|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har som i en annan tråd skivit om problem emd en bil, oljeläckage mm... Bilen har stått avställd sedan i Oktober förra året, plockade ut den ur garaget igår. Den har ahft lite underhållsladdning på batteriet och har även startat den ett par gånger. Har även laddats ur helt någon gång. Startade som den skulle igår men 2 varningslampor lyser: -"Starthjälpssystemet ur funktion. Bilen hålls inte kvar när du släpper bromsen." -"Dynamisk statilitetskontroll DSC och Dynamisk drivkraftskontroll DTC avaktiverade" Jag har inte läst av några felkoder och har i dagsläget inte möjlighet att kontrollera batteriet, men kan det vara så lätt att batteriet är kass efter ett drygt halvår i kallgarage? Bilen startar dock som den ska.. Händer inte heller ngt om jag trycker på "DTC" knappen, eller håller den intryckt. Bilen är en BMW 320i Aut, E91. 2006 | |
|
"Har även laddats ur helt någon gång." Där har du nog förklaringen. Det är bättre att koppla bort batteriet helt än att "dutta" med underhållsladdningen. Att "småstarta" motorn ibland är inte heller vad man allmänt rekommenderar. Om det inte går att underhållsladda batteriet på ett konstant/konsekvent sätt, är det bättre att lossa en pol och låta bilen vara strömlös (och låta batteriet få självurladda - ett väl uppladdat batteri tål det utan vidare). Ett nytt batteri verkar väl vara den enklaste vägen tillbaka, även om det kanske kan gå att regenerera det befintliga. En del laddare lär kunna göra det. Hur det går med att bli av med felkoderna, vet jag inte, men det finns nog en god chans att de försvinner av sig själva. /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.