AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.107

E39 540i -96 Malande ljud från bakvagnen? diffen?

ge
61
geextah
Bmw 540i
Har fått ett malande ljud i bakvagnen "mitten" och kan väl inte vara annat än diffen som låter? Brukar dessa ge upp vid 210000 på mätarställningen. Det är en BMW E39 540iA 1996/6 som jag tycker gått väldigt lungt, 6 brukare osv.

Låter malet och börjar när man kör > 15km/h och maler på extra noterbart högt om man gasar och bara låter bilen rulla på i 100km/h hela vägen ner på mätarn. Bromsar man så släpper ljudet tillfälligt.

malande ljudet låter i princip såhär

e90 diff noise

E39 diff noise

Dyr historia? eller behövs bara en knuff och ny diff olja, läste att någon kommenterat någonstans att det kan låta så när det är dåligt fett/smörj på grejjerna. Eller är det ljudet av kaputt jag hör.

Tack så mycket som alltid
//Geextah

Hej,

Egentligen ingen aning, men kardanens mellanlagring kan väl vara en kandidat?

/Lennart
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Homoknuten! Klassiker som där fettet hårdnar och sen låter det illa.
Går att pressa in nytt fett om man lossar på bultarna.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk

Min webshop:
Länk
ge
61
geextah
Bmw 540i
Kan det vara det trots att det inte är några vibrationer eller klick eller andra missljud då? Låter som sagt väldigt malande och ökar vid gaspådrag och maler medan man cruisar och ändrar ton till en grövre malande ton medan bilen bara rullar ner i hastighet från låt säga 100km/h till stillastående. Det malande ljudet dämpas extremt alternativt upphör när man bromsar in från högre hastighet tills man släppt bromsen.

ljudet ändras inte om man svänger höger och vänster i farten, och existerar inte vid rullning 10km/h utan uppkommer över 15-20km/h och ökar som sagt vid pådrag..

ge
61
geextah
Bmw 540i
1. Något knutkors som e dåligt?
2. Låter inifrån bilen men hörs ej bakom eller under bilen och med stetoskop hörs inget.
Ljudet kommer från bakvagnen så hörs tydligt ifrån baksätet
3. Hörs 0 om man står och rullar förrens vid 80km/h vid 1500-2000 varv
4. Ökar vid acceleration och maler på. På landsväg hörs det dock redan vid 50km/h och som mest vid 60-80km/h
5. Låter identiskt som detta malandet (ej klock o klink dock!)

Har fyllt på olja i diffen och känt på alla bärande och rörliga delar under , som man kommer åt.
Kände ingenting löst eller som tar i under heller såsom glapp.
Länk

Varför inte prova Olas initierade tips?

/Lennart
ge
61
geextah
Bmw 540i
Jag antar Ola syftar på Länk

Borde man inte höra att det är den då om man ligger med huvudet vid diffen och hjulen är i rullning 80km/h?

Tycker det är märkligt alltså..
Ola får väl själv argumentera,. Men han har ju en E39 540 och har kanske också själv råkat ut för en "torr" CV, homoknut.

Jag har läst beskrivningen i din länk och minns lite från mitt eget arbete med kardanen (Hardy-skivan) på min förra 7:a. Ned med avgaset (en enda enhet framifrån och ända bak) med fästen och syresensorer, sen värmeskölden ovanför och sen själva kardanen.

Vad jag inte minns, är om allt det jobbet var nödvändigt för att också komma åt CV, men "Frankies" beskrivning tyder ju på det. Och då kan jag förstå att du hellre vill att det skall vara något annat. :)

Fast att byta diff innebär väl minst lika mycket arbete, förstås.

/Lennart
Hej! Jag har en diff i källaren som suttit på min gamla BMW 540 -97 med manuell växellåda, skulle du konstatera att det är problem med din så kan jag sälja min.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.