|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej igen ! Har en 520d -20 där motorlampa började lysa gult idag efter start från Arlanda där bilen stått en vecka Det är nu andra gången på ett år, förra gången var det vid 3000 mil och nu har jag 3700 mil endast ! Är det så här det skall vara att äga BMW idag, bilen är endast 2 år och 1 månad gammal ? Förra BMWn jag ägde under 1997 till 2008 (523i) hade inte ett enda motorfel, har kvaliteten blivit så mycket sämre ? Det är synd för att jag gillar allt annat i bilen förutom den här osäkerheten som nu kommer smygande då nybilsgarantin går ut... //WIde |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
<rant mode on> Välkommen till ett modernt bilägande kring speciellt de senaste dieselmotorerna som behöver mycket extrautrustning för att klara av de allt hårdare utsläppskraven. Alla komponenter och avancerad teknik som krävs för att uppnå detta är omfattande (de flesta har inte en susning om hur mycket extra komponenter som tillkommit de senaste 20 åren för att uppnå detta). Har du ett komplicerat system med 10 komponenter och ett komplicerat system med 100 komponenter (och om man antar att sannolikheten för inträffat fel i komponenterna är identiskt mellan de båda systemen samt kvaliteten är identiskt mellan systemen - vilket är rimligt att anta) så är det inte svårt att räkna ut att antalet upplevda problem är större med systemet med 100 komponenter. Detta är inget speciellt för BMW, alla tillverkade står inför samma problematik och de kämpar rejält med att uppnå kraven - alltifrån avancerade tekniska lösningar till att känna av om bilen kör ett avgasutsläppstest :-) Samtidigt skjuter bilens storlek, luftmotstånd och vikt i höjden utan att blinka vilket inte gör situationen enklare för de som måste utveckla drivlinan. <rant mode off> Vilken felkod hade du vid 3000 mil och vilken felkod fick du nu? EDIT : Kommer ju nu ihåg att Widescreen111 redan utförligt beskrivit vad problemet var vid 3000 mil. Det var partikelsensorn (13 62 8 582 026) som behövde bytas (detalj #4 i skissen nedan)! Länk Men är nyfiken nu vilken felkod det är som ploppat upp nu. Kanske en annan sensor i avgassystemet (se min lista i tidigare inlägg hur många det finns ENDAST i avgassystemet)? Kanske något runt EGR som lagt av (inte helt ovanligt det heller)? |
|
Tack för kommentarerna ! Fick idag en tid på BMW och bilen var en vända där, tydligen är det NOX sensor ? som har med Adblue också att göra som behöver bytas. pga av rådande läget i världen är det ont om alla slags komponenter och man kanske måste vänta någon vecka för utbytet. Men inget så ont som inte har något gott med sig, bilen fick en uppdatering av programvaran och nu har jag även Android Auto tillgängligt, hade bara Carplay förut. Wide |
|
|
Nu har jag varit till BMW och bytt samma dieselpartikelsensor för tredje gången. Bilen är 3,5 år gammal och har gått 3400 mil. Den går sönder med ca 1år och 1000 mil. Jäklar vilka kvalitetsgrejor på en bil som kostar nära 600. / Peter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.