AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.243

F11 520d startar men har ingen kontroll. Obd2 fungerar inte

Sida 2 av 3
Pi
23
Pittas
F11 520d -17
Redan gjort det.
Batteriet var laddat 100% av en ctek mxs5 efter 3 och halv timmar.
Kanske det är dålig oavsett, vi får se imorgon.
Mina gissningar
1. Batteriet (Hoppas det)
2. ECU som behövs reprogrammera (beroende på punkt nr1 eller annat)
3. ECU som är irreversibel skaddat (😬😭)
Och då, när batteriet är på topp (eller verkar vara det en liten stund, åtminstone), får du inte heller då kontakt med din OBDII - läsare?

/Lennart
Pi
23
Pittas
F11 520d -17
Nej...det händer ingenting. Provat med foxwell nt530 och enet kabel och esys/ista.
Tycker ju att det borde ha funkat, men å andra sidan lade ju allt av under färd och med en fungerande generator, så kanske har ändå batteriet gjort sitt.

Senaste spänningsmätningen på batteriet?

(Italienarna tråcklar och tråcklar - lätt att titta bort en stund... ;).)

/Lennart
Pi
23
Pittas
F11 520d -17
Sista gång jag kollade batteriet, det var 12.5v men jag vet att det var inte helt frisk. Och jag menar att när det var något kallt, typ -5c, tappade "kraft" ganska fort.
Hoppas verkligen att det är bara den...
Ja, bilden förstärks.

/Lennart
Pi
23
Pittas
F11 520d -17
Dem ska kolla pa bilen, efter 10 dagar 🙄
Har pratat även med kundservice bmw Sverige och försökt tydliggöra att jag är beroende på bilen och har köpt en premium bil som ska inte bli okörbart efter 2300 mil, men hade ingen succé.
Väll...
Du menar att du får en verkstadstid om 10 dagar? När du skulle varit på semester? Om BMW då felsöker och kommer fram till "dåligt batteri" och byter och kodar/registrerar det, lär de rycka dig på minst 5-7k.

Ett oseriöst förslag: prova ett annat, garanterat friskt batteri eller chansbyt till ett med samma typ och Ah från Biltema. Men ladda det ett dygn före montering. Andra verkstäder än BMW klarar att registrera.
Även om batteriet blir kortlivat, är det väl värt 1500 kr att (kanske) temporärt få till en snabb lösning?

/Lennart
Pi
23
Pittas
F11 520d -17
Hej.
Jag hade beställt en ny varta g14 agm 95ah batteri sedan i Lördags.
Jag vet att batteribyte och registrering och undersökning etc kan dröja till 5-7k. Om det ar batteriet jag kan byta och registrera den, då förhoppningsvis betalar jag kanske...2-3k för fel undersökning?
Det är på väg från Tyskland men vet inte om det kommer innan nästa Fredag.

I alla fall, den som ar ganska tråkigt är att jag har haft tidigare så många skit dåliga bilar men aldrigt nagon som var helt okörbar på det här sättet. Dessutom max tid jag väntat för att ha en bil kollat från vw/peugeor//citroen/Nissan och Mazda,, pga en akut krångel var 4 dagar.
Kanske det är bara olyckligt att min bil krånglade i mitten på en semester period men fortfarande det känns någorlunda att en i princip ny bil som blev plötsligt okörbar 100% ska bli kollat efter 9 dagar pga "det finns inte så mycket personal just nu". Det är oseriös som ursäkt.
Varför då köper man en "premium bil" i första hand?
Var på väg att föreslå autobatterienbilliger.de, men trodde inte att du hade tid att vänta.

Det där med BMW Premium Selection, om det är en sån bil du köpt, finns det en ganska ny tråd här om vad man kan förvänta sig. Om du bara menar "BMW, premiummärke", kanske det börjar bli historia.

