AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
943

E46 330xi - vibrationer i ratt - vad är det?

bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Hej,

Jag har vibrationer i ratten. Mest vid inbromsning men jag känner att det inte är helt ok även vid vanlig körning. Det kluckar även ibland i rondellkörning och när jag kör på ojämnheter. Inte mycket men det finns.

Jag har bytt bärarm och lederna där. Jag har även bytt bromsskivor och belägg.

Jag lyfte upp bilen idag så framdäcken var i luften och kände på styrled och den kunde jag vicka på med handraft utan något större motstånd. Jag tänker då den yttre leden mot hjulen.

Sen var även krängningsstagen lika lätta att vicka på om det nu kan spela in.

Vad säger ni? Tips och erfarenheter?

Det är ju inga dyra grejer att byta. Vart ska jag köpa och vad ska jag inte snåla på? Vad kan jag snåla på? Jag är inte dumsnål men jag betalar inga pengar på sånt som inte ger något.

Hjulinställning blir det såklart när allt är bytt. Kan jag ha missat något?
Låter som att du behöver byta länkarmsbussningar.

När mina var dåliga på min E46 kunde man toucha bromsen när man körde och kunde då se hur ratten tyckte till.
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
godich

menar du dom här alltså?

Dom bytte jag när jag bytte bärarm.
Japp, precis dem.
Om du redan bytt dem är det inte samma problem som jag hade. Men samma symptom.

Lyckatill med fortsatt felsökning!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan du rucka hjulen i förhållande till styrleden, är det ju ett uppenbart glapp.

Inre och yttre styrled, samt bakre bärarmsbussningarna är väl huvudmisstänkta!

Oftast brukar det vara bäst att byta "rubbet" när det är dags - alla bussningar/leder slits ungefär lika fort i framvagnen...det blir billigast/enklast i längden då du måste göra en hjulinställning efter varje komponentbyte.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Jag har beställt inre och yttre styrled och även krängningshämmarstag när jag ändå är på gång. Resten är bytt för ett år sen. Bärarm med bakre bärarmsbussning. Efter att det här är bytt så ska jag göra en ny hjulinställning.

Ni som bor i Umeåområdet, vart gör man helst en hjulinställning? Det är ju en fyrhjulsinställning som gäller i mitt fall.
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Inre och yttre styrled var det inte, krängningshämmarstagen var nog lite glappa men det var inget som hjälpte vibrationerna. Lite kan det ha berott på felaktig hjulinställning och att höger bromsok kärvade. Det är åtgärdat. Nu vibrerar det inte under färd, men fortfarande vibrerar det vid inbromsning. Ska fortsätta felsöka.

Allt som kan påverka hjulinställningen är ok i alla fall sa Däckteam i Edsbyn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.