AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.823

E93 bilen spårar med 225/45r17 däck runt om. Skall det vara så?

Pe
4
Pet
E93 2008
Tjena! Har en e93 från 2008 som jag haft i ett par år och är mycket nöjd med.
Nu på väg att köpa nya däck då de gamla är slut men undrar vad jag skall ha för storlek.
Vinterdäcken är 205/50r17 fram och 225/45r17 bak och bilen känns fin och balanserad med dem på.

Problemet:
Varje vår när jag sätter på sommardäcken tycker jag bilen börjar spåra, och inte känns så balanserad i styrningen längre, litet som jag körde i djupa spår i vägbanan. Sommardäcken är 225/45r17 runt om.

Skall det vara så?

Det är samma fälgar BMW original 8j 17 et34 på både vinter- som sommarhjul.

Vad skall jag tänka på när jag köper nya sommardäck, alltså beträffande dimension?
Mycket tacksam för tankar och råd!
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Är det rft jag hade bridgdone rft på min e90 dem har väll 3-4 mm kvar i mönster men efter jag slängde på dem på sommaren vid minsta lite ojämnhet stack ratten bytte då till continental blev som en ny bil. Märke modell på däcken ?
Pe
4
Pet
E93 2008
Intressant tanke att däcktillverkare/ modell skulle påverka.
Continental ContiSportContact 5. Inte run flat så vitt jag förstår.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Friska bussningar/leder/bärarmar/stötdämpare mm., korrekt hjulinställning och bra däck med rätt däcktryck är förutsättningarna för att bilen inte ska spåra.

Hur långt har bilen rullat och hur länge sedan var det det byttes delar i fram- och bakvagnen?
Hur har de gamla däcken slitits?
Vad är det för däck du har nu?
Vilket lufttryck kör du med?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Är inte kombinationen 205/50 med 225/45 lite udda?

225/45-17 brukar väl BMW rekommendera runt om, möjligen 225/45 fram och 245/40 bak.

Är bilen inställd för vinterkombinationen så kanske den blir orolig när det blir sommarkombinationen.

Sen blir väl bilar generellt spårkänsligare ju bredare däck.

Sen kan såklart andra chassiedelar vara slitna som andra redan nämnt.

Exakt vlika däckkombiantioner BMW rekommenderar för din bil står på just din bils dörrstolpe, dessutom däcktrycken.

Min erfarenhet är att däcktrycksvärden inte bör underskridas, ska man avvika så är det lite uppåt, men rekommenderat brukar vara ganska bra.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, rekommenderat lufttryck är "komforttryck" och det bör man inte gå under!
Det påverkar både stabilitet, bränsleförbrukning men även bärighet (hållbarhet och förmåga att bära lasten = högre slitage och risk för att däcket haverar).

Jag brukar lägga mig ungefär mellan rekommenderade trycken för "lite last/låg hastighet" och "full last/hög hastighet", vilket efter lite experimenterande har landat på ca 2,3 bar fram och 2,7 bar bak.

205/50-17 i kombination med 225/45-17 ger väl iofs ungefär samma rullomkrets men är INTE vad BMW rekommenderar i dimensioner.

När däcken börjar bli slitna, brukar de oftast bli mer spårkänsliga än när de är nya och mer flexibla i däckmönstret.

Mvh
Johan B

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Samma däcksfabrikat runt om är AoO på de flesta BMW
Både 325an e91 och Z4 var hopplösa på vägen innan jag såg till att ha lika däcksfabrikat runt om.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det Hasso skriver, håller jag med om!

BMW är känsliga och i nio fall av tio blir det konstig väghållning med spårningstendenser mm. om man blandar olika däckfabrikat/modeller.

