AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
759

Går det att koppla förbi vevhusventilationen på en BMW M54 motor,E39 2002

Jag har en BMW E39 ( 530i) med M54 motor som har fel på vevhusventilationen.Jag har fn inte tid att byta ut vevhusklockan mm.Vet att en del av problemet sitter i igentäppt retur genom oljesticksröret.
Har tidigare försökt på andra bilar jag haft rensa rörets kanaler,men det är helt omöjligt..
Tänkte som en tillfällig lösning koppla bort/förbi vevhusklockan med tillhörande slangar!
Är det nån som kan tipsa mig om synpunkter och förslag vore jag mer än glad.
Anledningen är att för tillfället står bilen på garagegången,och direkt vid start trycks det in olja i insuget och bilen ryker så mycket så att grannarna tror att det brinner
Hejsan

Jag provar igen att lägga upp frågan innan jag river o byter....
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Inget är väl omöjligt, men troligen är det svårare att knåpa ihop något egenhändigt byggt system som fungerar än att reparera det befintliga.

Jag gjorde jobbet mitt i vintern efter att skiten frusit ihop på min 530 -01, det var inte enkelt, men inte hopplöst heller vill jag minnas. Något minne av att man fick lossa generatorn för att komma åt?

// Magnus

Tack för svar

Jag bytte vevhusventilation.Beställt grejer tidigare till en annan bil med M54 på
Autodoc.Det gick mkt smidigare än jag trodde det skulle göra.Det tog c:a 3timmar,
så nu vet jag hur man ska göra på bästa sätt.
Har 2 bilar till med M54 som jag ska byta på pga av oljeläckage

Det fanns en beskrivning på Youtube hur man satte dit en catchtank istället,men även
hur man bytte med insuget på plats.Men det var mkt enklare att demontera insuget.
Har bytt på plats för några år sedan på en kompis X5:a med M54,och där var det lite bättre plats.
Fördelen med att demontera insuget är att då kan man passa på att byte vakumslangar och söndertorkade "blindpluggar"som sitter under insuget.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.