AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
137.652

Bmw i4 - har ni beställt?

Sida 57 av 59
Stämmer att hjulinställning kan göra underverk för hur däcken slits och inte minst stabilitet. Fast det ändrar inte att elbilar ständigt ger enorma mängder vridmoment som skall ned i asfalten på något sätt. Det man skall komma ihåg när man börjar ändra camber är risken för att bilen kan bli mer spårkänslig. Beror väldigt mycket på hur chassiet och bilmodellen i övrigt.
carrlover
Idag tog jag en sväng förbi min handlare för lite diskussion. Känner att jag måste fatta beslut.

I vanlig ordning får man ett tilltagande köpsug när man kommer in i hallen, inte minst eftersom det stod en safirsvart i4M50 som man nästan snubblade över.

Samtalet med handlaren som jag känner sedan sisådär 30 år utmynnade i två saker. Det blir ingen bättre rabatt än den jag redan fått som är okay men inte på något sätt revolutionerande. Av detta borde man kunna dra slutsatsen att BMW f n säljer bilar utan att egentligen behöva rea ut dem.

Sedan var vi överens om att det bästa är att avvakta Neue Klasse. Alla verkar överens om att det kommer bli något helt nytt och väldigt bra. Risken att vi sitter och diskuterar ett bilbyte om ett år är annars överhängande. Känns bra att ha kommit till denna slutsats. Nu får det bli allt fokus på att försöka få fram allt som går att få fram om Neue Klasse.
En sak är iaf säker - Neue Klasse blir med all säkerhet dyrare!
carrlover
@Kristoffer_L: Man är rädd för det men frågan är om den kan bli så mycket dyrare. Om man funderar över den sedanmodell som förväntas presenteras först eller som tvåa efter SUVen så blir det motsvarande dagens BMW 3-serie. Det är av tradition en populär volymmodell inte minst i Tyskland och frågan är då hur dyr den kan bli. Den lär väl komma i flera modellversioner så det blir såklart ett stort prisspann men den borde i vart fall i enklare versioner bli billigare än i4. Blir den inte det så bli det ingenting som motsvarar dagens 3-serie.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Man ska komma ihåg att en bas 3:a är dyrare i Tyskland än i Sverige idag.

En 320i sedan kostar 50 700 € (587 100kr med dagens eurokurs på 11,58kr/€) i Tyskland medan den kostar 479 900kr i Sverige.

Så att BMW känner sig tvingade att ha billiga enkla BMW’s i hemlandet ska man inte ta för givet…
carrlover
@Grelle: Inget ska tas för givet men en bas 3-serie ligger ändå under i4 i pris och det känns tveksamt att man skulle gå högre än idag om man vill behålla volym.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det är regel och inte undantag att nya modeller är dyrare än dem som de ersätter. Frågan är bara hur mycket dyrare. Så har det varit sedan 2002 till G20.

Om det är I4 som den ersätter så…
Neue Klasse kommer inte ersätta 3-serien. Det kommer en ny 3-serie också.
Det kommer en ny X3 inom några veckor...och nästa år kommer en Neue Klasse SUV...

Så att BMW skulle lägga sig lågt i pris är dessvärre rent önsketänkande.
Om modellen blir så revolutionerande som BMW påstår kommer både priset och efterfrågan bli höga.
carrlover
@Ska: Av BMWs egna prm och all media jag kan finna är sedanmodell i Neue Klasse en ersättning för dagens 3-serie och SUVen i Neue Klasse en ersättning för iX3. Kan du inte länka om du hittat någon annan info t ex att det som du skriver skulle komma en ny 3-serie vid sidan av Neue Klasse.

Länk

@Grelle: Av vad som framgått hittills ska det komma sex modeller varav två; sedan och SUV, visats upp och det är väl högst troligt att någon av dessa andra är en ersättare för i4/4-serien.
Neue Klasse SUV ersätter iX3 men det kommer även en bensindriven X3 (presentation inom några veckor) precis samma som med 3-serien.

BMW 3-serie kommer slutet 2026.

carrlover
@Ska: BMW själva hävdar att Neue Klasse är förberedd för och senare kommer att komma i hybridversioner med el- och bensindrift och de säger också att sedanen i Neue Klasse är det nya 3-seriesegmentet. Är det verkligen sannolikt att de då tar fram en ny 3-serie också? Finns inget om detta i motornedia som jag kan hitta.

