|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej alla, Jag har haft gul motorlampa tänd några månader, lämnade på service och fick reda på att det var kabelfel och att kabeln måste bytas för en kostnad på c:a 30 kkr. Bilen ska in och fixas imorgon. Har precis avslutat en längre resa (150 mil) och då har motorlampan slocknat under den sista delen av resan. Tänds inte igen nu när jag startar bilen. Kan det verkligen vara kabelfel? Känns mer som någon sensor eller annat har gett felindikation. Jag har inte kört någon längre resa sedan förra sommaren. Hade även då samma indikation vilket blev åtgärdat hos BMW utan kostnad (under garanti), men jag vet inte exakt vad de gjorde då eller vilket fel det var. Något tips från någon kunnig på detta fel? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! Vet du (på ett ungefär) vilken kabel som eventuellt behövde bytas? Får man en offert brukar oftast olika reservdelar som ingå finnas med och då finns ofta dess reservdelsnummer med där. Ett vanligt fel (fast det är på lite äldre modeller) är att pluskabeln från batteriet bak fram till motorutrymmet har ärgat i en eller flera skarvar - men låter ganska osannolikt på en 2018. Sen finns det problem med allämna anslutningar (inklusive kabelanslutningar) i de större junction boxes som börjar glappa och leder till högt motstånd vilket i sin tur leder till att plasten runtom smälter (i ovanliga fall kan det även börja brinna) - men de där sakerna brukar gå på garanti för lite nyare bilar eller återkallelse i vissa andra fall. Men i dessa fall brukar man få startproblem, problem med varningar om att batteriet dräneras och andra mer generella elektriska knäppheter (där alla möjliga styrenheter klagar och ger felkoder). Men utan att veta felkoderna (som orsakade att motorlampan i sin tur började lysa gult) är det tyvärr ingen här som kan ge någon mer information. Det finns i princip tusentals felkoder som kan göra att motorlampan börja lysa gult (och därmed tusentals olika anledningar). När denna felsökning gjordes, vilka felkoder läster fram (då motorlampan var tänd gul)? Eftersom du betalade för felsökningar så har du rätt till den information som framkom i samband med felsökningen (och således bör felkodern som lästes ut vara med där). |
|
Tack för svar :) Vet tyvärr inte vilken kabel det gäller eller vilken felkod som visas. Jag har inte fått någon offert heller. Ska fråga om det imorgon. Det enda jag fått reda på är att själva arbetstiden för att byta kabeln är beräknad till c:a 10 timmar och att det är relativt komplicerat. Jag kommer sannolikt inte att lämna in bilen för service om lampan inte lyser imorgon utan istället be om felkod från felsökningen och offert innan jag beslutar om nästa steg. BMW har gått med på att stå för 70% av kostnaden (goodwill), men eftersom kabelfel inte täcks av försäkringen får jag stå för resten och det är ju trots allt en ganska stor kostnad... |
|
Jo, gissade att arbetskostnaden var en ganska stor post i den där summan. 9000 SEK (30 000 * 0.3) är egentligen en relativt liten kostnad när det gäller service och reparation på en modern bil (den där kostnaden är typ vad ett simpelt byte av bromsbelägg+bromsskivor fram+bak kostar på typ en 530d). 9000 SEK är ändåså en viss summa och innan jag lägger ut en sådan summa så vill ha specificerat lite tydligare vad det faktiskt är som görs för dessa pengarna (samt att det faktiskt löser problemet), speciellt med tanke på att bilen bara är 3 år gammal. |
|
Håller med om din kostnadsanalys :) Tyckte inte det var så konstigt innan, men nu när lampan har slocknat känns det underligt/skumt/konstigt... återkommer med mer info efter mitt verkstadsbesök imorgon! |
|
|
Exakt felkod (och då menar jag exakt felkod - inte bara "felkod på komponent X") är som redan nämnts en nödvändighet för att kunna ringa in ev. problem. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Fick följande felbeskrivning, tyvärr inga specifika felkoder. "Flera felkoder på canbus. Mätt kablage mellan DDE och NOX-sensor, avbrott finns. Kan ej fastställa var. Erf byte motorkabelstam." |
