AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.550

Avgaslagen, vad räknas som start för de 5 åren?

Hn
174
Hn
F31 330iX -16
Avgaslagen (kanske UBA eller vad den heter numera) säger att tillverkaren står för reparation om bilen är max 5 år gammal. Men 5 år från vad?
* Typgodkännandedatum - jag tror väl inte varje individ har ett eget godkännande så detta kanske gäller.
* Fordonet tillverkat - fortfarande inte i närheten av att vara i trafik.
* Först registrerad - bilen har fått en svensk identitet men kan stå avställd i en bilhall. Länge.
* Påställt första gången i Sverige - Här har bilen kommit ut i trafiken.

Jag har väl mina idéer om vad jag tycker och vad tillverkarna kan tycka, dessa sammanfaller inte. Men det finns väl
svart-på-vitt någonstans?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det lär vara första registreringsdatum.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...kanske ska förtydliga med att så är det med Bonus/Malus - där räknas första registeringsdatum (oavsett i vilket land) som "start"!
Det fick jag som svar från Transportstyrelsen när jag frågade dem för något år sedan.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Ny bil i Sverige - Det är väl som med övriga garantier, gäller från första påställningsdatum, vilket även är första registreringsdatum. Innan detta så kan bilen vara förregistrerad, men den registreras den dag den ställs på för första gången.
Hn
174
Hn
F31 330iX -16
Tack, då blir det en intressant höst. Bilen är tillv och för-registrerad sommaren 2016, men registrerad och satt i trafik i november. Garantin bör alltså gälla tills nov-21. Vilket sammanfaller med bilbesiktningen som ska göras innan sista nov i år. Inte för att jag räknar med några problem men det blir nog bra att besikta med några veckors marginal till garantin går ut.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.