|
|
|
|---|---|
|
Hej Tycker det är för mycket buller som kommer in i bilen, har tänkt byta däck till ex Nokia Hakka 2 blue, hur som havet, är det något jag behöver tänka på inför bytet? | |
| Vill minnas johan b har skrivit lite negativ åsikter om nokias sommardäck. kanske ska titta på dem andra stora tillverkarna som tex michelin ? | |
|
Tja, jag har haft några uppsättningar Nokian-däck och även några bekanta som haft sådana. Problemet är att gummit tenderar att få "torrsprickor" i mönstret där klackarna går ner i stommen - sker på skuldrorna på båda sidorna, runtom hela däckmönstret. Detta generella problem hos Nokian, har jag även fått bekräftat från däckhandlare (både de som handlar med Nokian och de som bara har andra märken. Till saken kan väl nämnas att Nokian tog en hel uppsättning Hakka Black på reklamation när det var ca. 5-6 mm kvar i mönsterdjup - fick en komplett uppsättning Hakka Blue2 (då däckhandlaren rekommenderade dem framför Black2). Dessa sålde jag dock då förtroendet för Nokian-däcken var lite naggat i kanten. Har aldrig haft den typen av problem med något annat däckmärke, ens med riktigt gamla däck... De däckmärken som jag personligen brukar köra på är Michelin, Continental och Pirelli. Har även provat Good Year och Dunlop med gott resultat. Bridgestones däck har dock inte imponerat i allmänhet och deras RFT-däck i synnerhet är riktigt dåliga i mina ögon där de främst bullrar enormt och förstör hela körupplevelsen.... Enda positiva med Bridgestones däck har varit att de varit runda och vibrationsfria utan problem att balansera. Buller har varit högt och grepp i vått och torrt har varit rätt mediokert - långt ifrån ett "premiumdäck" i mina ögon/öron. I praktiken behöver du inte tänka på något speciellt, mer än om du har "staggered wheel setup" med bredare däck med lägre profil bak - då bör du alltid köpa BMW-oem-märkta däck (stjärna) med exakt de dimensioner som BMW anger. Detta då dessa däck är fintrimmade rullomkretsmässigt för att inte knäcka x-drive-fördelningslådan. Du kommer att upptäcka att bilen blir mycket trevligare med riktiga däck, samtidigt som greppet blir bättre när vägbanan är lite sämre. "Sportigt uppträdande" hos däcken är inte samma sak som stötighet och buller, utan bra grepp och vettig komfort! Som exempel kan jag nämna att jag till F31:an har en uppsättning 18"-Michelin Pilotsport som går mycket tystare och mer följsamt på lite sämre väg, än de numer sålda 16"-Bridgestone RFT-däcken som satt nya på bilen vid köp. De senare var stötiga och bullrade enormt när vägen var det minsta grövre än ett nybonat balsalsgolv... Försökte reklamera Bridgestonedäcken pga det enorma vägljudet. Regionrepresentanten för Bridgestone åkte med och höll med om att det var högt buller (han körde för övrigt själv BMW med Bridgestonedäck MEN givetvis INTE RFT-däck...), men efter lite tankearbete kom de fram till att "det går inte att reklamera ett ljud". :( Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det var mycket om nokia som jag funderar på men inte så mycket om just blue 2. Bra med info ändå. Vad bra att jag inte behöver fundera så mycket om bytet. Har idag Dunlopp sp maxx sport eller nått sånt, de satt på bilen vid köpet. Horribel bullernivå, mätte häromdagen till ca 70db i 100-110, peak 73db, sen blev det ngt grövre asfalt och 110-120 och då låg det på 75 med peak på 77. Morsans gubbe köpte en beg 330e, visserligen med tjockare rutor men där är det tyst som i graven |
|
|
Vad sitter det för däck på 330E som du tyckte var tyst? Jag har en 330E med Pirelli RFT och jag tycker ljudet är ganska högt. Skall mäta under helgen. Funderar på att byta nu till icke RFT och kanske Michelin PS4. "Ska man ha nåt gjort får man göra det själv" |
|
|
330E är mammas bil, får kolla vid ett tillfälle. Bytte på min 320d, mätte via någon app till 3db lägre och det är betydligt bättre. |
|
|
Skiljer rätt mycket mellan olika RFT-däck. Hade slitna (men inte helt slutkörda) Pirelli P7 fram och nästan nya PS4 bak. Bilen var både bullrigt och nervös. Bytade framdäcken till likadana PS4 som bak och det blev avsevärd skillnad. Att byta alla fyra till icke-RFT hade säkerligen blivit ännu bättre men det är så pass bra nu att behovet inte finns. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.