AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.299

Byte bränsle-returslangarna från railsen...

Th
598
Theobald
750ial -88
Har problem med att returslangarna från bränsle-railsen att de bara håller drygt ett år, sen börjar de läcka soppa! De ligger ganska nära motorblocket och blir troligtvis utsatta för höga tempraturer.

Skulle helst vilja undvika att ta bort bränsle-railsen och spridarna för att byta ut dem! Går det att få på nya gummislangar utan att montera bort spridarna / railsen?

Är orginalslangar från BMW att föredra och att de håller längre. De är väl omspunna med nylon!?

Någon som har någon annan lösning?

Sn
786
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Har du monterat rätt typ av slang?
Finns "vanlig" bränsleslang och en typ som är gjord för att sitta i tankar.
Sitter det vanlig slang original så är värmen inte ett problem om det inte saknas värmesköldar?
Th
598
Theobald
750ial -88
Kan vara att det inte var högsta klass på slangstumparna som satt på. Har kvar en bra slang jag tidigare köpt på hydroscand som jag tänker använda. För att skydda slangarna mot värmen tänker jag trä över en skyddande "strumpa".

Sen är det ju så jäkla trångt där slangarna sitter och jag vill helst inte ta bort spridarna, så jag hittade denna tången på Biltema som är till för att dra av tändstiftkontakter:
Länk

Har haft på krympslang på käftarna så det inte ska bli nån skada på slangen. Jag tror faktiskt att det ska gå att använda denna tången för att få på slangarna på nipplarna. Några droppar olja så glider de nog på.

Tack, Theobald, för länken/tipset om tändhattstången på Biltema! För längesedan letade jag - odkså på Biltema - efter en sådan. Men när man inte vet vad den kallas, är det svårt att söka rätt. Jag misslyckades åtminstone.

Tången, fast kanske av bättre kvalitet, finns på ett antal andra ställen men kostar då runt 600 kr. Lite mycket för att få loss en (i princip) enkel tändhatt.

Så jag chansar på Biltema, fastän jag är en stark anhängare av devisen "Bra verktyg gör halva jobbet, dåliga gör en galen". :)

Så tack igen för tipset. Jag skall försöka komma ihåg att lämna feedback.

/Lennart
Th
598
Theobald
750ial -88
Kul att man kan ge lite kreativa impulser till andra ibland och kul också att dela med sig! :-D

Ska prova verktyget nu till helgen!

Tycker jag känner igen "lenwib" sen tidigare och har säkert redan fått tips från dig från dina tidigare inlägg!
Th
598
Theobald
750ial -88
Det fungerade inte med tången, det var för trångt! Men jag lyckades få dit slangarna iallafall efter mycket lirkande.

Såg din tråd "lenwib" att du fick använding för verktyget och att du till slut fick bort tändhatten som var fastbränd!
Ja, jag är tacksam mot Ödet, som förde mig till den här tråden och till din länk. Biltemas i o f s logiska, men ändå svårsökta, benämning hade jag nog aldrig själv kommit på. .

Storleken på tången gör att användningen begränsas, helt klart. Glödga käfterna, vinkla dem och hoppas på att lyckas få rätt härdning igen?

Ja, kanske. Men tillsvidare sitter jag nöjd. Och tar sats inför cylinder #2, där ABS-enheten och oljstickan sitter (halvt) i vägen. Just nu är läget lugnt (eller var åtminstone nyss) och det är ingen panik med att få ur #2:an.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.