|
Ajdå. Ok, är det fjant på CAN-bussen eller CAN-bussarna så kan en skog av felkoder sättas (beroende på vad för typ av problem det är på CAN-bussarna). Är det bara felkoder som rör exempelvis två enheter (säg DDE och SCR) som sitter på samma buss, så är det mer sannolikare att det är en skada eller avbrott på kablarna som SCR använder sig av för att koppla in sig på bussen. Men är det felkoder som rör flera enheter på samma buss, då kan skadan eller avbrottet vara på en gemensam del av bussen. Men det räcker med att en kabel tillhörande bussen har fått sitt gummihölje bortgnagt och ligger och kortsluter mot jord till och från, när det händer så slås hela bussen ut och ingen enhet kan prata med någon annan enhet - hela bussen blir helt död och det bara sprutar ut felkoder såklart. Se en CAN-buss som ett snöre (består egentligen av två kablar) som flera enheter kan koppla in sig på för att fritt kunna kommunicera med varandra. Länk I bildexempel ovan, säg att den svarta ledningen mellan "Node 2" och grön busskabel gnags helt av. Det "enda" som händer är att ingen kan prata med "Node 2" så de enheter som vill prata med "Node 2" kommer att sätta sin egen felkod. Men gemensamt för alla dessa felkoder är att de alla handlar om "Node 2", så i detta exempel så ska man fokusera på kablarna som går till "Node 2" (eller själva styrenheten själv) - kanske räcker att man hittar avbrottet och skarvar ihop det. Igen i bildexemplet ovan, säg nu att den gröna busskabeln får sitt hölje avgnagt och kortsluts till jord. Det kommer att slå ut hela bussen och inga enheter kan prata med varandra överhuvudtaget. Här kommer det formligen att spruta ut felkoder för varje enhet kommer att sätta felkoder om kommunikationsproblem. Här är problemet värre - den här störningen på busskabeln kan i princip vara vadsomhelst. Och inte nog med det, det går heller inte att utesluta att någon av enheterna kortsluter bussen internt inne i själva enheten (inte alls ovanligt) och sänker därmed hela bussen. Här får man koppla ut enhet för enhet och se om bussen återhämtar sig när man kopplar ut en enhet. Angående felbeskrivningen du fick. DDE står för Digital Diesel Electronics och är själva motorstyrenheten. Det är ett stort as som kan ha upp till 270 separata pinnar (kablar) kopplade till sig utspridda på 6 stora kontakter. Nu är långt ifrån alla pinnar i bruk, men du börjar nog förstå komplexiteten och hur snårigt det är. NOX-sensorerna (du har två stycken) rapporterar mycket riktigt till DDE över en CAN-buss. Nu är det som så att det finns MASSOR av CAN-bussar i en modern bil, inte bara en... Det verkar variera huruvida NOX-sensorerna kommunicerar med DDE via den så kallade PT-CAN2 bussen eller via en mindre mer lokal som kallas LO-CAN bussen. Jag har sett båda varianter. Uppenbarligen har de iallafall mätt (förhoppningsvis på rätt ställe och på rätt bussar) och identifierat ett avbrott - vilket definitivt kan förklara felkoder som rör kommunikationen över den bussen isåfall. Och att det inte går att fastställa var har jag full förståelse för. Det där kan ta evigheter att hitta, mycket beroende på att du inte kommer åt någonting numera (det här kablaget sitter inlindat runt och i omkring motorn under all skit och plast och det är massiva kabelstammar). Tittar du på den höga arbetskostnaden så förstår du nog vad jag menar. Kablage mellan själva NOX-sensorn och NOX-styrenheten är enklare att visuellt inspektera och komma åt. Men det är inte det som är problemet i ditt fall. Du verkar ha bland annat problem i kommunikationen mellan NOX-styrenheten och DDE (dessa kablar kan man komma åt undertill men de går snabbt in och gömmer sig i den stora kabelhärvan). Här är det intressant att se på felkoderna eller det uppmätta avbrottet - huruvida exempelvis det är avbrott mellan DDE och BÅDA två NOX-sensorerna eller bar en av dem. Det indikerar om problemet är före eller efter splicen på ett specifikt ställe i motorkablaget (i det här fallet längst bak i motorn och totalt oåtkomligt). Fast även om man visste om det var före eller efter splicen så måste man ändåså gräva fram stora delar av motorkablaget. Uppenbarligen har de kollat på felkoderna och fått vissa ledtrådar där, de har sedan mätt upp saker som är relaterat till felkoderna och verifierat att det faktiskt finns ett fysiskt avbrott på en CAN-buss som är relaterat till dessa felkoder. Så jag ser inga direkta fel på själva felsökningen (baserat på den extremt tunna information jag har till hands - vilket är 17 ord - det är i princip noll och ingeting när man pratar felsökning så därför är allt här rena spekulationer). Ovan nämnda fel kan hur lätt som helst orsakats av en liten gnagare som gnagt av någon kabel. De kan ju ha gnagt precis varsomhelst i motorutrymmet. Har de gnagt på mer än ett ställe? Finns det multipla gnagskador? Who knows.... Om det är kabelbrott är det dock lite märkligt att motorlampan slocknade nyligen. Men det kan lika gärna vara ett semi-intermittent fel (kabeln avgnagd men beroende på motorns rörelser så är det ibland kontakt och ibland inte). Who knows.... Finns ingen som helst möjlighet att ge några svar på detta - för det krävs att man faktiskt sitter och fysiskt felsöker under en längre tid - och inte spekulerar bakom ett tangentbord som jag gör nu :-) Bilar idag är så vansinnigt extremt komplicerade och formligen fullpackade av elektronik och kablage till den grad att möjligheten att kunna bidra med något konkret har sjunkit dramatiskt. Det finns fortfarande en del typfel som har en ganska typisk karaktär där man faktiskt kan ge konkreta handlingsförslag - men de blir bara färre och färre rent procentuellt sett bland alla fel som ploppar upp numera. Som lite extra kuriosa så kommer här lite mer info om vissa bussar i din bil :-) Som jag nämnde så finns det inte bara en CAN-buss, utan flera. Vi har exempelvis "PT-CAN" bussen som följande styrenheter typiskt är inkopplade på: DDE (Digital Diesel Electronics) BDC (Body Domain Controller) FLA (Electrochromic Inside Mirror) KOMBI (instrumentkluster) NVE (Night Vision Electronic) EME (Electrical Machine Electronics) (om det är en PHEV) Men vi har även "PT-CAN2" bussen som följande styrenheter typiskt är inkopplade på: DDE (Digital Diesel Electronics) EGS (Electronic Transmission Control) GWS (Gear Selector Switch) PCU (Power Control Unit) SCR (Selective Catalytic Reduction) DDE hänger inte bara på PT-CAN och PT-CAN2, den hänger självklart också på FlexRay bussen (man kan se FlexRay som en upphottad CAN). På FlexRay hänger många av komponenterna som är inblandande i chassidynamik och exempel på några styrenheter är: VDP (Vertical Dynamic Platform) ACSM (Crash Safety Module) DSC (Dynamic Stability Control) EPS (Electromechanical Power Steering) VTG (transmission transfer box) EME (Electrical Machine Electronics) (om det är en PHEV) HSR (Rear Axle Slip Angle Control) Front electric active roll stabilisation Rear electric active roll stabilisation Men vänta, det finns mer! :-) Du har även K-CAN2, K-CAN3, K-CAN4, K-CAN5 och K-CAN7 bussarna. Sen har du mer lokala CAN-bussar där oftast bara två eller tre enheter är inkopplade som exempelvis FASL-CAN, FASR-CAN och GWS-CAN. Men vänta, det finns mer! :-) MOST (ett fiberoptiskt nätverk i bilen) Ethernet (inklusive en Ethernet switch) D-CAN (en speciell CAN-buss för diagnostik) För att ge lite mer perspektiv, den där BDC (Body Domain Controller) är ett ännu större as än DDE. BDC har 421 separata pinnar (kablar) kopplade till sig utspridda på 10 stora kontakter! Och i runda slängar ungefär hälften används. Så det är ett ormbo på typ 200 små sladdar och kablar som går in till den :-) |
|
Tack för ett mycket utförligt och informativt svar! Jag har nu fått besked att bilen är fixad (tog "bara" en vecka...), det visade sig vara en annan kabelstam än den som serviceverkstaden trodde först. Jag har full förståelse för att moderna bilar är komplicerade och att elsystem är ännu mer komplicerade, men min erfarenhet av service på denna bil tar bort en del av allt det andra som är så bra med den. Jag har haft mycket strul med det rent administrativa runt servicen också vilket inte gör det bättre. Hur som helst, tack för alla svar - det uppskattas! Återkommer om det dyker upp liknande problem igen :) |
