|
|
|
|---|---|
|
Ena framlyktan på min e91 -07 har risigt lyktglas och jag funderar, som rubriken lyder, på om ett lyktglas från en halogenstrålkastare möjligtvis kan passa på en Xenonstrålkastare? Tanken, om det nu är möjligt, är att köpa en beg halogenstrålkastare och meka över lyktglaset... | |
|
Inget är kanske omöjligt, men lyktglaset är integrerat i lykthuset och är således inte en "utbytbar del"... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det går att slipa, polera glaset (plasten). --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Strålkastarna är limmade och måste bakas i ugnen för att få limmet att släppa. |
|
|
Tack för svar! Jag ska göra ett poleringsförsök imorgon... Annars får det nog bli en ny eftersom de beg. jag hittat var dyrare än från t.ex. Autodoc. |
|
|
Passar gör det nog kanske preliminärt, men det säljs olika "glas" (eftermarknads) för halogen respektive xenon-strålkastare. Halogen: Länk Xenon: Länk Kikar man på bilderna ser de lite olika ut. |
|
|
Ovan nämnda sida rekommenderar att man gör så här för att byta de icke utbytbara glasen: Tidskrävande men verkar gå med lite tålamod ;) |
|
|
Tack steifan! Det blev en del arbete men till sist… Efter att först ha maskerat kringliggande ytor provade jag försiktigt med 1200 våtslippapper, därefter Autosol med polermaskin på låga varv och kontroll. Lite bättre men verkligen inte bra. Men med mer våtslipning (nästan vådligt mycket kändes det som), mer Autosol med maskin samt avslut med grov förpolering, förpolering, polering och slutligen glanspolering (alla från Pela) blev lyktglaset, till min förvåning, som nytt igen. Det var bara att konstatera att jag skulle slippa lägga pengar på en ny lykta och att det var värt varenda bromsbett under processen. 🙂 |
|
|
Det man får tänka på när man polerat plastlyktglas, är att man då även slipat bort UV-skyddet. Tyvärr brukar man därför behöva polera glasen rätt ofta för att få bort den matta/gulaktiga ytan som bildas efter några månader... Professionella rekonditioneringsfirmor lägger en skyddsbehandling efter poleringen som härdas med UV-lampa. Polerkit för lyktglas brukar innehålla en slutbehandling som ska skapa UV-skyddet - kanske kan vara läge att köpa ett sådant kit för att få tillgång till slutbehandlingen!? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för tipset, Johan B! Det ska jag absolut göra. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.