Mvh
Johan B

Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Han skriver att bilen har 225/45x17 på sommarhjulen, vinterhjulen har olika dimensioner.
Det är när hjulen med samma dimensioner kommer på som problemen uppstår.
bl
2.294
blixten
325i -88
När däcken blir slitna och mönstret är lågt så blir bilen spårigare än när däcken har nytt oslitet mönster. Men ditt problem beror sannolikt på felaktig hjulinställning. För att får ett stabilare beteende skulle jag rekommendera att att du justerar toe fram så att den ligger på toe in 0 gr 10´ grader. Toe in bak 0 gr 18`. Camber bak -2 grader eller så nära -2 grader det går att justera.

Det brukar inte gå att justera camber fram på standard bmw men om det går på din så är -1,5 grader ett lämpligt värde.

Det är viktigt att den som gör jobbet, inte endast är bekväm och justerar så att dina värden hamnar inom det gröna fältet på hjulinställningsmaskinens display, med tanke på att du upplever att bilen inte går som den ska.
bl
2.294
blixten
325i -88
ContinentalSportContact 5 är ju ett sportigare däck och så även uppföljaren sportContact 6. PremiumContact 6 är ett något komfortablare däck kanske passar dina behov bättre? Ett 235/40-17 däck skulle också kunna vara en mer "förlåtande" dimension på en 8 tums fälg avseende spårkänslighet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nu lyser ju TS med sin frånvaro, men det framgår inte hur slitna däcken är, om de är snedslitna eller om det är olika fabrikat (eller vilket/vilka fabrikat det är).

Jag tror dock att TS har fått många bra uppslag för att få bort spårningstendenserna.

SC5 har väl i praktiken ersatts av PC6 enligt Continental och SC6 har blivit mer "sportigt" än SC5 var!?

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nu lyser ju TS med sin frånvaro, men det framgår inte hur slitna däcken är, om de är snedslitna eller om det är olika fabrikat (eller vilket/vilka fabrikat det är).

Jag tror dock att TS har fått många bra uppslag för att få bort spårningstendenserna.

SC5 har väl i praktiken ersatts av PC6 enligt Continental och SC6 har blivit mer "sportigt" än SC5 var!?

Mvh
Johan B

Pe
4
Pet
E93 2008
Tack för alla svar!
Däcken är som sagt ContiSportContact 5 runt om.
De är jämt slitna, och nu mellan 1.5 och 3 mm mönsterdjup.
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Lägg på nya däck då dom du har är skrot. I samband med detta så låt verkstaden utföra en hjulinställning.
Visa användare
306
Remo
320d Touring -11
Då min E91 haft felaktig hjulinställning och spårat, så har den spårat mer med sommardäck än vinterdäck. Detta kanske beror på sommardäckens större kontaktyta/mer friktion jämfört dubbdäck i vinterväglag.

Även Camber ska tydligen kunna justeras på E91:an då hålen till övre fjäderbensfästet/lagret sägs ha ovala/slotformade hål. Enligt BMW så tas "styrpiggen" bort i fjäderbenslagret för att sedan möjliggöra justering av Camber på ett avsett & korrekt sätt.
Pe
4
Pet
E93 2008
Jag investerade i nya ContiPremium 225/45 R17 runt om. Fick dem monterade förra veckan och jag upplever inte längre problemet med spårighet! Provkörde litet fram och tillbaka på Stockholms nedslitna vägar och det kändes ok!
Är nog litet mjukare än ContiSportContact, inte bara för att det är mer och nyare gummi. Gummit kanske blir hårdare med tiden också?

Nu har jag just testat hur bilen går på autobahn. Den lilla 2 liters motorn jobbar på riktigt bra! Blir rätt slö i 200, och vid 220 börjar bilen kännas litet svampig, men det är väl helt ok.
Flickvännen tycker den är bekvämare att köra än tidigare iallafall. ;)
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Tycker inte det är nåt konstigt med kombinationen
205/50-17 fram
225/45-17 bak

Det satt det på 130in vid inköp (på orginal M-fälgar).

Ex som har det registrerat: Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.