalterad som redan påpekats.

Att vägunderhållet är lågt satt här i Sverige är det inget snack om. Samtidigt har vi rätt svåra förutsättningar på sina håll med vårt klimat och inte minst topografi av vatten och urberg. Skall man bygga ringled runt Stockholm så blir det dyrt och tar tid jämfört med att inlösa lite tomter och rulla ut en asfaltsmatta som i Danmark.

Vad gäller vägunderhåll i övrigt har jag märkt att i Tyskland och många andra länder verkar de bygga om hela vägavsnittet från grunden istället för att bara lägga ny yta. Antar att även sådant ingrepp gör att dräneringen men även hållbarheten blir bättre.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Det värsta är väl inte dubbdäck utan frostsprängning? När temperaturen pendlar kring nollan så sliter det enormt på beläggningen. Likaså tunga transporter. I mina hemtrakter i Hälsingland slits vägarna otroligt mycket av timmerbilarna.

Att vi har lite grövre asfalt beror väl även på att då sticker det upp lite sten även när det bildats en tunn ishinna. Det är bättre mot blixthalka helt enkelt.

Här strax norr om Uppsala finns det även en sträcka på E4:an med betongbeläggning. Den är helt värdelös och enormt bullrig även om de lagt på lite asfalt ovanpå för några år sen. Betongen slets väldigt fort.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.