AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
831

330i e46 -02 Dålig vanos?

Hej!

Jag har precis köpt en BMW e46 330i -02

Första veckan gick den som ett skott sjukt bra vrid

Men efter en vecka så känns den orkeslös speciellt på dem högre varven händer inte mycket alls. Vart och felsökt på verkstad med dem fick inte up några felkoder gjorde också en storservice men det hjälpte inte
Har också kollat DISA men den verkar hålla vakuum och flärpen fjädrar fint

Bilen hackar inte och känns inte speciellt konstig vid gaspådrag den ger bara inget vrid helt enkelt
Den kan upplevas lite ojämn på tomgång och skakar lite men verkligen ingen katastrof på tomgång

Har läst i timmar om problem det kan vara det närmaste jag kommer är väll att vanosen behövs renoveras, men när jag läser skriver dem flesta att det är mest på låga varv bilen går dåligt och att den går bättre på högre varv om vanosen är kass vilket jag inte upplever att min är min känns mest trög på högre varv?

Vad säger folket kan det ändå vara vanosen eller är det något annat?
bl
2.294
blixten
325i -88
Det kan vara sommarvärmen som gör att bilen blir/känns trött
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Hej.

Alla M54 som inte fått vanosen renoverad, har defekt vanos.
M54/N52 bl.a. gör sig inte rättvisa om de inte är tiptop och där är verkligen vanos en vital del.

När jag renoverade min 330:s Vanos, blev det enorm skillnad på framförallt mellanregistret, men den tryckte på därifrån upp till varvstopp på ett sätt den inte gjorde före renoveringen, så visst gör det skillnad på samtliga varvtal.

Problem med som kan göra att din bil går klent:
1. Vanos (ger sällan felkod)
2. LMM (ger sällan felkod)
3. Kamlägesgivare
4. DISA
5. Igensatta/trasiga katalysatorer (mycket ovanligt)
6. Tändspole/spolar (en del fungerar inte på högre varv, men väl på lägre)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.