|
|
|
|---|---|
|
Vad ska man satsa på för skivor och belägg till en 135i X-drive F20? Det är bara två år sedan det byttes och nu är skivorna redan skeva. ///Micke | |
|
Är du säker på att skivorna är skeva? Hur mycket skevhet är uppmätt? Oftast är det andra orsaker än just skevhet när det blir vibrationer, t ex: Dåliga bussningar/leder i fram- och/eller bakvagn. Kärvande bromsok. Ojämn friktionsmaterialöverföring från klossarna till skivorna. Hur långt har bilen rullat? Hur långt gick skivorna som byttes för två år sedan innan de började vibrera? Vad var det för fabrikat på skivor och belägg? Kontrollerades bromsokens kolvar vid bytet? Gjordes allt riktigt rent innan montering av nya skivorna och beläggen? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vet egentligen inte så mycket då jag bara ägt bilen någon månad. Hittade kvitto på att det är bytt på verkstad. Vad det verkar så är det OEM-skivor. Bilen har 10000 mil på mätaren och är en 2013. Tror inte det är några bussningar av ett par anledningar. Jag var med på bes när jag köpt bilen och dealen var att om det upptäcktes fel så skulle bilfirman stå för det. Vi var således väldigt noga. Dessutom är den helt tyst, inget skrammel eller klonkande när man kör över kullerstenarna på torget här i Karlskrona. ///Micke |
|
|
Om bilen är nyköpt från firma bör du ha tre månaders garanti. Jag skulle nog i första hand kontaktat firman och påtalat problemet. Om de inte vill ta detta, skulle jag börja med att mäta upp ev. slag i skivorna för att veta om det är de som är problemet. Undersök om det är något bromsok som kärvar - lyft bilen och snurra på hjulen. Känn även med handen (eller ännu bättre med IR-termometer) för att kolla om bromsarna är ovanligt varma efter lite körning. Det kan ju även vara läge att kontakta verkstaden som bytte bromsarna för att undersöka exakt vilka delar om sattes dit. I de flesta fallen när bussningar/leder börjar bli lite halvslitna är det nästan omöjligt att se det vid t ex. besiktningen. Oftast är varje led/bussning tillräckligt bra för att det ska vara svårt/omöjligt att se glapp, men alla småslitna delar tillsammans kan ge tillräckligt glapp för att det ska märkas totalt. Ojämn friktionsmaterialöverföring från klossarna till skivorna är en inte helt ovanlig orsak till bromsvibrationer. Det kan ske om du kört så bromsarna är varma och sedan stannar med bromsen nedtryckt vid t ex. trafikljus, då får du en "stämpel" på skivorna av beläggen som sedan succesivt bygger upp allt mer friktionsmaterial på den punkten = problemet eskalerar. I vissa fall kan man bromsa bort detta genom att i högre fart göra upprepade hårda inbromsningar - då kan det slipa bort ojämnheterna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det påtalades vid köp och prutades således. Har nummer på delarna, därav misstänker jag att det är OEM. Vibrationerna kommer vid medelhård inbromsning, inte vid svag eller hård. ///Micke |
|
|
Ok. För att svara på din första fråga: Köp något OEM-märke, som Ate, Zimmermann, TRW, Bosch, Brembo, Ferodo etc. BMW-original funkar givetvis alltid men brukar kosta betydligt mer... Vill du ha lite vassare belägg kan jag rekommendera Ferodo Performance DS, som är ett "sportbelägg" som klarar lite lättare bankörning men som är E-godkänt för vanlig trafik. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vibrationer vid "medelhård" bromsning har alltid varit slitna bussningar/leder etc., när jag fått det på bilar... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Uppdatering: I helgen monterades nya skivor och belägg fram. Det blev till slut Brembo och EBC Redstuff. Sjukt nöjd än så länge, alla vibrationer är som bortblåsta. Länkar till inköpen: Länk Länk Monterat: Länk ///Micke |
|
| Du som nyligen köpt bromsar Micke, visst finns det både borrade och vanliga som OEM-delar att välja på? Samma exterörmått, men såklart ser ju de borrade lite hårigare ut. | |
|
Grelle: Absolut! Det finns hur mycket som helst.. Vanliga "släta", slitsade, borrade, slitsade och borrade. ///Micke |
|
|
Micke, men alla de där varianterna finns väl inte som OEM? Länk Vanliga - 34116792223 Borrade och slitsade - 34106797602 Om jag kollar på min bil och gissar att det ser likadant ut för M135. I Sverige såldes ju min med vanliga, jag undrar om det satt slitsade och hålborrade på för någon annan marknad? |
|
|
När du skriver såhär så blir jag lite osäker.. Tyckte jag hittade massor i djungeln av produkter. ///Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.