AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.022

Hjälp köpt bil som gått 1200 mil över servicen

Hej innan ni idiotförklarar mig ska ni veta att jag har fått väldigt mycket skäll av nära och kära...

Har köpt en 320d år 17 som har gått 7600 mil, köpte den i fredags från en bil firma som ej upplyste mig om att den gått 1200 mil över senaste servicen.

Vad gör jag nu?

det bästa är att försöka att häva köpet, men om inte det lyckas vad har jag att vänta mig?

JAG KAN ABSOLUT INGET OM BILAR SOM NI MÄRKER

MVH

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle nog försöka häva köpet!

1200 mil över serviceintervallet är MYCKET, med tanke på att redan normala serviceintervallen ligger på gränsen för vad som är nyttigt för oljan...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Vilken av servicarna är det som har dragits över? Är den andra servicen gjord i tid?
Är bilen köpt hos en märkeshandlare, eller från "Bosse på hörnet"?
Hur var priset jämfört med andra likartade bilar?
Har du kvar varudeklarationen? Vad står det i den? "Normalt skött" innebär servad enligt intervall...
det är 6000 mils servicen som har dragit över. fick ingen varudeklaration. Priset låg ungefär som likvärdiga bilar.
så här står det på företagets hemsida

Vi har alltid ett välsorterat och noggrant utvalt sortiment av begagnade bilar. Dem flesta av våra bilar har vi köpt in från företag, finansbolag och leasingbolag.
Alla våra bilar är varudeklarerade och noggrant kontrollerade av en auktoriserad verkstad. Alla våra bilar har full servicehistorik och rena carfax rapporter.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Häv köpet eftersom det kan bli stökigt om maskinskadeförsäkringen behöver användas.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Där tror jag du har grunden för hävande av köpet. Framförallt är de såvitt jag vet skyldiga att tillhandahålla och skicka med en varudeklaration, men de avviker även från vad de själva skriver att de erbjuder.
Vid bilaffärer är det ofta klokt att tillämpa lite google-fu. Koll av firma och dess företrädare på exempelvis merinfo och mrkoll ger ofta en fingervisning.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Rent mekaniskt så är det så klart inte bra och man ska följa serviceintervaller. Dock så är det enligt min mening inte katastrof om bilen servas regelbundet i fortsättningen.

Nu är detta inte en en bilmotor men jag hörde en historia om en traktor som först haft en ägare i 20 år där ägaren aldrig bytte olja, bara fyllde på. Sen byte traktorn ägare och enligt storyn så var den nya ägaren lika slarvig. Efter ytterligare 10 år, så skulle motorn renoveras. Då hade motorn gått 30 år utan oljebyte. Oljan var tjock som fett. Så att missa 1200 mil kanske inte är hela världen. Dock ett ökat slitage. Sen finns det massor med skruvade bilar som inte blivit servade som de ska där ägarna tror att bilen är fullservad.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Att bilen bara fått 1 service sen den va ny, och att den gått på nuvarande olja i över 4000 mil är allt annat än bra.
Sen beror det ju en hel del på hur bilen gått under dessa mil. Om det är mest långa sträckor, eller om det är mycket småkörningar.

Största problemet för dig om du nu måste behålla den är när du väl ska sälja den. Så det bästa vore om du kunde häva köpet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.