AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
1.210

Bränslefilter var?

Ti
2.587
Ticco
420i -14
Någon som vet var bränslefiltret sitter på en 420i 2014.??
Antingen va jag trött å blind eller så sitter där inget :)

//Ticco
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det där sitter nog tillsammans med lågtrycksbränslepumpen nere i bränsletanken (vanligt på andra modeller iallafall).

Dessutom är det nog garanterat ihopbyggt med resten av enheten, så att det inte ens är möjligt (på ett enkelt sätt) att byta filtret (sitter garanterat i någon plastdetalj som går sönder om man försöker göra något med det).

Det anses numera (som så mycket annat) "lifetime" och inget man byter.

Vissa exportmarknader (tror det var Kina men kan ha fel) fick ett externt filter monterat dock.
Finns det ett externt filter så sitter det isåfall i höjd med växellådans tråg (kommer inte ihåg om det var till vänster eller till höger - tror det var på vänstra sidan av bilen).
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Tack för svaret.!! :)

Köpte hem service delar och där fanns givetvis bränslefilter med att bocka för.
Blev bra snopen när jag inte kunde hitta det på bilen :)

//Ticco
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, fast jag kan ju ha fel - men du verkar ju ha letat ett tag :-)

Men dubbelkolla vid sidan av växellådans tråg (men du måste ta bort all förbannat plast och skit som vanligt är i vägen för allt man ska göra).

För jag har mest 1- och 3-Serien från ungefär samma tidsepok här i tankarna - fullt möjligt 4-Serien kan vara annorlunda....

Ok... Nu måste jag öppna ETK och kolla på just din bil....

Varifrån köpte du hem servicedelar och var kunde man bocka för bränslefilter?
Var det från någon typ av digital onlinetjänst som BMW erbjuder numera (finns ju där man kan boka alltifrån verkstads- och service till att köpa en chassiuppgradering och installera den online - så de kanske utvecklat så man kan klicka och beställa servicedelar till sin bil).
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Asså du har säkert helt rätt.
Vi va två som letade och det enda vi hittade va kolkanistern som satt bredvid tanken bak.
Det stället bredvid lådan fanns inget, bara ledningarna som gick där.

Jag köper alltid mina oljor och delar på Autodoc :)
Tyvärr så listar dom allt som ’kan’ sitta på bilen.
Fast ett bränslefilter tyckte jag va fullt normalt att det skulle sitta ett :)

//Ticco
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jaså, Autodoc (och alla andra generiska warehouses) - jag VISSTE det! :-)

Jag skrev lite skämtsamt BMW onlinetjänst för jag visste att det var några av dessa siter...

Alla dessa är ett gäng förvirrade äggplantor som har total noll koll!

Dessa websiter är totalt skräp och det borde stå en stor varningsskylt när man loggar in!

Men å andra sidan är det samma sak på alla ställen numera. Du får fasiken hålla koll på all skit själv, för det orkar de inte göra längre.

Var inte längesen Autodoc (eller vad alla varianter nu heter) tyckte att ett gäng dieselinjektorer skulle sitta fint på min E87 120i (bensin).

Och på Mekonomen gick jag själv in på deras lager bakom disken och plockade fram en helt vanlig H1 lampa (ville ha H1 Osram Night Breaker Plus). Jag fick både H3 och H7 innan jag valde att själv gå bakom och hämta den korrekta produkten från lagerhyllorna.

Ok, har lugnat ned mig lite...

För vet man EXAKT vad man vill ha så fungerar det finfint. Men vem orkar nörda ned sig i alla detaljer (förutom jag då) - tänk alla andra som bara vill handla lite enklare reservdelar och inte har tid eller lust att nörda ned sig i sin bil till minsta skruv?
Det märks på alla sociala medier, frågan av typen "Ska handla <reservdel> på X och de visar massa olika varianter som är helt olika - vad ska jag ha?" har blivit i princip den vanligaste ställda frågan (den och hur man programmerar bort <funktion X som slutat fungera och jag betalar fasiken inte 20 papp för att få en föråldrad kul gimmick att fungera>).
Jag slår inte ens in min bil längre på dessa sidor. Jag går 100% på tillverkarens artikelnummer eller det BMW referensartikelnummer som uppges (det brukar stämma faktiskt väldigt bra så där får jag faktiskt ge lite credit då den delen i princip aldrig är fel).

Men yes, bränslefilter tänker man ju att det såklart ska kunna bytas. Men tror det var när jag kollade på en F20 eller något så tror jag det satt där bak i tanken - det var då det började gå upp för mig att de minsann börjat smyga ned bränslefiltret i tanken!

Vad är härnäst? Luftfiltret byggs in i insuget (och du måste byta hela insuget isåfall)? :-)
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Hahahaha… ja du har helt rätt.
Jag brukar faktiskt slå på artikelnummer, men när det inte va några större pengar för ett filter så köpte jag det bara :)
Får väl ligga på hyllan i garaget, någon dag kanske någon behöver det :)

//Ticco
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla upp din bils exakta utrustningslista via någon VIN-decoder på nätet, och om den har utrustningskod:
S1AKA, eller S1AEA, så har den ett "externt" bränslefilter, annars sitter det ett filter i pumpen i bränsletanken - men det är som sagt "livstidsfilter"...
Länk

Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tackar, där var länken - hann inte ens slå upp det själv :-)

Lite off-topic, men S1AEA har jag inte reflekterat eller tänkt på innan.

Men jag kan inte komma på en enda modell eller ens hört om någon modell från BMW som officiellt har FlexFuel (E85) stämpel.

Fast jag gissar det här måste vara marknadsområdesspecifikt, kan tänka mig marknader som tex Brasilien kanske säljer BMW-modeller med FlexFuel support.

Fast ser att flera olika motorer kan ha support för detta, till och med M2 Competition är med där.
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Tack som fan till er båda för all info.!!!

//Ticco
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.