AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
668

Är dämparna trasiga?

He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Min bil har gått 15200 mil och är över 9 år gammal. Misstänker att dämparna börjar sjunga på sista versen då de lät illa idag när ja körde i en liten sänka på landsväg, inte märkt detta oljudet innan och kom i samma sekund som fjädring "trycktes ihop" . Bilen gick igenom besiktning häromdagen så ja antar att div leder/bussningar/stag är ok.

Ni som är bilkunniga vad skulle ni säga är max livslängden på dämpar till f30? Bör ja misstänka nått utöver dämpar?

Hoppas nån har lite kunskap och goda råd om detta

Mvh Henke
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Om dämparna är slut måste du märka det på väghållningen. Värre är när dämparna är lite slitna, det är svårt att märka när det kommer succesivt. Men när man väl bytt dämpare och ev fjädrar märker man skillnad. (mina dämpare är dåliga-slut och det märks särskilt när man åker över fartgupp, det gungar).

Om du tycker bilen känns stabil och bra kan det vara något annat kanske?

He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Ok tack. Nä klart fjädringen inte känns lika bra som när jag köpte bilen för ett par år sedan. Finns det nögon tumregel för hur länge bmw dämpar ska hålla? Har de nått kvar att ge efter 15k mil?
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Dämpare är nog slut bortåt 15k mil. Det beror såklart på hur man kör. Ibland vet man inte om dessa är bytta redan dock. Kolla med förra ägaren?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Är oftast stabiliseringsstagen som för oväsen när man kör över ojämnheter och de bryr sig sällan besiktningen om att kontrollera. Stötdämpare klarar normalt 15 utan problem om man inte kör mycket på dåliga vägar och dom inte rostar sönder eller börja läcka

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Ok tack. Ska hissa upp billen och kolla. Har haft bilen sen den va 5 1/2 år gammal så det är nog originaldämpare på.

Det är bussningarna som tar slut och blir glapp på stabilisatorstagen va?? Eller tar de slut på flera sätt?
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
stabilisatorstagen har inga bussningar, det är länkarna i ändarna som blir dåliga. man byter hela armen. lätt gjort

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nu gissar jag också...
Men fjäderbenslagringarna kan ju ha börjat "glappa" en smula...behöver som sagt inte endast(eller alls) vara t.ex stötdämparna om det nu "slår" i diverse gupp.

Men det beror lite på hur det låter och var du upplever missljudet som värst..

Stabiliseringsstagen/pendelstagen/krängningshämmarstagen upplever jag brukar låta(dunka) mest när man kör sakta över mindre ojämnheter..detta missljud brukar nästan tystna när man kör över gupp i lite högre hastigheter..

Men missljud (klonkande/dunkande/smällande/knarrande etc) överlag brukar vara ett litet gissel att hitta...

Mvh Janne.
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Ok tack för all hjälp! Bilen börjar ju bli lite äldre så jag har förlikat mig med div mindre missljud kommer med åren. "Kluckandet" från fjäderbenslagren tror jag att jag haft länge men de låter ja va.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...om du nu kommer till ett evtl beslut att byta stötdämparna så tar man ju och byter fjäderbenslager i "samma veva" s.a.s., blir ju inget större merjobb (eller kostnad/tid) när man ändå är där och river..

Men.... vill du vara så säker som man kan bli att stötdämparna är på "fallrepet" så finns det ju maskiner som kan kontrollera dessa.

Hör med någon kunnig/välsorterad verkstad.

Tyvärr har jag själv inga kontakter i "stötdämparkretsar" som har en dylik "stötdämparprovmaskin".

Mvh Janne.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.