AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
602

528i -97 går varm

Fa
4
Fabbee
528i -97
320d -15
Tjenare,
Fick ta över en fin e39a av en bekant då den endast stått sedan de haft problem med att den gått varm.
När jag först fick hem den hade jag inga större problem och körde lite lättare lekkörning under vintern och ibland vela den gå upp aningen över arbetstemp men gick ner lika snabbt igen. Men på senare tid vill den inte alls, ibland kan den sticka iväg i temp rätt direkt och ibland klarar man sig en bit utan några problem. Den vill heller inte gå varm om den bara får stå på tomgång eller liknande.

Har testat de vanliga som bytt termostat, försökt lufta systemet rejält även kollat vattenpumpen som såg ut att vara i fint skick, kollade även med en annan kylare men då vela den snarare trycka ur sig vattnet ur expansionskärlet istället.
Gjorde ett komptest och det såg ok ut enligt mig (12, 11.5, 12, 12, 11.5, 12.5)

Någon som har förslag på vad man kan testa sökt runt men inte riktigt hittat något som hjälp ännu.

Mvh Fabian
Välkommen! :)

Det kanske handlar om vattenpumpen ändå? En del pumpar har en impeller av plast, som kan släppa från axeln eller gå sönder och därmed (eventuellt successivt) förlora funktionen.
Jag tycker att din beskrivning skulle kunna stämma med en sån bild.

En annan variant vore en defekt viskokoppling till kylfläkten, men då tycker jag inte att motorn borde bli varm under (snäll) körning, eftersom fartvinden då står för mycket av kylningen i kylaren.

/Lennart
Fa
4
Fabbee
528i -97
320d -15
Tack!
Ja jag tog bort den och när jag snurrade på den fick jag känslan av att all var som det skulle mellan remhjul och impellern men småglapp kanske inte märks vid så "snälla" rotationer?
Är en vattenpump från biltema något att ha eller bara skräp?

Kom även på att jag inte har haft några problem när den gått varm eller ett överdrivet tryck i kylsystem eller så utan endast mätaren som går upp på varmt, kan det vara endast en sensor eller liknande som lever sitt egna liv?
Om vattenpumpen ser ok ut - fast man bör väl kolla så att impellern och remskivan "sitter ihop" och inte kan vridas i förhållande till varandra - kanske den ändå kan uteslutas.

Biltema funkar nog annars ok.

Trycket i kylsystemet är normalt ca 1,5 bar, dvs det jäser ganska rejält om du öppnar locket på expansionskärlet när motorn är varm. Om "övervarm" är trycket 2 bar (ett friskt lock löser ut vid det trycket).

Så din idé om defekt sensor skulle kunna vara riktig, även om jag inte helt vågar tro det. Men med tanke på allt annat du bytt, kan ju en sensor för ett par hundra (?) kanske vara värd chansen?

Sen har vi ju den "eviga" frågan: fyller du systemet enligt boken? Finns den röda pinnen kvar i expansionskärlet? Förlorar systemet vätska?

/Lennart
lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
Lufta enl instruktioner är viktigt
Locket på expanskärlet kan också vara trasigt...testa o byt...
Fa
4
Fabbee
528i -97
320d -15
Ja det jag tyckte när jag kollade på vattenpumpen. Kanske testar en ny sensor eller bara en helt standalone mätare för att testa.

Testade även och byta locket till expansionskärlet i samma veva som kylaren så bör inte vara det heller.

Lufta har jag inte gjort enligt några instruktioner om dessa finns i manualen, tagit tips från forum osv när jag gjort mina försök, även hört att det ska vara rätt jävligt att få ur luften ur systemet så tips uppskattas!
E39 bjuder kanske på extra svårigheter.

Men när jag fyller på min bil, öppnar jag luftningsskruven på kylaren och häller på tills det rinner över vid skruven och expansionskärlet är fullt. Sen stänger jag skruven och startar motorn, eventuellt med full värme till kupén, och fortsätter fylla tills det är fullt igen. Motor av och får svalna ett dygn (stor klump!) innan jag öppnar locket och kan fylla på igen. Men då inte fullt "till kanten", utan tills den röda indikatorpinnen visar rätt nivå.
(Frågar igen: finns den kvar i ditt expansionskärl? Fungerar Check Controls nivåsensor i kärlet? - Båda dessa filurer brukar kunna ha lagt av. Plastpinnen åldras, bryts av och sjunker. Sensorn bara slutar fungera.)

Efter det och efter några gånger av vanlig körning kan jag behöva justera nivån ytterligare ett par gånger. Alltid kontroll med motorn kall.

/Lennart
Fa
4
Fabbee
528i -97
320d -15
Ja juste glömde helt av dina tidigare frågor, nej plastpinnen vet jag garanterat är borta och visste knappast om någon annan nivåsensor. något som kan försvåra för mig?
Den röda pinnen låter dig fylla kylet med rätt mångd vätska. Den är kanske inte oumbärlig, men den är till mycket god hjälp, inte minst om du någon gång senare vill se om det försvinner påtagligt mycket vätska över tid.

En ny pinne får du bara med ett nytt expansionskärl.

Nivåvarningssensorn är tydligen inte standardutrustning, konstigt nog. Du får antingen kolla under kylaren eller orientera på realoem.com. Här hittade jag den, när jag sökte med kända uppgifter. Nr 12 på bilden. Men prova gärna själv med din bils VIN.

Länk

Sensorn är bara en säkerhets- /bekvämlighetsgrej, så att man får en varning i tid, om något börjar läcka.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.