|
|
|
|---|---|
|
Köpte igår en 120d, kom hem och skulle koppla på släp men ingenting lyser på släpet. I bilen lyser en gul upphissad bil, som enligt instruktionsboken kan innebära att strömmen till draget är ur funktion, vilket ju verkar rimligt i mitt fall. Har kollat tre säkringar bakom handskfacket och de var hela. Eldosan ser ren och fin ut, så knappast något ärgat där. Finns det något mer jag kan göra som är relativt enkelt? Sitter det någon styrenhet någonstans, och isf var? Jag flyttar om ett par dagar och MÅSTE ha draget till dess, så får jag inte fart på det omgående så måste jag lämna tillbaka bilen och se mig om efter en annan. Synd för jag gillar den verkligen i övrigt...! Tacksam för kvicka svar, eftersom jag måste lämna tillbaka den omgående om jag inte får ordning på det... | |
|
Kanske borde tilläggas att det är en 2008 med originalmonterad avtagbar krok... |
|
|
13polig kontakt. Kommer fram 12v till konstantströmmen i en av polerna, men inget till lampor eller dylikt. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Gissar det var på pinne 9 du fick +12V? Just pinne 9 får ström direkt från JB'en (säkring kan variera men ofta 20A F71) UTAN att gå igenom AHM'en, alla andra pinnar styrs av AHM'en. Antar allt annat är dött? Lyste den gula upphissade bilen innan du försökte koppla in släpet? Det första som ploppar upp i huvudet är vattenskadad AHM (Trailer Module). Om jag inte minns fel sitter den ungefär på samma ställe där modulen för PDC (Park Distance Control) brukar sitta - om bilen är utrustad med detta. Den där baljan är känd för att svämma över (läckage pga otäta packningar vid bakysen) och orsaka skador i all elektronik som är i den baljan (direkt till höger i i bagageutrymmet). Eftersom det inte verkar finnas tid för en seriös (dvs metodisk) felsökning så kan det vara värt att snabbt kolla om det finns tecken på att vatten kommit in i det utrymmet (för om det gjort det så ökar ju sannolikheten att problemet är i detta område). Så man får ju helt enkelt börja läsa ut felkoder och backtracka steg för steg och se vad som fungerar och inte fungerar. Man kollar ju exempelvis i X609 kontakten (anslutningen till AHM'en) vad som fungerar där och inte fungerar (när det kommer till spänning, jord, signaler, CAN-bussen och så vidare). Strömmen till AHM'en kommer från JB'en och här har du nog kollat säkringarna redan (kan variera vilka det är men typiskt är 30A F31 och F32). FRM'en och AHM'en kommunicerar via K-CAN bussen, så den måste ju vara fullt fungerande (och hela kablar ända fram till AHM'en) för att något ska hända. En single point-of-failure är ju jordpunkten X498, den är jordpunkten för hela AHM'en (och är aven jordpunkten för all jord i släpvagnskopplingen). X498 är ett jordblock (ett svart tunt block med massa jordkablar på en sida) och sitter på samma ställe som AHM'en fast mycket längre upp (ovanpå hjulhuset kan man säga) så därför är problem där ganska osannolikt då den blir sällan vattenskadad eller dylikt. |
|
Helt fantastiskt med kunskapen i detta forum! Kan inte begripa hur jag fick för mig att åka Audi i flera år. Tack för snabbt och väldigt utförligt svar! Numren på säkringarna som du nämner stämmer mycket riktigt, och det var även pinne 9 som gav ström, allt annat dött. Gula bilen lös innan släpet kopplades på. Känner igen det där med vattenskadad elektronik från e61, men då låg allt i botten på reservhjulsbaljan. Jag ska ta och göra ett försök att hitta på AHM:en för att se om det kan ha varit fukt där. Mycket längre än så tror jag inte att jag kommer att anstränga mig med den här bilen. Supertacksam för svaret! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.