|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 523 -06 (e60) och kanske vill köpa fälgar som har suttit på en F10 -F11. Passar dom på min bil? Någon påstod att bullarna är tjockare på F10 än på E60. Kan det vara rätt? Tacksam för svar. Mvh Alf Nyman | |
|
Ja, F-serien har M14-hjulskruvar men din har M12-hjulskruvar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack så mycket för svaret. Då ärdet ingen idé att jag köper dom. Mvh Alf Nyman |
|
|
Kontrollmät hålets storlek på aktuell fälg och jämför med din. Båda originalfälgarna har marginal uppåt i hålen - t ex. går det att få i M14-skruvar i M12-hålen. Hur stor marginalen är mellan M12 och M14 i ditt fall är svårt att säga. Men jag TROR att själva konan är lika stor i båda fallen....men mät så vet du! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Eftersom du kommer att använda M12-hjulskruvar till en fälg som har hål anpassade för M14-hjulskruvar så kommer det inte vara någa problem med att skruven går igenom hålet. Och konans vinkel och utformning är densamma också (iallafall på de två exempel från BMW jag jämfört). Däremot kommer skruven med största sannolikhet inte att ligga an mot fälgens konade yta lika bra. Om jag minns rätt när jag jämförde en M12- och en M14-hjulsskruv så hade konan samma höjd. Vilket gör att en M12 börjar sin kona vid ~12mm och breddar sig medans en M14 börjar sin kona vid ~14mm och bredddar sig. Således kommer de olika konorna ha olika bredd när de slutar. Kort och gott kommer en M12-hjulskruv (i en fälg avsedd för M14-hjulskruv) sitta en bit längre in och inte skapa full kontaktyta med fälgens konade yta vilket gör att de stora klämkrafterna sprids ut på ett mindre område på fälgens konade yta. Jag har tidigare räknat ut att anläggningsytan sjunker till 87% (av den tilltänkta) Länk Om det är ett problem eller har en tendens att skada fälgens konade yta på sikt (kanske skapa en kant där skruven slutar ligga an) låter jag vara osagt. Det borde inte vara några direkta problem, men jag låter det vara osagt om den minskade anläggningsytan skapar några problem med exempelvis skruvarnas förmåga att bibehålla klämkraften eller deformation i fälgens konade yta, så låter helt enkelt bli att ge en rekommendation. Fälgar mellan E60 och F10 är ju i övrigt väldigt lika när det gäller ET och har samma skruvcirkelmått och navmått - så förutom då tveksamheterna kring hjulskruvarna så ska de passa alldeles utmärkt. |
|
Tack alla för snabba svar! Mvh Alf Nyman |
|
| Finns det något i naven som "är i vägen" / "tar i" om skruvar skruvas i för långt? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Yes, det kan ta i på baksidan av navet (oftast spindeln eller delar av handbromsdetaljerna). Men det händer bara när skruvarna är på tok för långa (tex man tar hjulskruvar avsedda att användas tillsammans med spacers och använder dessa till endast fälgar). I det här fallet så hamnar (baserat på teoretiska beräkningar med perfekta geometriska modeller) skruven endast 1.73 mm djupare inåt. Så det är ingenting, du får större variationer på hjulskruvens utstick på navets baksida till vardags pga olika längder på hjulskruvar och olika godstjocklek i fälgarna. Det är just att anläggningsytan blir sämre. En M12 hjulskruv kommer ju att trilla ned i fälgens hål en aningens längre och endast övre delen av M12 hjulskruvens konade område kommer att ligga emot fälgens konade område. Men som nämnts innan, det är inga stora skillnader (teoretiska beräkningar säger alltså 1.73 mm djupare och därmed tappar man runt 13% av anläggningsytan). Som sagt, det bör inte vara några problem. Det kommer ju att sitta fast, inget snack om den saken - men finns det några bieffekter jag inte tänkt på? Så när det gäller bromsar, hjul och fastsättning av kritiska komponenter så vill jag inte ge några rekommendationer om jag inte är säker. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Hängde på F20 hjul m14 hål på Z4an funkade helt ok..körde några mil innan avställning i höstas ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Använder du originalhjulskruvar är det troligen inget problem. MEN det kan bli problem om du använder eftermarknadsskruvar som är längre än original. Jag har varit med om detta när en kille monterade original F30-fälgar på en E46:a. Han hade originalfälgar med en blandning av olika skruvar, både original och eftermarknadsskruvar av okänt fabrikat. De funkade med E46-fälgarna, men med F30-fälgarna var några skruvar för långa och "rensade" handbromsbackarna i bakaxeln.... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.