AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
405

Ryckig gång pga trimkam och för klent avgassystem?

PB
66
PBobbenB
323i E21 -82
Undrar lite om ett för klent avgassystem tillsammans med trimkam (280grader) kan orsaka ryckig gång?? För just nu så har jag ny topp med större insugningsportar samt en 280graders Schrick kam samt originalavgassystem. Saken är den att om CO-halten justeras inom de specifierade värdena, så går bilen tämligen ryckigt, speciellt vid lågfartskörning på 3:an samt 4:an men även lite små ryck vid högre farter 70-80-90 och uppåt på 4:an, på 5:an så märks knappt nånting. Har nyligen fått CO-halten uppställd men problemet blir att tomgångsskruven måste ställas upp så att varvtalet ligger på ca 1000rpm, ställs tomgången in så att den ligger på ca 850rpm så får motorn inte tillräckligt med luft när spjället stängs och motorn stannar nästan... Samt att motorn tål väldigt lite belastning, släpps kopplingen upp lite för snabbt innan man hunnit ge gas så stannar motorn, har redan hunnit få ett par motorstopp. Folk börjar väl undra vad man har för skräpbil eller vad det är för förare som inte kan komma iväg vid trafikljusena :) Så jag undrar om detta blir bättre om man får dit grövre avgassystem??
31
412
318 grabben
318-82 s14 turbo
320i-82
318-76
750ia-88
det kan vara problemet jag har en 320 som är mer trimad än din och jag körde med orginal och den ryckte och va seg om man skulle varva så köp ett símons eller bygg själv
BM
114
BMW slöarton
325iM Cab -94
Min bil har trimkam mä & den går jävligt ojämt under ca 1000rpm

Its not what you got.its how you use it
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag tror att det är trimkammens avigsida du märker. Den är inte optimerad för lågvarvsegenskaper helt enkelt!

Mvh
PB
66
PBobbenB
323i E21 -82
Den går faktiskt riktigt bra på tomgång utan det är mest när man kör speciellt vid låg fart men på senare år även i hög fart...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.