|
|
Hej Lånar denna tråd om motorlampa. Har en 520d -20 där motorlampa började lysa gult idag efter en "långkörning" på 400 km med riktigt lungt tempo i ecopro läge, mestadels 100 km/h Skall in på felkodsläsning imorgon, vad har jag att vänta mig, är det grilljalusiet som krånglar eller något annat ? Känns inte tryckt i en så pass ny bil med endast 3000 mil på mätaren...! MVh Wide |
|
Det är spänningen man får med moderna bilar - att öpnna dagens lucka och se vilken felkod som döljer sig där bakom :-) Det kan vara precis vadsomhelst. På en modern bil finns det uppemot tusen olika felkoder och anledningar. Man kan beskriva det som en inverterad Triss-lott - finns fullt med överraskningar där ute men aldrig några vinster :-) Men uppdatera gärna tråden med vilken felkod (eller felkoder) som var satta i DDE'n då det är alltid intressant att veta! |
|
Grattis och välkommen i klubben. Jag fick min andra motorlampa för en månad sedan. Den första kom efter 1000 mil och den andra efter 2000 mil. Båda beror på dieselpartikelsensor felkod 2BA100 men kan även ge andra felkoder. Detta är ett jätteproblem som BMW har. Detta fel går under avgaslagen som ger garanti under 5 år eller 8000 mil som även den är ett skämt. I USA har BMW 10 år eller 20000 mil. Om man har denna felkod är det bara tuta och köra för ingenting händer med bilen förutom att avgaserna blir lite mer orenad. Jag skall in med min om några dagar och åtgärda felet. Ny sensor och ny programvara vilket kan göra att bilen går sämre p g a miljöidiotpolitik. |
|
|
Hej igen, Jodå det var dieselpartikelsensor som hade felat och byttes ut med en gång. Har nu kört ytterligare 600 km och det har gått bra, peppar, peppar. Art nr är 13628582026 tror jag. Mvh Wide |
|
Tummen upp för feedback! Stämmer, 13 62 8 582 026 är sensorn för mätningar av partiklar. Oj, förvånad att se sensorer haverera redan efter 1000, 2000 eller 3000 mil! Så 50+medbmw verkade vara spot on här - visste inte att detta var såpass vanligt. Måste ju vara ett tillverkningsfel från någon underleverantör som fasas ut med tiden. Men ni fick ju detta fixat på garanti (solklart fall), men ändåså bökigt att åka in stup i kvarten och få detaljer utbytta. Annars kostar den där sensorn runt 2500 SEK. Tog en snabb flukt och en modern diesel har ju fler sensor i avgassystemet än en patient på IVA! :-) 1st upstream o2-sensor : 3200 SEK 1st downstream o2-sensor : 3200 SEK 2st nox-sensorer : 2 x 6200 SEK 2st upstream temperatursensor : 2 x 900 SEK 1st downstream temperatursensor : 900 SEK 1st mottryckssensor : 700 SEK 1st trycksensor EGR : 1600 SEK Runt 25 papp bara i sensorer kring avgassystemet :-) |
| Halleluja!!! | |
| kommer försäkringen att täcka kostnaden för att rätta till dessa fel? | |
| Min försäkring täckte inte min skada (kabelfel räknas inte som maskinskada). | |
|
larsm02. Jag antar att din bil har gått så långt att du inte har någon elektronikförsäkring längre. Vilket bolag har du och hur långt har bilen gått? / Peter |
|
| Bilen hade gått c:a 5500 när jag fick felet. BMW:s egna försäkringsbolag. BMW täckte 70% av kostnaden som goodwill. | |
|
BMWs försäkring ska man passa sig för. TryggHansa och Länsförsäkringar hade felet gått på elektronikdelen i försäkringen. Helt otroligt att bilar som kostar mer än en halv miljon inte fungerar bättre. Jag är otroligt nöjd med min förutom att dieselpartikelsensorn håller 1000 mil. Kommer det en gång till kommer jag att överge BMW. Kvaliteten är under all kritik. / Peter |
|
| Kan bara instämma, bästa bilen jag har haft förutom dessa fel. Felen tillsammans med en dålig serviceorganisation gör att jag funderar allvarligt på ett annat märke för nästa bil. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.