“However, BMW CEO Oliver Zipse recently offered some clarification. The new Neue Klasse of vehicles will be entirely electrified but there will still be the potential for plug-in hybrids with gasoline engines. It will be set up so that the rear axle of all Neue Klasse vehicles is electric. So regardless of whether or not the car is an EV, hybrid, rear-wheel drive, or all-wheel drive, the back axle will only be powered by an electric motor.”

Länk
Googla G50/G51

Länk

Neue Klasse är enbart el. Inget annat.

Som sagt nya X3 kommer inom någon vecka...och sedan en helt annan iX3.
carrlover
@Ska: Intressant! Det där att man bygger en separat 3-serie i G50- version har jag helt missat. Och alla motorjounaliset också för den delen. Överallt så skrivs det att den sedan som presenterats i Neue Klasse är nya 3-serien.

Det låter dyrt och som om två koncept som kommer tära på varandras volymer. Men att även Neue Klasse är förberedd för förbränningsmotorer framgår ju på flera ställen och även i BMWs eget pressmaterial vilket om det stämmer gör det hela ännu mer märkligt. Men du menar att det också är fel?
Vem är "alla motorjournalister"? Du får gärna länka till en artikel där de sägs att i3 ska ersätta hela ICE 3-serien.

Har du bekymrat dig att klicka på länken jag gav dig? Har du själv googlat på G50/G51?
Hur kan det vara att de kommer en ny X3 nu när iX3 kommer först nästa år?

Att man köra parallella modellserier är inget konstigt. Se ex MB som har sin EQ-serie.

Du verkar lite faktaresistent.

carrlover
@Ska3: Jag kollade din länk och googlade dessutom lite mer på G50 enligt ditt tips. Du kanske inte noterade det men jag skrev att din information var intressant och att jag missat det där med en separat 3-serie/G50. I övrigt var det mest allmänna reflektioner kring saken och det figurerar väldigt mycket olika och ofta motsägelsefulla uppgifter. Tycker jag.

Om du kollar min länk ovan som jag uppfattar är ett pressmaterial som tagits fram av BMW-Group så framgår där bl a:

“The first models of the Neue Klasse will be at the high-volume core of the BMW brand, starting out with a Sports Activity Vehicle and a sedan in the current 3 Series segment.”

Denna skrivning kan man såklart tolka på olika sätt men det är inte kristallklart vad man menar. Tycker jag.

Här har du en länk där man redan i rubriken utnämner 3-serien som först ut i Neue Klasse, men det finns massor av exempel där man i media beskrivit Neue Klasse som 3-serien. Du får googla lite så ser du själv.

Länk
Hur tolkar du att det först kommer en X3 och nästa år en iX3...?
carrlover
@Ska: Hur tolkar du de två exempel jag gav dig? Och det finns som sagt åtskilliga exempel på att media tolkat Neue Klasse som en ny 3-serie.

Men jag motsäger inte den info du förmedlat om att det också kommer en G5X. Vi får väl nöja oss med det.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
“The first models of the Neue Klasse will be at the high-volume core of the BMW brand, starting out with a Sports Activity Vehicle and a sedan in the current 3 Series segment.”

Det här är väl ändå tydligt att det kommer en sedan, som kommer att vara i 3-serie segmentet som är ett av deras större segment i volym. Det är allt som sägs i citatet.

Det säger inget mera, dvs inget om att ersätta 3-serien eller att det här är enda bilen i det segmentet. Baserat på ovan citat kan det vara två olika serier i samma segment. Läser man in att det helt ersätter 3-serien så är det en fri tolkning (gissning) av läsaren, men inget som de facto står just där.

Sen om det finns massor av exempel i media så borde det verkligen inte vara svårt att direkt länka till 3-5 st exempel. Annars kan man ju inte direkt påstå att det är ”massor”.
carrlover
@Grelle: Vad tycker du om rubriksättningen i den jag länkade till ovan?

"BMW 3-serien först ut i Neue Klasse "

Sedan har jag ärligt talat annat att göra än att sitta och leta upp varenda tidningsartikel jag läst på temat. Det får ni göra själva. Googla.
Internetlogik...påstå något och sedan ska andra googla fram det...hmmm...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.