|
|
|
|---|---|
|
Jag har bytt centrallåsenhet på höger dörr. Efter bytet har den automatiska fönstersänkningen med några mm slutat att fungera när jag öppnar den dörren. Dessutom måste jag hålla knappen för öppna och stäng hela tiden när rutan ska manövreras. Några förslag vad det kan bero på? mvh //Anders | |
|
Hej, Kopplade du bort batteriet under tiden du mekade? Det låter lite som att systemet halkat snett, och det är nog lätt hänt om det saknat sin gamla låsmotor en stund. Undrar om det inte kan vara ett fall för INPA, om du eller nån kompis har tillgång. /Lennart |
|
|
Det skumma är att fönsterhissen reagerar som att dörren är öppen. När jag hissar upp rutan och släpper knappen åker rutan ner några mm. Precis som den ska göra när man öppnar dörren. Jag kan med andra ord aldrig få sidorutan att stanna i övre läget. Plus att den inte stängs med en knapptryckning. Funderar på om det kan vara någonting i det nya låset som fallerar. Upptäckte även att innerbelysningen inte släcks när dörren stängs. Batteriet kopplades bort under mekarsessionen. Har alltid kopplat bort batteriet på vintern, eftersom stödladdningsmöjlighet saknats. Det har aldrig inneburit några problem. //Anders |
|
|
Det börjar likna felkodsavläsning? Eller ett djup-studium av bilens handbok. På vår Land Cruiser blir alla rutor utom förardörrens o-kontakterbara från förarens centralreglage efter att bilen varit strömlös. Då måste man gå till varje dörr och manövrera fönstret med dess egen lokala knapp, ned-upp. Sen funkar "fjärrstyrningen".. Jag tycker mig ha märkt hur Toyota hämtar inspiration från diverse tillverkare, inte minst BMW, så kanske det bara handlar om något veta-hur. /Lennart |
|
|
Känner igen det där att rutan åker ner efter att man kört upp den. Fönsterhissen kanske behöver initieras. Länk (Är inte helt 100 på om det är samma procedur för Z4.) --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Ska testa initiering i morgon. Återkommer med resultat., // Anders |
|
|
Citat: "... innerbelysningen inte släcks när dörren stängs". Är väl det bästa spåret hittils? Var sitter avkänningen att dörren är stängd? |
|
|
Jag har konstaterat att felet är i den nya låsenheten. Satte tillbaka den gamla och vips, fungerade fönsterautomatiken. Tyvärr fungerar ju inte centrallåset nu. Jag reklamerar den inhandlade enheten. Det blir väl också en spännande övning att övertyga leverantören om skicka hit en ersättning. //Anders |
|
|
Skönt att du hittade felet, åtminstone. Grattis till det! Och tack för återkopplingen! Det är knöligt med returer, men hoppas att leverantören vill vara smidig. /Lennart |
|
| Är det samma artikelnr på nya låset? | |
| Det kanske är så att den nya enheten måste initieras för att fungera som den skall | |
|
Japp. Det är samma OE-nummer på båda enheterna. Jag tror att initieringen som jag gjorde enligt länken ovan fungerar. Det var nämligen så att jag inte följde den fullt ut första gången och då la fönsterautomatiken av helt och hållet. När jag gjorde om och rätt fick jag igång den igen. Nu sitter det nya låset kvar i dörren tills jag fått svar från Bildelaronline24. Jag kopplade ur de två anslutningarna som går till indikeringen för öppna/stäng i låsenheten. Då stannar fönstret uppe hela tiden, även när dörren öppnas. Den kontakten ska sluta när dörren öppnas och då sänks rutan några mm. Jag får tills vidare sänka fönstret manuellt är dörren stängs vid uppfälld cab //Anders |
|
|
Reklamationen godkändes. Nytt lås monterat och allt är frid och fröjd. //Anders |
|
|
Skönt! Tack för återkopplingen. Lurigt fel...Man vill ju inte tro att nya OE-grejer kan vara defekta. /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.