Toyota? :) Har väl fortfarande de nöjdaste ägarna? Här är en i a f. :)

/Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Men att bilen "plötsligt blev okörbar" beror kanske på att du var inne i styrelektroniken och gjorde något dumt...så i detta fallet skulle jag nog vänta lite med att skylla problemet på bilen eller fullbokade verkstäder i semestertider.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Pi
23
Pittas
F11 520d -17
Jag bara menar bmw som premium märke. Bilen ger verkligen en bra "perceived quality" känsla och jag är extremt nöjd med den. Haft verkligen 0 problem med den.
Men...
det är inte alls bra att en bil går bära sönder och blir okörbar efter bara 2300 mil, helt plötsligt.
Jag väntade en mer känslig reaktion från bmw. Jag även skickade ett epost till bmw Sverige.
Vi ska se om dem ska försöka göra något mer.
Pi
23
Pittas
F11 520d -17
Väll Johan, jag hör vad du säger.
Kanske du kan tro jag är en idiot, du nästan sager det...men har inte gjort något dumt.
Jag har använt tidigare obd2 port på alla mina bilar utan problem.
Som sagt jag hade tidigare utfört dpf filter regen utan problem aven på min f11.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...men enligt första inlägget i tråden, skrev du att du fick ett "felmeddelande" (som du inte verkar vara helt säker på exakt vad det var enligt din text) från OBD2-läsaren.

Är man inne i bilens styrsystem kan det bli fel, särskilt med diverse Kina-läsare...

Det jag menar är att ditt uppkomna fel, troligen har att göra med din uppkoppling, antingen rent handhavandefel eller något följdfel från någon bugg eller liknande i utrustningen.

Varför gjorde du en DPF-regenerering efter så kort körsträcka?
Normalt sköter bilen detta utan att man tänker på det under normal körning...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Pi
23
Pittas
F11 520d -17
Jag fick ett meddelande att för att utföra dpf-regen hade jag att avkoppla terminal 15, men jag har inte gjort något, som jag skrev. Bara kört 1 mil till, bilen fungerade som en klocka.
Dpf regeneration kan man göra innan det blir helt blockerad av skit, tyvärr kör jag korta sträckor varje dag och vill helst undvika dpf filter problem.
Foxwell nt530 är inte nagon skit "Kina läsare" heller.
Det kan ha orsakat problemet men det är inte okänd eller oseriös läsare.
Kan du föreslå något bättre för min bil?
Pi
23
Pittas
F11 520d -17
Hej, det fanns en avbokning och folk i verkstaden var tillräckligt snälla att kolla min bil tidigare.
Då har jag fått bilen tillbaka och den fungerar som det ska.
Problemet var en säkring som är kopplat till ECU och OBD bland annat.
Inget annat krånglat/gick sönder lyckligtvis.
Jag ville kolla själv säkringarna men tyckte att de sitter i en ganska konstigt plats men jag ska göra det nästa gång: 1800 kronor känns en aning dyrt, men jag klagar inte om, dem har haft min bil färdig för vår resa.

PS: jag kollade just nu min Obd reader och tydligen en av dem små pin som går in i obd var nagot dislocerad (vridat åt sidan), dvs jag har orsakat en kortslutning pga jag tryckt det oförsiktig mot obd port.
Väll, det finns en förklaring för allt, som vanlig.

Tack för er tid och hjalp.
Hoppas att min återkoppling ska hjälpa någon i framtiden
Snyggt! Grattis! Trevlig semesterresa, kanske dessutom med ett nytt batteri? :)

/Lennart
Pi
23
Pittas
F11 520d -17
Nytt batteri har ankommit men vill inte orsaka mer krångel, det ska vänta lite grann :D
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
bra med återkoppling!

Sensmoralen är väl att man skall vara försiktig när man ansluter något till OBD. Kortslutning där verkar inte vara kul.

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Men det var ju inte så farligt. Allt fungerade som det skulle, säkringen skyddade alla moduler. Och det var ju bara 1 säkring för några kronor som gick sönder.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.