|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en 2016 f11 520d med b47 motor. Igår kväll körde bil och försökt göra en DPF filter regeneration genom en foxwell nt530. Jag fick ett meddelande att för att fortsätta jag behöver avkoppla terminal 15 or något liknande. Har tidigare utfört dpf regeneration utan problem för 1 år sedan med samma obd interface. I alla fall, jag ville inte insistera, därför jag bara körde bil 10km till och kom hem. Precis när jag parkerat och stängt motorn, massa fel bara kom fram. Alla möjliga, I stort sätt jag har ingen kontroll över bilen. Kan inte operera Växellådan, har ingen rätt, kan inte operera idrive menu osv. Jag kan starta motorn och bara det. Dessutom vindrutarna är aktiverat sutomatisk, har ingen kontroll på det heller. Som sist, obd2 port fungerar inte, kan inte kommunicera med min foxwell nt530 eller min dator med esys, för att prova ta bort felkoderna. Jag har sökt på nätet men hittat inga liknande problem/symtom. Finns det någon som kan föreslå något innan bilen går till verkstaden på måndag? Tacksam på förhand. | |
|
Hej Det låter inte så bra. Men en sak du kan kolla är batteriets kondition. Dålig kondition på batteriet kan ge många mycket konstiga fel. Om möjligt ladda batteriet med en bra laddare minst 24 timmar. |
|
|
Hej, min batteri är faktiskt gammal men i bra skick tror jag, laddar 1 gång per månad. Är inte urladdad heller just nu, enligt mättaren ger 12.5V med motorn stängt. Jag hoppas att det är en dålig batteri men ger mindre än 5% chans. |
|
|
Hej Batteriet behöver inte vara 'urladdat' för att ge problem, det räcker ibland med att det ligger för mycket under. Du kanske har ett friskt batteri, men det är enkelt att kolla innan du går vidare med kostsamma felsökningar på fel verkstad. Också bra att göra innan någon annan kanske ger dig svar här på forumet. Semester nu och en del ligger kanske i hängmattan mest hela dagen. Ladda 24 timmar, mät spänningen och se om någon svarat under tiden. |
|
|
Hej Matthias Ok, det ska jag göra och se vad som händer. Tack. Gärna kom med andra förslag också. |
|
|
Funkar det inte med att ladda upp batteriet (12,5V är lågt, särskilt för ett AGM-batteri som bör ligga på ca 13,0V i vilospänning), så kan du kanske prova "Norsk reset" - dvs. koppla loss batteriet några timmar och sedan återansluta det igen. Det brukar hjälpa mot diverse konstiga el-/datafel i moderna bilar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej Johan och tack. Jag har gjört det för 3 timmar sedan faktiskt, avkopplad - Ska ta bort batteriet inom kort för att lada den ordentligt hemma med en ctek mxs 5. Kan inte nu, det har börjat regna på riktigt. Väll...Murphy's law. Jag ska rapportera tillbaka, men jag är rädd att så mycket krångel kan inte bero bara på batteriet. |
|
|
Ladda inte batteriet utanför bilens elsystem, ladda bara via polerna under motorhuven, annars registreras inte laddningen av bilens IBS-system och det kan ställa till det i förlängningen då bilen då kommer att tro att batteriet är sämre laddat än vad det är i verkligheten. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tyvärr finns inte el-uttag på parkeringsplatsen förutom motorvärmarens, som med aktuell temperatur timern fungerar 5 minuter... Kan inte heller köra bilen närmare lägenheten annars jag har en 15m kabel och det skulle fungera. Endast sätt är att prova att lada det hemma. |
|
|
...men då lurar du IBS-systemet och det kan ge problem framöver både med funktionalitet och batteriets livslängd... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Men du har sagt att jag kan koppla loss batteriet. Menade du bara koppla bort - ? |
|
|
Det jag menade var att du skulle lossa polerna och låta bilen stå strömlös några timmar och sedan koppla tillbaka dem. Om du vill ladda batteriet, gör det med polerna inkopplade och ladda via polerna under huven - då registrerar IBS-systemet att batteriet får laddningen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Du behöver inte vara orolig, du kan gott ladda batteriet hemma. IBS kommer inte att ställa till problem. |
|
|
@Pittas: Du skrev i ditt andra inlägg, att du laddat/laddar batteriet en gång per månad. Hur går du tillväga då? Med tanke på hur du beskrivit dina förutsättningar? /Lennart |
|
|
Det gör jag under vintern, då timern håller typ mellan 1 till 3 timmar beroende på temperatuten. När det blir varmt istället jag kör mycket mer då behövs inte någon "conditionering", dessutom det är omöjligt med timern som håller mellan 5 och 30 minuter. I alla fall, batteriet var full laddat efter 3 och halv timmar, men det har inte ändrats något. Motorn startar men jag har ingen kontroll på bilen och fortfarande obd Port ger ingenting. Det blir verkstad då, fingers crossed... |
|
|
Ok. Halvluddig batterihistorik. Strömförsörjningen, dvs batteriet/generatorn - har du förresten kollat generatorns laddspänning? - är nog fortfarande No.1 suspect(s). Var snäll och återkoppla sen, efter verkstadsbesöket. :) /Lennart |
|
|
Nej jag har inte kollat generatorn. Har inte så mycket tid tyvärr pga jag behöver bilen snabbast möjligt. Som vanligt, krångeln händer 1 vecka innan semestern 😬 Jag ska återkomma självklart, tackar er för er hjälp och tid. |
|
|
Med att "kolla generatorn" menade jag bara en enkel mätning av batteriets polspänning när motorn går på tomgång. 14V. /Lennart |
|
|
Hej Lennart, det hade jag kollat. Mättaren visade 14.6 |
|
|
Kan det bli EGR relaterat? Jag läser att många b47 motor har problem bara efter 2000 till 3000 mil pga något har krånglat med EGR. Min bil har bara 2300 mil och dessutom varit kollat 2 olika ganger enligt bmw återkallelse program ang. EGR. Båda ganger EGR var u.a. enligt verkstaden, sista gången var för 7 manader sedan. |
|
|
Har inga synpunkter om EGS-grejen. Men eftersom mycket pekar på batteriproblem, tycker jag att du skall ta fasta på tipset från "steaman" och ta ur batteriet och ge det en lååång laddning hemma i lägenheten. Då får du åtminstone ett svar på kort sikt. Om det verkligen är problem med batteriet, kan du sedan börja om med ett nytt och göra allt sånt som IBS tycker behövas, registrering osv. /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.