AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
137.647

Bmw i4 - har ni beställt?

Sida 54 av 59
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Ja jag fattar att det går att ringa men varför har de funktionen på hemsidan om den inte fungerar?

Det borde ju automatiseras på riktigt så att man verkligen _bokar_ en provkörning på webben. Nu verkar det på sin höjd genereras ett mail som ingen verkar titta på.

Är bara måttligt intresserad än så länge. Kanske byter till våren eller om ca 1 år. Samtidigt är jag hyfsat (väldigt) spontan av mig så om allt faller på plats så skulle jag kunna råka köpa en på stående fot också. Haha. :-)

ps. Jag var där med min son och provsatt lite olika elbilar en lördag för ett par veckor sen också men ingen tog någon notis om oss trots att det nästan var helt tomt i hallen. Förstår inte att de tillåter sig att vara så loja nu när försäljningen antagligen minskat en del. Kanske går fortsatt bra för Bavaria?
Jag var in på Bavaria Uppsala i förra veckan i samband med ett annat ärende och bad då att få provköra en I4 M50, vilket jag direkt fick nycklarna till, så förstår inte problemet riktigt. Det är inte som förra våren när det var väntelista på att få provköra. För övrigt en väldigt kul bil att köra.

/Anders
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Pongen med att jag rekommenderade att ringa är just att det verkar vara stiltje där. När jag ville provköra var bilen ledig hela eftermiddagen, så jag kunde på stående fot bestämma när jag ville komma och testa bilen. Det var enkelt att bara utnyttja en lucka i min tid, i stället för att behöva be dem om en tid som jag skulle behöva anpassa mig till.
Håller dock med om att det är märkligt att du inte fått något svar. Funktionen blir ju, som du skriver, rätt meningslös i så fall.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Det är väl inget problem mer än att de har en funktion som inte fungerar men som i dessa dagar borde fungera. Känns otidsenligt att ringa och prata med någon först. :)

Jag hade själv gjort som du gjorde om det inte varit endast en halvtimme till stängning. Vet hur det fungerar trots många års inaktivitet på bilhandlarfronten.
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
När jag skulle sälja min BMW i vintras så testade jag fylla i ett formulär på Holmgrens Bil hemsidan. Ingen respons, otroligt dåligt - hade iaf förväntat mig tyvärr vi är inte intresserade eller iaf ett skambud. Nu vet man ju inte om det jobbar på det eller om alla formulär går till /dev/null.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Trivs fortfarande med den här bilen. ❤️

Länk

da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Hämtade ut vår M50 igår, 11 månaders väntan är över. Otrolig bil. Efter 10 år med diverse 5-serier med 190HK diesel så är prestandan ganska chockartad att komma till.
Grattis, vad har du för spec?

/Anders
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Just det, jag var och provkörde en M50 nu i veckan. Fantastisk bil på många sätt och just nu med väldigt fint erbjudande på Fully Charged paketet. Finns hur många lagerbilar som helst att välja mellan som det känns. Beställer man en egen spec så är leverans i typ november tror jag. Så långt från 11 månader nu...

Jag kommer inte riktigt överens med stolarna. Ganska små och hårda. Man sitter liksom fast på ett oskönt sätt. Börjar väl bli gammal men jag föredrar nog lite mjukare stolar med bättre komfort... Säljaren sa dock att standard alcantara/tyg-klädseln ger en lite mjukare stol än skinn.

En annan sak som slog mig var att det var rätt mycket vindbrus på demobilen. Kanske la märke till det mer då vägljudet var klart lägre än på min Model S. Men det är inte alls lika tyst som i E-Tron/EQE SUV förstås.

Annars är det samma känsla i bilen som jag minns från mina F3x-bilar. Klassisk BMW och med enorm acceleration. Dock ingen sportbil och kan inte jämföras med en riktig M-bil. Men som alternativ till M340d och liknande är den väldigt lyckad och prisvärd.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Det är fully charge. Elstolar, HK ljud, 19” 859 hjul, taklucka, svankstöd, utökat svart ute. Galvaniska knappar. Det är väl det. Grön och cognac.

