AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.231

Speed Limit Information på G20/G21

Sida 1 av 2
Hej,
Jag hittar inte någon info, men säkert många här som vet. Ingår Speed Limit Information som standard på G20/G21? Eller ingår det i något paket, typ drivning assistant?

Alltså att man får en ikon som visar hastighetsbegränsning på instrumentpanelen.

Tack på förhand!

da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Det är nog samma som g3x och där ingår det i drivning assist paketet.
Har inte ett säkert svar, men min G22 har kamerabaserade "Speed Limit" visningen utan att den har "Driving Assistant"-paketet.

Jag har däremot "Farthållare med Stop and Go" där "Speed Limit info" också omnämns i beskrivningen (och Laser Light, High Beam Assist som också använder kamera + en del annat). Så inte säkert att du behöver just "Driving Assistant"-paketet.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Då har du väl Innovation paket som innehåller Driving Assistant som i sin tur innehåller Speed limit information.
Innovation pkt innehåller dess utom Head-up display.

Nej. Inget Innovation-paket. Inte HUD.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Ovanligt med dessa separat eftersom Laserlight kostar 22500 separat, Driving Assistant kostar 10500, active speed pilot 5600.
Jag har alla paket i min G20.

Har det på min G20 330e. Men köper aldrig några driver assistance grejor då jag har bra koll på läget efter eget huvud 😀
Oavsett går det nog att köpa till på nätet då det endast(?) är mjukvara.
Buspelle
Har Speed Limit på min G21a men har inte Driving Assistant utan enbart Connected-paketet. Däremot ingår 9QX Preparation for Driver Assistance.
Kamerabaserad SLI (Speed Limit Info) behöver naturligtvis åtminstone en kamera, så jag skulle inte lita på att det bara är SW som går att låsa upp i efterhand. Hastighetsgränser hämtas också från navigationskartan, så med navigator antar jag att åtminstone den informationen visas. Kamerabaserad info är oftare rätt (men inte 100%).

BMW implementering i iDrive 7 i kombination med "ACC Stop&Go" tycker jag är lysande. Användaren kan ställa in så att användaren väljer (varje gång) om hastighetsgränsen skall överföras till ACC eller inte. Användaren kan ställa in justering (+/- x km/h) av den hastighet som överförs. (Kompensering för biaserad hastighetsmätare passar väldigt bra till sträckor med fartkameror.)
Förutom att överföra föreslagen hastighet kan istället egen vald hastighet ställas in.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Har haft dessa funktioner på mina Audi-bilar och tycker att BMW implementering är så mycket bättre. Den enda funktionen som är dålig är "Lane Assist" där man i BMW får brottas med ratten och ibland blir överrumplad av kraftiga ingrepp.

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Argument som att "Jag har bra koll på läget efter eget huvud" låter ju lika huvudlösa som de argumenten som framfördes då , antisladd och hjälm på motorcykel introducerades.

Lite OT, men ang "Lane Assist" så har jag stängt av rattingrepp eller vad det står i Assist Individual. (Den har minne och knappen är grön. Har inte kunnat provocera fram något ingrepp, men jag har heller inte Driver Assist.)
Har förstått att det blir nya EU-direktiv ang obligatorisk lane departure warning och intelligent speed assistance....
Hm, bättre att kräva obligatorisk handsfree tänker jag (och kanske BMW:s visning av SMS-rubrik i displayen kan avhålla folk från att greppa mobilen för att kolla vad det handlar om.)
Man får väl avgöra själv om driver assistance är till hjälp eller ej.
Hade det varit så vitalt så hade det varit lagstadgad och standardmonterat i samtliga nya bilar… vilket det inte är 😉
@daagis: ... vilket det inte är ... riktig ännu menar du:
Länk
Har också hastighetsbegränsning utan något särskilt paket. Riktigt bra funktion.

Styringreppet har jag däremot stängt av permanent som man numera kan. Varit med om att den flera gånger försökt "rädda" mig på smal landsväg där man måste gå ut så långt i vägrenen som möjligt vid möte av större fordon modell timmerbil/motsvarande.
Exakt! 😀
Jag är ju så gammal så på den tiden låg ansvaret kring säkerhet på föraren.
Men det tilltalar ju att kunna skylla på att bilen inte ingrep på rätt sätt om det skulle hända något 👍
@BMw21. Var hittar man inställningen för att få farthållaren att följa hastighetsskyltar? Hittar inget i manualen.
@Ska3: sök efter Speed Limit Assist.

Princip
Om systemet i fordonet, t.ex. Speed Limit Info, identifierar en ändring av hastighetsbegränsningen, kan detta nya hastighetsvärde överföras till följande system:
▷ Manuell fartbegränsare.
▷ Farthållare.
▷ Aktiv farthållare med Stop & Go ACC.

Inställning enl manualen:
1. "CAR"
2. "Inställningar"
3. "Förarhjälp"
4. Eventuellt "Körning"
5. "Hastighetsguide"
6. "Hastighetsbegränsningar"
7. Välj önskad inställning:
▷ "Överför automatiskt": Identifierad hastighetsbegränsning
används automatiskt.
▷ "Överför manuellt": Identifierad hastighetsbegränsning
kan användas manuellt.

Jag använder Överför manuellt och överför till ACC.
Med ACC aktiv visas "SET" bredvid hastighetssymbolen.
Tryck på rattknappen SET.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Funktionen med avlästa hastighetsskyltar och kunna sätta fartbegränsning genom att trycka på "Set" är bra, men inte perfekt, eftersom den verkar inte kombinera med verkligheten och har inte koll på vad som egentligen gäller på vägen. Det betyder att om en skylt är vriden eller saknas, då visas senast avlästa skylten och inte kartdatabasen. Jag har råkat ut för det en hel del gånger, typ varje gång jag kör hemifrån... På min gata är det 30 men när jag svänger ut från mitt område till vänster då saknas 40 skylt, så bilen protesterar när jag ställer in 40. När jag svänger till höger finns en skylt och då är allt bra. Värre är på landsvägar där vissa skyltar är vridna och kan mycket väl fortsätta köra 90 efter en 70 skylt. Vet inte vad som händer vid en olycka eller om polisen skulle ta en, men jag antar att jag är ansvarig ändå och inte kan skylla på bilen eller skyltningen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det går aldrig att skylla på bilen om du blir stoppad
Min330e, om bilen har fel uppfattning om hastigheten så använder jag vippbrytaren istället för SET.

(Min ändrar ibland informationen till felaktig hastiget (utan att någon skylt varit synlig). Jag antar att det är kartinfo som är fel på vissa sträckor. (Automatiskt övertagande är därför inget jag tänker använda.)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.