|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har bekymmer med automatlådan och tänkte kolla om någon har råkat ut för samma problem och har lite tips. Bil: e39 540iat -02 (26.800mil) Symptom: Växlar jättefint kall, inget slir eller konstiga ljud. Efter ca 5min körning så dör bilen till och startas direkt igen automatiskt och felmeddelandet "getriebenotprogram" dyker upp. Lådan går i felsäkert läge och låser sig på 4ans växel och slirar därmed extremt. Startar man om bilen så kan man köra 5min till innan samma sak händer. Har läst felkoder och jag har en på ATF temperature. Kollade i dataströmmen och där stod det till min förvåning 175c(!). Dock så tvivlar jag på att detta stämmer då jag läste av den två dagar efter att den bara hade stått still och då visade den också 175c. Den tempen rör sig inte ur fläcken, och den växlar som sagt fint första 5 min. Batteriet är sprillans nytt 100Ah och generatorn laddar fint(har läst att den kan gå i felsäkert läge pga låg spänning). Förra ägaren(jag har haft bilen i en vecka) hade bytt ATF relativt nyligen. Så vad kan det bero på? Har själv funderat på; igensatt oljekylare till lådan, låg nivå på atf (den går i felsäkert läge när den börjar bli varm). Kan det ha med tempgivaren att göra? Isåfall borde den väl gå i felsäkert läge direkt från start? Tar gärna emot tips och synpunkter. Tack på förhand! /Fredrik | |
|
Hej, Det där med att förre ägaren bytt olja i växellådan gör mig direkt misstänksam. En anledning till det är den här tråden, där problembilen "var välservad". Länk Hur som helst finns det all anledning att kolla att lådan är fylld till rätt nivå och med rätt sorts olja. Kanske också att filtret är bytt. Under Mekartips här hittar du föredömligt skrivna instruktioner om hur man kollar nivån respektive fyller/byter olja. (Kan inte länka, men sök "Oljebyte på ZF" respektive "Nivåkontroll på ZF".) /Lennart |
|
|
Oljan blir inte 175 grader så där lite plötsligt även om kylaren är igensatt. Jag skulle satsa på givaren, eller någon kontakt mellan givaren och databoxen. Börja med att kolla skicket på kontakten ut från växellådan. Gör rent runt om, lossa den och kolla efter oxid etc. Skaffa ett elschema se mellan vilka stift givaren är kopplad, mät resistansen. Det ska troligen inte vara avbrott eller 0-10 Ohm utan kanske 3 kOhm med kall olja om jag ska chansa på värden. Finns det tveksamheter kring givaren eller kablaget inne i lådan så är det dags att plocka mer tråget och byta. Passa på att byta packning, olja och filter samtidigt. (Att fylla på oljan till rätt nivå är det svåra i detta jobb..) // Magnus |
|
|
Är termostaten för värmeväxlaren/kylaren till automaten bytt? Länk #2 som obegripligt nog kallas för Voltage regulator på engelska. Regulator på svenska. Vanligt fel som gör att lådan går varm. Men kolla först vad som inte stämmer med tempgivare mm. |
|
|
Tusen tack för era svar! Kul att forumet fortfarande är aktivt :) Jag ska börja med att kontrollera kontakten från lådan imorgon samt kontrollera nivån. Återkommer med resultat! Jäkla snopet när man till sist slår till på en 540 trots oro för glidskenorna att man åker på detta istället... Mvh Fredrik |
|
|
Hade problem med tempgivaren på en 5hp30 nyligen (5hp24 på din tror jag), där sitter ett PTC-motstånd i kablaget inne i lådan. Ca 100ohm vid 20 grader. Det var glapp i crimpen (pressningen) för motståndet, så jag behövde bara pressa om så blev det bra. När det blev avbrott pga glappet så antog styrlådan ett temp-värde på 45 om jag minns rätt. Kunde se i INPA att termperaturen 'glitchade' ibland, så jag var övertygad om att det var glapp. Det tråkiga är att tråget ska ner för att komma åt givaren.. Har du tur så ligger felet i kablaget utanför växellådan. Kan vara värt att kolla uppe vid styrlådan också så det inte kommit in vatten och ärgat där. Rekommenderar INPA, då kan du titta på värdet och rycka i kablar och se om det 'hoppar till'. |
|
|
Tackar för tipset Rallyfinnen! Ska kolla upp det. Har kontrollerat alla synliga kablar/kontakter kring lådan samt nivån på ATF. Verkar vara i sin ordning. Har hittat vad jag tror och hoppas är orsaken till mitt problem. Generatorn laddar väldigt mycket ibland. Startar man bilen och låter den gå på tomgång så laddar den ca 14 som den ska, men ger man lite gas så laddar den i vissa fall 16-17V! Samtidigt som jag mätte detta så plingade/blinkade instrumentpanelen till och "Getriebenotprogram" dök upp som ett brev på posten. Antar att bilen försöker rädda det som räddas kan när den får så mycket ström... Ska naturligtvis inte starta den mer innan jag har ordnat detta. Någon som har bytt laddningsregulator på en vattenkyld generator någon gång? Går det eller måste man byta hela alltet? Generatorn byttes för ca 2 år sedan i bilen. Mvh Fredrik |
|
|
Plockade isär min vattenkylda till E38:an. Samma som till V8:orna, men diametern på remhjulet/skivan verkar variera över tid. Tätad runt locket med silikon. Och jag fick borra loss två trötta insexskruvar. Här bra sammanställning av delar och alternativ: Länk Och: Länk |
|
|
Tack för tipset Snart525iA ! Det blev så att jag bytte ut hela generatorn(men har kvar den gamla om man vill renovera). Problemet är borta och bilen går som ett skott! om någon har liknande problem i framtiden så kan jag tipsa om att kolla laddningen :) /Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.