AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.445

e10 bensinen och bmw hur funkar det?

e10 bensinen och bmw hur funkar det?
jag har inte hört ett ord om detta förrän nu när dom säger att första augusti ska det införas.
det blir dyrare.och hur påverkar detta våra motorer?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...det ska gå bra enligt det jag läst, men jag har börjat köra 98 oktan i alla mina bilar nu pga "viss osäkerhetskänsla"... i alla fall hos mig.

Mvh Janne.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
De allra flesta motorer klarar E10. Hos bmw har jag inte koll på vilka som inte klarar etanolen men hos ex VW/Audi så är det tidiga direktinsprutade motorer som inte fixar 10 % etanol. Ex B58 som jag har i min bil klarar upp till E25. Så där finns det marginal. Men som sagt, det kommer bli dyrare vid pump och högre förbrukning så en mindre dubbelsmäll.
hmm jag har en 530i, vet inte om det betyder direktinsprut :O men hoppas det inte är nåt problem då
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Länk
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
USA har väl haft E10 ett tag och har inte hört om drivor av bilar i USA som havererar pga dålig bensin. Svårt att tro att de har annorlunda packningar mm däröver.

Så svarade någon ang Mercury båtmotorer på ett båtforum där jag läste.

Möjligen att södra USA inte "kalltväder-paket" på sina bimmers, men den extra isoleringen exponeras väl ändå inte för bensinen så det torde inte spelar någon roll, eller? Det är väl isolering utanpå oljereturrör. Eller är det några extra skarvar eller annat som skulle kunna ta skada av 5 procentenheter mer etanol?

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Det har stått E10 länge på handtaget på ingomacken jag brukar tanka hos. Inget konstigt har hänt än.

///BMW - Was sonst!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det står i instruktionsboken, iaf på BMWs med några år på nacken att de är konstruerade för att gå på 98 oktan, de går bäst på det. E10 innehåller mer etanol än tidigare bensin och etanol är defintivt något jag vill ha så lite av som möjligt i mina bilar. Det man kan göra är att slå i en eller två kapsyler tvåtakts utombordarolja i tanken emellanåt, det smörjer soppapump och injektorer som är de svaga punkteran. Etanolen äter packning mer än med 98 med max 5% etanol. Varför inte tanka 98? Det rör sig om ett par hundralappar per år och i sammanhanget är det småpotatis.
Mvh
Asken
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

OK, tack för tipset Asken.

Noterar torrt att E10 tycks ha lägre energiinnehåll än tidigare, vilket får mig att tänka på det från antiken klassiska receptet med att spä ut guld-/silverhalten i mynt, ja för inte sänkts priset/skatten (det senare 2/3 av pumppriset) per liter.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BMW var en av få biltillverkare som offentligt gick ut och sa att deras motorer INTE tålde E10 när E10 skulle införas i Tyskland. Detta pga ett antal olika tekniska orsaker.

Det tyckte inte tyska regeringen om och tog in BMW-ledningen i "kavajhytten" och efter lite "salivstänk" där, fogade sig BMW in i ledet och sa att det var OK att använda E10 även i deras motorer med några undantag...

Personligen tror jag att E10 kommer att leda till en hel del problem i många motorer på sikt.

Utifrån vad jag läst är det paradoxalt nog låginblaning av etanolen som ställer till med mest problem i form av tex. utfällningar i bränslet. Ren bensin eller ren etanol verkar fungera bättre än E10 i det avseendet.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Johan B: Att låginblandning ställer till mer oreda än antingen enbart bensin eller etanol verkar stämma rätt bra med verkligheten om man läser det folk skriver på diverse forum. Eller i alla fall är det de som skiftar bränsle som verkar få problem. Vilket ju i praktiken blir en låginblandning åt det ena eller andra hållet.

I sådana här trådar är det mycket tyckande och tro men finns det några rena fakta och tester, opartiska så klart, som visar hur det verkligen ligger till?

I förbränningsmotorns linda var etanol inget främmande.

///BMW - Was sonst!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
BMWs officiella uttalande är att E10 inte är något problem, alla garantier gäller osv. Ändå så "vet" vissa andra att det absolut inte är fallet...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Löwet, läs vad jag skrev...BMW var först tydliga med att E10 INTE var ok i deras motorer som grundade sig i tekniska hållbarhetsperspektiv hos motorerna, sedan ändrade de sig plötsligt efter påtryckningar...

Sedan är det upp till var och en att göra en egen bedömning - jag gör min utifrån det jag hört och läst både generellt som rent tekniskt/vetenskapligt, andra har kanske annan information och gör sina egna bedömningar. ;)

Sedan kan man alltid fundera kring hur biltillverkare resonerar kring hållbarhet mm. en bil som är 8-10 år gammal är ju i deras ögon egentligen "förbrukad" och det är i det perspektivet bra om den skrotas ut och ersätts (i livslängdskedjan från nyköp till "bättre begagnad", till "begagnad" till "budgetbil" etc) med en ny bil.
Ser man då till konsumenternas bästa vid rekommendation av t ex. E10?

Läste t ex. att Citroen har satt 7-8 år som "normal produktlivslängd" vid produktion av nya bilar. De flesta andra biltillverkare har nog ungefär samma estimerade livslängd på sina bilar, kanske med undantag för "premiummärkena" som i bästa fall lägger på några få år.

Men som sagt; den som lever får se hur stora problem det blir med E10!

Mvh
Johan B

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hur kan du veta vad som fick dem att ändra sig? Kanske ändrades något? Utan källa smakar det väldigt mycket råttan i pizzan om det uttalandet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Löwet det är INTE "råttan i pizzan" utan jag kommer ihåg detta och det var när det var aktuellt för Tyskland att gå över till E10 - har för mig att det var i en tysk motortidning jag läste det. Det ursprungliga beskedet togs inte emot väl av politikerna på högre nivå och kort därefter gjorde BMW en "pudel". Exakt vad som fick BMW att ändra sig är väl kanske inte helt fastställt, men när tyska regeringen ryter lite bakom kulisserna ordnar även BMW in sig i ledet. ;)

Detta var för rätt många år sedan så jag har ingen exakt källa, men den kanske går att leta upp....dock inget jag personligen tänker lägga tid på.

E10 har blivit en riktig flopp i Tyskland och väldigt många tyskar tankar riktig bensin i stället trots högre pris.

Var och en får göra sina egna bedömningar, jag anser dock att jag har så torrt på fötterna i detta att jag med gott samvete personligen anser att E10 är en onödig risktagning för enskilda bilägare. Sedan är även klimatnyttan en sak man kan debattera med etanolinblandningen.
Min åsikt är att det troligen är mer jordbrukspolitik än miljöpolitik även om man klär det i miljöfrämjande fasader.

Mvh
Johan B

Vilka mackar har E5 bensin?
Undrar hur E10 skulle påverka min 30k mil motor n52?
En riktig flopp i Sverige också med E10 vilket visade sig när jag skulle tanka 98 på Sthlms största Shell station, 12 pumpar och alla hade slut på 98an.

Folk rusar för 98an sen E10 infördes, vittnat om andra stationer med liknande mönster.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.