|
|
|
|---|---|
|
Hej på er BMW vänner Äger en 525i -07 Touring Jag har fått problem med min Idrive, displayen är död och följaktligen fungerar inte heller Idrive kontrollen, sen går det inte heller att byta radiokanal utan det går endast att justera volymen. Felkod ABC8 och E18F har jag vid felsökning men saknar beskrivning, vad innebär dem?! Har varit i kontakt med Mura Car i Rumänien samt Softelectronics i Bulgarien då jag misstänkte att det var fel på CCC/CIC men de säger att de inte har delar till min huvudenhet, de kan dock inte svara på vad det är för enhet jag har. Tror dock nu efter lite efterforskning att jag har en Champ Controller, radio BMW CHAMP radio pro. pga att det bara finns en CD slot och ingen separat DVD slot. Är det någon som har något råd om vad ska göra för att åtgärda felen? Kan man byta Champ enhet rakt av eller ska man blåsa/virginize en beg från skroten och koda om den? Vad är rätt väg att gå, någon som har grejat med detta innan? Ha det fint så länge | |
|
För er som är intresserade : ) det har varit lite skralt med svar ang. detta. Men jag har förmodligen en lösning på gång, jag fick svar ifrån Revtronic i England, som verkar vara väldigt bra att ha göra med. De säger att jag har en M/ASK och att det är billigare att hitta en beg. och koda om den vilket är vad jag kommer att göra isf. Men de säger att man måste ha en BMW mjukvara för att göra det..då kommer min fråga till er på forumet: Är det endast BMW som har det eller finns det andra oberoende firmor som kan hjälpa till med detta? Gärna någon i Halland |
|
|
Hej, Grundproblemet har jag inte en aning om. :( Men du får ingen hjälp med kodning av en begagnad enhet hos BMW. Förutom att de har principiella skäl, tror jag att de inte ens kan. En oberoende kanske vill och dessutom kan, men då skall du ha tur. Den BMW mjukvara som jag anar avses, är nog INPA-sviten med NCS Expert, ett paket som många entusiaster sitter på. Du råkar inte känna någon? Men kanske du borde fråga Revtronic om vad de exakt avser med "BMW mjukvara". /Lennart |
|
|
Hej Lennart jag är ruskigt dålig på mjukvaror och nu har jag har ju blivit tvungen att försöka sätta mig in det här problemet då min vanliga verkstad inte kan ta på sig det här jobbet, de kan inte läsa av felkoderna etc. Men hoppas att BMW lokalt kan hjälpa mig koda om eller förhoppningsvis Schmiedmann här i Halland kan bistå. Men ska kolla med Revtronics vilken mjukvara de avser. |
|
|
Hur gick det med ditt problem? Har gjort det du står inför med byte av en CCC till en nyare variant då den gamla dött (vanligt fel). Tyvärr utan att lyckas fullt ut. Lyckades inte själv att nå min enhet tillräckligt bra med den programsvit som lenvib hänvisar till. Tog en rövare och lämnade in bilen till min annars bra BMW-verkstad som erbjöd programuppdatering av bilen. Det löste tyvärr inte allt utan i viss mån ställde till det mer i möjlighet att få kontakt med modulen, dock så är menyerna återställda. Allt i CCC:n fungerar i övrigt och är enligt stock-spec för bilen. Det som återstår är att slå på högnivå-utgången i CCC:n som jag hoppas finns även i den här varianten. Men kan inte med säkerhet säga då det inte gått att läsa ut ur den. Letar hjälp för det... UW |
|
|
Hej UW Jag fick kontakt med en firma i Estland som påstår att de kan fixa den. Prisnivån är bra i jämförelse med att köpa en på skroten plus kodnings prylar så jag chansade och skickade i väg den för två veckor sen..skickade tyvärr med DHL så den har fortfarande inte kommit fram. BMW service ska ha 12000 för en ny..skrattretande. Jag skulle nog höra med schmiedmann ändå, om du har lyckats komma så långt med din CCC. |
|
|
Tack DalaBimmer, lyckas du med firman så får du gärna återkoppla. Frugan får lyssna på musik med blåtandshögtalare så länge och "titta" på PDC varningen när det behövs. Lyckades i a f få igång fjärrkontrollen som också plötsligt gav upp. Då det gick från fungerande till ej fungerande direkt så misstänkte jag kabelbrott vilket det visade sig vara, annars är ju förstärkaren ett vanligt fel på E-serien med lite ålder och mil förutom CCC när det handlar om "utrustningsdetaljer". Nu är det bara ljudet kvar i den här bilen, för nu. UW |
|
|
Fick tillbaka enheten häromdagen och nu är den återmonterad, allt fungerar. Kan bara rekommendera firman, klockren service, svarar snabbt på ev. frågor osv. Välj bort DHL när ni ska skicka, därför deras leveranstid var oerhört långsam. |
|
| Toppen, du får gärna ge mig detaljer om firman och kostnad. | |
|
Länk Gå in på deras hemsida så finns all info. |
|
|
Toppen, tackar. UW |
|
|
Lyfter den här tråden då min 520 / 2010 fått samma problem med CIC enheten: Har plockat ut enheten och funderar på att sända den på service. Har någon erfarenhet av firman King Reparatur i Tyskland, Länk Fick höra på lokala märkesverktaden att en ny/utbytes kostar 1600 EUR så det är inte första alternativet.... |
|
| Känner inte till dem..skickade min till BMWs.EU och det funkade hur bra som helst, sen blev dessvärre min 525a påkörd och kom till BMW himlen men det är en annan historia. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.