AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.115

X3 F25 Keyless kan ej öppna bilen.

Lo
9
Lok-Mats
320i Touring -04
Hallå där!
Jag har haft problem att öppna bilen, och som blivit gradvis värre till den grad att jag nu inte kan öppna bilen med fjärrkontrollen. Jag har bytt batteriet i kontrollen ett flertal gånger. Så jag vet att det inte beror på det.

Nu innan det blev som allra värst så kunde jag öppna bilen med fjärren och köra som vanligt. Låsa bilen och efter 45 min kunde jag inte öppna utan att byta till ett nytt batteri. Nu går det som sagt inte att öppna med ett helt nytt fräscht batteri i fjärrkontrollen.

Ingen av de två kontrollerna fungerar, har för mig att en började strula och att jag bytte till den andra för länge sedan, men kan minnas fel.

Det går att öppna dörren med lilla nyckeln som sitter i kontrollen, men då går ju larmet, och det larmas inte av när jag låser med nyckeln igen. Utan kan bara larmas av med fjärrkontrollen. Sen är det ju keyless så har inget tändlås i bilen.

Frågan är om det är fjärrkontrollerna (ingen av de två fungerar)som slutat fungera som de ska eller om det är typ antennen till bilen som är dålig?

Bilen står nu så dåligt till i ett parkeringsgarage att det blir svårt att bogsera den till verkstad.

Vad göra?
bl
2.294
blixten
325i -88
När sådana problem du beskriver uppstår, så är det ofta bilens batteri som inte är tillräckligt laddat eller sjunger på sista versen. Testa att ladda batteriet något dygn och se om det blir bättre. Om det inte blir bättre kan det vara ett "jordningsfel" som uppstått.
Lo
9
Lok-Mats
320i Touring -04
Okej. Kommer larmet i bilen fortgå länge efter att jag öppnat och plockat ur batteriet? Har enbart timerstyrda motorvärmaruttag i garaget så smidigast är att ladda inomhus över dagen/natten.
Men vill ju inte att bilen ska stå och tjuta där av och till ett dygn, haha.
Lo
9
Lok-Mats
320i Touring -04
Pratade med en på service/rep hos BMW i stan som aldrig hört något liknande. Frågade ifall det kunde vara bilbatterier men han sa att då borde bilen ha varnat för länge sedan, och den har aldrig varnat.

Har tid på verkstad imorgon och han föreslog att jag skulle prova låsa upp med lilla nyckeln i kontrollen och sedan försöka larma av med dosan i bilen eller hålla den intill där tändningslåset är för att bilen ska känna av nyckeln.
Men allt han sa lät mest som spekulationer och gick lite känslan att dom bara vill ha in den för att köra diagnos där borta.

Lite trist ifall bilen kommer stå där och tjuta av och till en lång tid efteråt om den inte startar. Vet inte ens hur länge den larmar.
Känner inte till F25, men den har kanske NFC-läsare på rattstången (titta efter symbol med nyckel). Den är tänkt att användas (stänga av larm och starta bilen) om t.ex. batteriet i fjärrnyckeln ger upp.
Lo
9
Lok-Mats
320i Touring -04
Ja jag har en nyckelsymbol på rattstången.kommer larmet alltså sluta tjuta när jag lägger min fjärrkontroll mot den?
Jag har inte provat (på min G22) men om man skall kunna starta som det står i instruktionen så måste ju larmet samtidigt avaktiveras, tänker jag.
--- G2x instruktion
1. Håll baksidan av displaynyckeln mot markeringen
på rattstången. Var uppmärksam på indikeringen
på kombiinstrumentet.
2. Om displaynyckeln identifieras:
Aktivera körberedskapen inom 10 sekunder.
Om displaynyckeln inte identifieras, ändra displaynyckelns
läge något och upprepa processen.
---
Lo
9
Lok-Mats
320i Touring -04
Jag får prova imorgon. Är bara orolig att det inte kommer fungera, och att larmet kommer fortsätta tjuta i all evighet.
Lo
9
Lok-Mats
320i Touring -04
Det gick!
Låste upp bilen med lilla nyckeln som sitter i fjärren. Larmet gick när jag öppnade dörren. Höll fjärrkontrollen mot rattstången vid nyckelsymbolen och väntade på att något skulle tändas på instrumentpanelen, den lilla start/stoppknappen tändes, så jag tröck på den och då slutade det larma samt att tändningen gick till. Sen kunde jag starta bilen.

Nu står den på verkstad.
bl
2.294
blixten
325i -88
Vad bra! Återkoppla gärna om vad som orsakade felet.
Lo
9
Lok-Mats
320i Touring -04
Verkstaden kunde inte hitta några felkoder. De såg däremot att det var dåligt med ström i batterierna i fjärrkontrollerna. De bytte batterier varav ena fjärren började fungera som den skulle, den andra fungerade endast sporadiskt.

Konstigt då jag själv bytt batterier flera gånger. Dock använt mig av samma märke och köpt på samma affär förutom en gång. Antar att BMW använder något annat märke på batterierna. Men att fjärrkontrollen ska vara så känsliga, dessutom brukar man ju få en varning när det börjar bli dåligt.

Nåväl. Det verkar vara fjärrkontrollerna som är felet i alla fall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.