AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
866

E46 330 cabrio: Läcker spolarvätska höger fram

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Min 330 cabrio E46 har en blöt pöl vid höger framhjul och det känns som spolarvätska - har fått fylla på onormalt mycket och t ex kylarvätskenivån är normal och oförändrad. Det droppar väldigt lite och sakta under frontspoilern men kan inte se detaljer från undersidan då det är täckande plåtar/plastskivor.
Har öppnat huven men ser inget trasigt eller någon lös slang så jag antar att felet är under spolarvätskebehållaren eller vid lampspolningen.
Lampspolningen är väl en känd misstänkt kandidat men hur kommer jag åt och kan se/åtgärda. Tar man loss framlampa, spoiler eller bara spolartanken?

Förklara gärna vad ni tror, hur man gör för att åtgärda och gärna filmlänk så jag kan se om jag vågar mig på det själv eller ska lämna in för att få fixat. Känns inte omöjligt även för en nybörjare men är det för klurigt låter jag bli. Det ska ju både isär och ihopa igen och bli bra och snyggt igen.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Hej,

Tre bilder från realoem:

Länk

Länk

Länk

Att gissa vilken av alla skarvar som gett upp överlåter jag åt dig. ;)

Fast själv har jag råkat ut för en otät slanganslutning till en pumps (Spezialreiniger) utlopp. Vidare är sugsidan bara ett rör igenom en gummimuff, som också kan bli slapp.

/Lennart
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Tack Lennart. Ser ingen fukt då jag tittar under huven så jag misstänker att det är längre fram vid lyktspolaren. Hur får man ut den utan att spola?
Eller spolar man och sätter en kloss emellan för att kunna ta ut den?

Jag tror läckan är i den tredje bilden men hur kommer man in/åt saker där bakom? Lossar man lyktan eller spoilern?

Konstigt att ingen 3-serie-ägare kommer in här. Det borde ju vara en ganska standardkonfiguration.

På vissa modeller kommer man åt ganska mycket genom att demontera innerskärmen. Om inte det räcker, kanske främre stötfångaren med spoiler måste bort. I princip enkelt, tror jag. På min bil är det ganska okomplicerat, åtminstone.

/Lennart
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Jag har bytt teleskopmunstycke (pryl nr 6, sista bilden/länken) på en 316Ti Compact.
Den läckte, och det är inte jätteovanligt.
Du kan försiktigt dra ut munstycket med handkraft.
Teleskopet sitter i "skena" eller inpassning/guide under stråklastarhuset. Principen är att tar du ut strålkastaren och vänder den upp och ned så ser du teleskopet och kan lossa en flärp och slide'a ut den. (och byta den)

På 316Ti Compact däremot, som i mitt fall, så ser ju dess front lite annorlunda ut så främre stötfångare/grill eller vad man ska säga, måste tas loss för att få ut strålkastare. Inte jättekomplicerat, men tråkigt och onödigt och merjobb p.g.a design/formgivning.

Teleskopmustyckena är ganska dyra. Köpte original på BMW.

/Anders
Hej,

Jag har haft samma problem på min gamla E46. Fyllde på spolarvätska och redan någon dag senare var tanken halvfull och mycket hade runnit ut.

Jag prövade att byta packning vid spolarvätskepumpen, men slutligen konstaterade jag att det var själva pumpen som gått sönder.

Se punkt fyra på länken till RealOEM tidigare i tråden.
Länk

Den kostade bara några hundringar och var enkel att byta.

Den fungerade fortfarande, men läckte ut spolarvätska till en viss nivå ur tanken.

Lyckatill!

Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Jag bytte en läckande spolarpump för nån vecka sedan i min z4. Det är exakt samma prylar i den.
Pumpen har en intern gummipackning som kan bli kass med åren och då börjar den smygläcka. Ser du att det är blött vid pumpen samt under är det den. Tar du loss den och ser rostavlagring vid det lilla dräneringshålet på mitten av pumpen är det också ett tecken på att den läcker.
Har du tur är det den som läcker då det som sagt är lättbytt. Nr 6 i godich länk var det i mitt fall.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Mycket riktigt var det teleskopmunstycket som läckte på höger sida och jag lät BMW (Holmgrens) byta det åt mej, 3300 SEK för arbete, matrial och lite BMWklubbrabatt på det.

Case closed! :-)

Tack för din återkoppling.

Den konstruktionen (teleskopet) är ju en nästan på förhand given felkälla. Men elegant så länge den fungerar.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.