|
|
|
|---|---|
| Har problem med övertryck i kylaren expansionskärlet spricker kan det vara fel på termostaten? | |
|
Hej, Som standard arbetar motorn med övertryck i kylsystemet och med en temperatur runt 105-110 gradC. Locket på expansionskärlet är samtidigt en säkerhetsventil, som öppnar vid ca 2 bar. Då är kylvätskan ca 120 gradC. Att expansionskärlet spricker får sägas vara en standardåkomma på äldre BMW. Men om det är så att du nyss bytt och det spruckit strax igen, finns det nog bara ett par tänkbara felkällor: - dålig kvalitet på det nya, eller ren otur. - locket defekt så att det inte släpper ut övertryck Om motortemperaturen blir så hög (t ex pga felaktig termostat), att också trycket i kylsystemet blir för högt, borde det synas på temperaturmätaren. Den står normalt i mittläget så länge motortemperaturen ligger inom sitt normala intervall. Jag skulle dessutom gissa på att bilen varnar för hög motortemp. /Lennart |
|
|
Har du M62/V8? Expansionskärl och kylare byts alltid ut pga ålder precis som Lennart skriver. Hellre preventivt än akut med bärgning. När du ändå är där och rotar runt, se över termostat och slangar. |
|
| Fick hem en ny expansionstank från autodoc i veckan som jag monterade, när jag hade åkt ca fyra kilometer så varnade det för låg nivå efter ca fem hundra meter så steg motortempen upp till rött när jag kunde stanna säkert efter en kurva så skönk mätaren under rött, skulle fylla på mera vatten då såg jag att det var en spricka i extanken | |
| Glömde säga att extanken sprack i förra veckan därför har jag bytt sitter 530 motor i har gått 19000 mil | |
|
Fyllde du systemet enligt regelboken? Om locket på expansionskärlet öppnar, rinner det längs kärlet utsida. Kan förväxlas med läckage. /Lennart |
|
|
Kan vara dålig kvalitet på tanken du köpte. Eller så är problemet större. Prisgapet från skräp till bra kvalitet är inte så stort: Länk Mahle för 538 kr är ett bra alternativ. Ser att Autodoc/Reservdelar24/<sätt in valfritt alias> säljer Hella för 594 kr. Bra val. |
|
|
Bytte du locket när du bytte tanken? Bör göras samtidigt är min erfarenhet från M60. Mvh Asken |
|
| Ska ta loss nya extanken och kolla över den | |
| Mycket riktigt nya tanken sprucken | |
|
Får beställa en ny tank nytt lock passar väl på att byta termostaten också när man ändå är igång.är rekommendationen att byta kylaren också? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.