Som vanligt köper man bil och det sedan blir det kampanjer. Beställde innan en av de större prisändringarna som kom för ett år sedan. Alltid någon :-)

Himla go bil att åka i. Familjen gillat den, en 10 och 12 åring fick plats utan problem.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Verdi, jag körde fram och tillbaka till Zürich och var förvånad över hur tyst bilen är på Autobahn. Jag och min fru körde till Isared häromveckan (25 mil från hemmet) och min fru konstaterade på motorvägen i 120 att "din bil är betydligt tystare än min". Hon har en EV6, jag har inte kört eller åkt med hennes bil än, så jag vet inte, men i alla fall, jag upplever inte att det är mycket vindbrus. Kanske var det något fel på provbilen...? Jag har dock aldrig kört varken en Tesla eller en M50 och inte heller Audi eller EQE, så jag kan inte jämföra så som du gjorde.

När det gäller stolarna så håller jag med dig. Faktum är att EV6 stolarna är bekvämare enligt mig. Jag har standardstolar i min i4, så kanske mer exklusiva är bekvämmare, men jag vet inte, EV6 stolarna är ock standard för Kia.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
På Autobahn är min Tesla tyst också. Betydligt bättre asfalt där nere.

Nä vindbruset var väl ingen katastrof men ändå märkbart. Tror det beror på karmlösa dörrar. Vägljudet var behagligt även på grov asfalt. Betydligt bättre än på F31 och F36 som jag haft förut.

Jag hade nog köpt en om stolarna varit bekvämare.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Verdi2: hade den du provade elstolar med minne? De utan går inte att luta i framkant nämligen.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Japp.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Du blandar asfaltbrus med vindbrus... Högre fart = högre vindbrus. Lägre fart = lägre vindbrus. Sverige = lägre vindbrus. Asfaltbruset i samma fart lägre i Tyskland än i Sverige i alla bilar. I alla fall, i4:an är mycket tyst enligt mig. I Sverige tystare än i Tyskland.
D.
31
D.E
i4 M50 -24
Ni som har kört M50 ett tag; Vad ligger ni på för förbrukning sommar och vinter?
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag tror jag ligger på ca 22 kWh per 100km men tror jag kan förbättra det med ett mål på ett genomsnitt på ca 24-25. 😎

Har man som prio att köra snålt har man valt fel bil med M50. Livet är för kort för att spara el. 😀🏎️
D.
31
D.E
i4 M50 -24
qsacage: Tack för info! Ska lämna tillbaka VWn till våren och behöver väl ta någon form av beslut gällande tjänstebil innan årsskiftet.
Har kört båda bilarna men det är svårt att skaffa sig en förbrukningsbild på så kort tid. Ren effektmässigt hade jag nöjt mig med en 40 men det är förmånliga erbjudaden nu på M50 så skillnaden blir väldigt liten sett till vilken utrustning jag vill ha.
Enda tveksamheten egentligen är kostnadsökningen jämfört med VWn samt att det antagligen kommer en LCI nästa år. Ska man tro ryktena så verkar den dock bara bli exteriört. Sen är jag lite, lite spänd på Zeekr 001 också.

Helt rätt det där med att livet är för kort.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Alltså, för att vara övertydlig; använd inte mon henomsnittskonsumption som referens. Jag kör INTE defensivt. Tvärtom, full patte där det ges tillfälle. 🙂

Jag tror man kan komma ner till 18-20 kWh /100 km om man kör som en tant. Jag körde 1 gång defensivt under en dagsutflykt med blandad 50/70/90/110 km/h och landade på 16,5 typ. Men det var inget kul. 🙂
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
16,5 med M50 låter som extremt låg... Trots att jag kör en e40 hade jag 16,5 genomsnitt för oktober med sommarhjul, men har 17,6 hittills i november med vinterhjul och jag kör ändå nästan alltid som en tant, jag gillar lugnet och kryssar fram lugnt som en segelbåt snarare än som ett stridsplan i dogfight.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.