|
|
|
|---|---|
| Hej! Tänkte byta alla oljor i min 320d GT xdrive-17. Fördelningslådans olja ska man tydligen köpa hos BMW, men fram och bakaxlarna då, vilka oljor gäller där? | |
|
Är det inte lika bra du köper även de oljorna av BMW? Gör man jobbet själv så betalar jag hellre några procent för mycket än får fel olja. Däremot undantaget motorolja, där är det lättare att hitta rätt hos alternativa källor.. |
|
| Jo, det är förstås enklaste sättet. Så får det bli, om inte någon är helt tvärsäker på vad som gäller? | |
|
Jag köpte olja till bakdiffen av BMW, minns ej kostnaden men det var inte hutlöst dyrt. Hur långt har bilen gått? |
|
| Den har gått 7500 mil. | |
|
Jag använde Red Line Oil API GL5 75W85 i båda diffarna när jag bytte på F31:an. Väldigt bra olja av högsta kvalitet. Enklast är givetvis att köpa oljan hos BMW, men det finns som sagt alternativ som vara ännu bättre. Fördelningslådan har en specialolja, så där skulle jag personligen inte använda annat än BMW originalolja. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kollar man realoem.com så ska du ha art nr "83222295532" (Hypoid axle oil G1) i bakdifferentialen, i fördelningslådan "83222409710" (Dtf 1) och i framdifferentialen "83222413511" (Hypoid axle oil G2). Borde gå att hitta alternativ till dessa oljor om man söker på artikelnumret eller liknande :) Borde inte vara osannolikt att det finns motsvarande oljor som inte bär BMW-loggan på förpackningen. |
|
|
G1 och G2 är båda SAE 75W85-oljor men G1 är konstigt nog "bara" API GL4 medan G2 är GL5. Efter noga efterforskningar och överväganden fram och tillbaka valde jag som sagt RL 75W85 GL5 Hypoid-oljan... Men det finns som sagt andra alternativ också. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Den lista från BMW som jag sett med oljor som möter kraven för att vara en "lifetime oil" när det gäller specifikation "Hypoid Axle Oil G1" är här i slutet av inlägget (så som jag tolkat det). Men som Johan B säger, den "Hypoid Axle Oil G1" som BMW säljer är mycket riktigt 75W85 (och föredras nog av BMW då de säkert uppmätt en droppe bättre bränsleförbrukning än en jämförbar 75W90). Red Line Oil GL5 75W85 är ytterliggare ett exempel på en olja som utan tvekan bör motsvara "Hypoid Axel Oil G1". Men det här området är ganska snårigt och fullt med fällor, så är du minsta osäker så är ändåså rekommendationen att pinna in hos BMW - då vet du med 100% säkerhet att det är det rätta. Jag fluktade snabbt på Schmiedmann, där kostar en flaska på 0.5L ca 500 SEK. Det ger ju ett literpris på runt 1000 SEK. Vilket till och med jag tycker är lite högt, jag brukar normalt sett inte reagera så. Runt 2000-ish kostade 1L Castrol SAF-XO 75W-90 runt 150 SEK på Mekonomen. Jag minns att det var ungefär en faktor 1.5 dyrare hos BMW än hos Mekonomen på just dessa produkter vid denna tiden. Så runt 2000-ish så kan man anta att 1L Castrol SAF-XO 75W-90 kostade runt 225 SEK hos BMW, så säg ett literpris på runt 250 SEK för att köra med jämna siffror. Och att jämföra Castrol SAF-XO med "Hypoid Axle Oil G1" är korrekt, då det är i princip samma produkter då som nu - de har blivit såklart bättre men så har tillverkningsmetoderna också blivit. Så på 20 år går man från 250 SEK till 1000 SEK på samma produkt. Låt oss överdriva och säga att inflation och övrigt gör att 250 SEK för 20 år sedan motsvarar idag 500 SEK (egentligen är det mer runt 350 SEK). Det ger en dubblering av priset på i princip samma produkt över de senaste 20 åren! Fast å andra sidan, nu när allt är "lifetime" (suck...) så påverkar det såklart inköpsvolymer vilket man kan argumentera kan påverka priset, men det förklarar isåfall bara en liten ökning... Jag kan fasiken inte komma på en enda förbannade reserv- eller servicedel som bibehållit sitt pris - allt verkar ha blivit dubbelt så dyrt utan att man får så värst mycket mer. Agip HLX Aral Transmission Oil BS Castrol SAF‐XO (ersatts av Castrol Syntrax Long Life 75W-90) Castrol Syntras Long Life 75W-90 Castrol Syntrax B 75W-85 Dearon BHS Fina PONTONIC MS Fina PONTONIC MX Veedol SAF 66 Mobil Gearlube VS 600 BP Energear SHX Valvoline SynPower Gear Oil GL-5 75W-90 TRANSELF BM 75W‐-90 Shell Transmission Oil OLS‐BMW Westfalen Fugo BMO Motul Hypo Synt Avia Hypoid 75W-90 EP Esso Transmission Oil NLS 75W-90 Fuchs TITAN Gear H 75W-90 Wintershall Gear Fluid BOS TOTAL Transmission ALD 75W-90 |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.