AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.016

E91 högnivå till slutsteg

go
198
gokar
430dA -16
Min systerson har köpt en E91 2009 (LCI) och vill koppla in en baslåda. Ett tag sedan man pysslade med billjud nu :)

Det är enbart 6 högtalare vad jag kan se, i alla fyra dörrar sitter högtalare och två stycken under framstolarna. Det sitter inga diskanter vid ytterspeglarna så min slutsats är att bilen inte har HiFi ljudpaketet utan standard ljudet.

Problemet då blir att det inte sitter nåt extra slutsteg från BMW någonstans, var ska man ta högnivå till ett externt slutsteg?

Det bästa borde vara att ta från högtalarna i golvet under framstolarna?
Även om de inte är basar utan nån fullregister som sitter där?

Det är nån klåpare som haft bilen innan och han verkar ha dragit lågnivå till ett slutsteg, den signalen har så mycket störningar att den inte går att använda...den kabeln verkar gå fram till stereon. Förmodligen sitter den nån hög -> låg omvandlare någonstans...men det kan aldrig vara rätt kopplat för det låter förjävligt..

Googlat en del men det är inte så lätt att hitta nån som vet...
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Ja ta signal från basarna. Det är baselement under stolar på alla system (dock mindre på std).
Länk
Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
go
198
gokar
430dA -16
Han har ett slutsteg som har högnivåingångar, trots att det är ett mono slutsteg så finns det både left och right ingångar.
Måste vi dra från båda högtalarna under stolarna eller räcker det från en av dem och parallell koppla den till left/right?
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Det beror på om man bara vill ha vänster- eller högerbas.

---
go
198
gokar
430dA -16
Det är inte så att du vet vilken som är plus och minus?

På höger sida är det en kontakt med 4 stift, pinne 2 och 3 är använda. Blå-Brun och Blå-Svart är kablarna.

Det borde väl räcka med 1.5 mm2 eftersom det bara är signalen till slutsteget?
Även om det är högnivå..

Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Länk
Länk

Behöver inte vara så grova kablar nej om det bara är signal.

---
go
198
gokar
430dA -16
Tittade man lite närmare på kontakten så var det faktiskt utmärkt på själva basen där kontaktdonet sitter vad som är + :)
UW
7
UW
540i touring -18 Ultimate edition

Kapar tråden lite, har bytt CCC i frugans e91 -06 med std-ljud och 609A navigation då den dött. Testat många tips med att få igång den med blev tillslut att köpa en ersättning från skroten vilket blev en CCC från en M3 -08 med individual ljud.

Allt fungerade efter swap utom ljudet i bilen, plus att det såklart finns en massa menyer för enheter i CCC:n som inte har motsvarande enheter i bilen.

Då det är standard ljud i bilen (sunk) men nya CCC:n haft hjälp tidigare av ett slutsteg så antar jag att högnivån inte är igång i den nya CCC:n? Utan behöver kopplas på med kodning.

Försökte själv med NCS men fick ingen kontakt med CCC:n (nya). Min tanke vara att återsälla CCC:n med inställningar enligt VIN. Då jag gick bet så lämnade jag in bilen på en erkänt bra firma för samma åtgärd men åtgärden lyckades inte kicka igång högnivån/ljudet.

Misstänker att det behöver plockas bort enheter manuellt från utrustningslistan i bilen.

Är jag helt fel ute eller har någon här bättre ideer och eller tips på åtgärd?

UW
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.