AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
704

Bmw E92 325i -07 motorlampa och olika felkoder

Mu
5
Mupe
325i E92 -07
Hej alla kunniga!

Har den senaste tiden upplevt bilen slö, ryckig på låga farter och allmänt oskön att köra. Bytte för några dagar sedan båda solenoider (begagnande) enbart för att se om det hjälper och den stora disa ventilen (ny). Disaventilen förbättrade tomgången och den blev stabilare och bilen gick hyfsat i några dagar. Sedan började felkoderna för gasspjället, några gånger så läste jag ut 5-6 stycken olika felkoder som berörde gasspjället och vid två tillfällen också 2D2A och vid några tillfällen så tändes också dtc och handbroms lampan tillsammans med motorlampan. Bilen är nu ännu slöare med hoppande tomgång och seg respons vid gaspådrag. Jag har haft ute spjällhuset och rengjort den utan framgång. I mitt letande efter fel så såg jag att ventilkåpepackningen läcker och jag fann olja i två eller tre tänstiftsbrunnar.
Jag funderar att köpa en begagnad gasspjäll och prova om det hjälper. Vad tycker ni att jag ska göra? Har också tänkt att gör en röktest för att se om det finns en vakuumläcka.

Alla tips emottages.
Mu
5
Mupe
325i E92 -07
Bilen är som det står i inlägget en 325i med n52 motorn som har gått ca 15,000 mil.
De felkoder som är konstanta är 2cfb throttle-valve adaptation value och 2d09 throttle valve. Jag har nollat gasreglage ett antal gånger med gasmetoden och lyckad då och då att släcka motorlampa, men dessa koder kommer tillbaka. Utöver dessa två har jag avläst 2cec, 2ced.
Jag fann det också svårt att koppla in kontakten till gasspjället, det var trögt och kändes inte som att den är i, dvs jag lyckades inte få det "klicket" som man får med andra kontakter.
Är det någon annan som har haft dessa koder innan och hur har man löst det.
Jag har googlat en massa och den vanligaste metoden verkar vara att nolla adaptionen, men den metoden fungerar inte för mig.
ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
Kanske är vanos som krånglar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.