AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.319

Bmw 528 -01 ryker av olja fast ventilkåpspackning är bytt!

zb
6
zbk430
Bmw 528i -01
Det är tyvärr som rubriken säger, denna bilen har alltid rykt under belastning men nu har jag ett besiktningsdatum i slutet av denna månaden och det som jag lyckats byta är: Olja, Oljefilter, ventilkåpspackningen. Motorn under belastning rök lite innan bytet men har börjat ryka lite mer nu. Röken kommer från den bakre vänster sida av motorn och vid vidare inspektion så finns den nya färska oljan i små mängder nere på värmeskyddet och ner till avgasröret. Kan de varit ”handhavande fel” och att jag satt packningen dåligt? Eller kan de bero på andra delar som hade behövts bytas? Läst en del om att vevhusventilationen kan ge sig och pluggas igen av klumpig olja och på sätt ge ett sämre tryck som belastar min nyreparerade ventilkåpspackning. Hjälp!!! Ska idag sätta om ventilkåpspackningen och förmodligen rengöra en av slangarna för vevhusventilationen för att se om det är felet men hade uppskattat all input för att lösa problemet: de ryker från bränd olja som läcker ner på avgasröret
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det brukar vara igensatt vehusventilation som gör att packningen skjuter och börjar läcka - så om du bara byter ventilkåpspackingen med igensatt VV, är risken stor att du får ett nytt läckage igen...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Välkommen! :)

Jag har inte så mycket att komma med, tyvärr. Men två saker finns att nämna.

Vevhusventilationen, som jag kanske inte i första hand ser som skyldig, skall ge ett lätt undertryck i motorn. Kan kollas genom att hålla någon tunn plastfilm över oljepåfyllningsöppningen med motorn på tomgång. Skall alltså tendera sugas in i motorn.

Ventilkåpans skruvar/muttrar skall momentdras och med en betydligt lägre kraft än man tror. Gissar - obs gissar - på ca 10-12 Nm. Annars är risken stor att man deformerar kåpan eller pressar undan packningen.
Gör du om operationen, lägg då på silikon för säkerhets skull.

Till sist, kan du se eller ana dig till varifrån oljan kommer? Det är inget annat som läcker?

/Lennart
zb
6
zbk430
Bmw 528i -01
Tänker också att vevhusventilationen kan spöka för mig men får kika hur de ligger till med den senare! Tack Johan för input!

Skitbra tips ska pröva detta med en plastfilm och se om den suger eller inte. Kan vara så att man inte använt just detta och skruvat lite hårt eller för löst men vi ska kolla detta senare när jag kan samt leta fram lite silikon. Nja har känt mig runt kring kanten av packningen över den bakre vänstra delen av motorn där röken kommer ifrån men får knappt något olja alls på fingrarna. Kan se att de är en blandning av gammal/ny olja där vid värmeskyddet samt längre ner men mestadels bränd olja från innan bytet av packningen. Inte jättemycket nytt ser jag. Nja det enda jag vet som inte fungar i nuläget är min styrservopump då pumpen lagt av (men oljan jag har fyllt behållaren med är kvar). Styrservopumpen visade sig ha läckt lite rakt ner men när jag skulle pröva och felsöka det genom att fylla på styrservo-oljan så visade den inget läckage.
lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
hej.
har exakt samma problem och liknande symptom..man tror att det läcker från hörnet...men det kommer från mitten av toppen , man känner med fingret en bit upp att det plötsligt blir oljigt...
zb
6
zbk430
Bmw 528i -01
Lucas okej spännande då ska jag back o pilla där…. Så de är ventilkåpspackningen fast högre upp då?
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Tvätta rent och torka upp allt gammalt gegg till att börja med. Då ser man enklare var det faktiskt fortfarande läcker.

// Magnus

Ni
371
Nitrious
540iA Touring 2002 titansilver
X5 4.6is 2004
320d Xdrive Touring 2017

dessutom i motorcykelväg:
K1100LT
K1300S
RnineT Racer
Det ska väl appliceras lite Drei Bond 1209 i halvmånarna på baksidan av ventilkåpan, sen ska ventilkåpan dras åt med bara 11nm i ett diagonalt mönster inifrån å ut för att kåpan ska sitta plant å bli tät.
Det är oerhört lätt att misslyckas med monteringen av packningen och få läckage som följd.

Som ovan beskrivet är vevhusventilationen en anledning till att packningen går, men min bedömning är att det är osannolikt att det skulle blåsa en ny packning så fort.
Vevhusventilationen är ett gissel, det räcker nog inte med att göra rent någon enstaka slang. Det är nog byte av alla ingående delar som gäller.
38
158
38Larsson
523i -10
318i -02
Har dålig koll på hur din motor ser ut men jag har haft problem med ett läckage från bromsservopumpen som gav liknande symptom. Röken försvann när motorn blivit riktigt varm.
Visa användare
153
koola
520i-03,523i Touring-06, X1 sDrive 18d-10
Hej,min 520-03 läckte också olja som visade sig komma från oljefilterhållaren.Vet inte hur det ser ut på din om det kan vara samma fel.

HBK
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.