AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
7.242

Premium Selection

Sida 1 av 2
Undrar över omfattning av åtande för BMW. Har köpt en selection där det står att bilen är som ny. Detta garanteras under ett år. Efter 10 månader konstateras skeva bromsskivor fram och glapp i länkarmsbussning. Utdömt av verkstad och behöver bytas. Enligt verkstad ingår inte detta i garantin då det är att betrakta som förslitning. enligt BMW gäller garantin på mekaniska och elektroniska komponenter och betyder att man uner första året inte ska drabbas av oönskade överraskningar. Reparationen beräknas till 17306 konor. För mig är detta absolut en oönskad överraskning. Någon som har erfarenhet av vad som gäller i denna garanti?

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ja, det kommer inte omfattas av garantin. Man kan tycka vad man vill men det är inte ett plötsligt fel. Det du kan göra är att gå mot själva återförsäljaren (de kan inte gömma sig bakom en fristående garanti, du kan fortfarande reklamera mot själva säljaren) men då handlar det om vad det stod i varudeklarationen samt vad som är "normalt" för åldern, miltalet och priset för modellen. Ju dyrare desto mer kan man kräva. Generellt är det svårt att reklamera slitdelar.
Här är vad som ”omfattas” Länk
Gällande bromsar ska minst 40% material vara kvar. Har du fått detta protokoll? Vad står det där i så fall? Ser en liten öppning att du skulle kunna hävda att bromsarna inte var Ok redan vid köp om de inte kan påvisa annat tex via detta dokument.

BMW PS är inte så mycket att ha egentligen, största fördelen är väl fri service.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur gammal är bilen och hur långt har den gått?
Bilen är från 2016 och har gått 12000 mil. Har nu varit i kontakt med Holmgrens bil och fått svar att bromsskivor aldrig ingår i garantin. Däremot kan glappet i länkarmen kanske ingå. Där gäller verkstadens bedömning. Motiveringen med bromsskivor är att det är förslitningsmaterial. Förstår själv inte varför skeva bromsskivor är förslitning när de inte är för tunna. Just nu börjar jag fundera över kvaliten på BMW. Har tidigare haft 3 stycken Saab Aero som gått mellan 26000 och 36000 mil. Aldrig behövt byta bromsskivor och aldrig haft något glapp i framvagnarna. Enda bilen som jag ägt där kvaliten var tveksam var en Volvo S 70 T5. Där åkte jag på glapp i framvagn vid ungefär samma körsträcka. Den bilen var rolig men kvaliten var tveksam. Hoppas att BMW inte är likadan.

Men 5 år och 12' mil...så kan den knappast vara "som ny"...

5 år och 12' mil är absolut max för att kallas för Premium Selection.

Att byta bromsskivor på en beg bil med de miltalen måste man var beredd på.
Att inte förvänta sig byta slitagedelar efter de milen...
bl
2.294
blixten
325i -88
Du skriver att bilen gått 12 000 mil. Men hur långt har du kört bilen under det år du ägt den?
Bilen såldes som en Premium Selection och hade då rullat 10900 mil. Denna kvalitetsbeteckning följdes med ett garantibevis och gjorde också att priset på bilen låg något högre. Garantin gällde ett är framåt och/eller 2000 mil. Premium Selection beskivs som att bilen är som ny och att man inte ska drabbas av oförutsedda kostnader vad gäller mekaniska och elektroniska komponenter. Jag har kört bilen runt 1000 mil. Bromsskivorna kostar 3500 kronor styck. Med det priset bör de absolut hålla mer än 12000 mil. Så tycker jag!

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag hittar att de uttrycker sig som "känns ny" och "utmärkt skick" Länk Det står ingenstans att den ska vara SOM ny. Viktig skillnad. I dina villkor (som är det som gäller) står det säkert ännu mer försiktigt skrivet. Sen kan ju säljaren förstås ljugit dig rakt i ansiktet och sagt att bilen är som ny, det är tyvärr inte särskilt ovanligt att säljare säger exakt vad som helst för att du ska slå till. Sen efteråt är allt glömt.
Ett sätt är ju att köpa skivor själv och spara många sköna slantar. ATE är ett säkert kort som är original till BMW.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
3500kr/st för skivorna är sanslöst dyrt, men det inkluderar kanske arbetet? Annars är det typ 3ggr dyrare än att köpa skivorna själv.
7 000 kr kostar skivor är monterat med nya belägg.

Byte även på min vid 12' helt normalt.
Länkarmarna är visst en känd svaghet på F-serien.

Säger väl sig själv att man inte får en bil är som ny om man betalar en bråkdel av nybilspriset?

Reparationer är alltid en oönskad överraskning.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
3500:- /st för skivor är mycket pengar, men kolla vad stora bromsar kostar till en stor tysk bil i allmänhet. Inte ovanligt att det kostar 15-20000:- per axel, eller mer, för att byta skivor och belägg. 4-5000:- /st för skivor är inte ovanligt. Kollade senast till en vanligt Q7 idag, Zimmerman för 2700:- /st på Autodoc.

MVH Christofer
Panelen här har naturligtvis(?) rätt, när den säger att man självklart skall räkna med att en bil med 11k på mätaren i princip snart måste haverera och att den som är naiv och tror att "Premium Selection" - numera - skulle stå för något annat än "Snygg i Hallen".

Men begreppet "Premium Selection" har till den grad urholkats, att huvudmannen (BMW AG) borde se till att snarast få stopp på missbruket, om inte annat så för att någorlunda skydda varumärket.

@Henrik Bogren: Försök att kolla upp bilens historik. Hos car.info till exempel. Och med tidigare ägare, om du kan hitta hen/dem.
"Premium Selection" med 11k - herregud!

Och då har jag inte sagt något om min första och förhoppningsvis sista erfarenhet av Holmgrens i Högsbo/Askim.

/Lennart
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det var länge sedan Premium Selection var några speciella bilar. Det är ett garantipaket och en bytesrätt - inget mer.

Att byta bromsar vid 12000 mil är förstås inget haveri, det är helt ordinärt underhåll.
"Det var längesen...".

Alltså handlar det idag om att lura köpare som inte har hängt med i begreppsinflationen. "Jag skulle vilja köpa en fräsch begagnad BMW, inte nån hårdkörd eller så. 'Premium Selection' låter fint, vad innebär det?" - "Tja, du får garanti (fast kanske inte, om det kostar för mycket)".

Jag är inte så lite förvånad över att diskussionen om ett viktigt, men urholkat, kvalitetsbegrepp till synes smärtfritt övergår i en om priset på bromsskivor!

/Lennart
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
De säger inte att bilarna är SOM nya nånstans. Det är sannolikt en rövare från en säljare som ligger bakom det missförståndet.
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Det finns inga gratisluncher. Man kan ju tycka att om en återförsäljare använder sig av ett koncept likt "premium selection", att de då lägger på fräscha bromsar då det är en förbrukningsvara precis som torkarblad eller däck mm.

Idag ska bilarna bara in och vända och det är väll lite säljarens marknad. Det bästa är väll att vara noggrann själv när man går igenom bilen om manr rädd för verkstadsutlägg. Försöka förhandla med säljaren innan man kritar på papprena och se till att alla muntligga överenskommelser skrivs till på avtalet. Samma gäller inför reparationer och servicar, få en skriftlig offert på allt, de e så lätt för dem att tjuvhöja lite när man hämtar bilen.
Jag tackar för alla synpunkter. De har varit till hjälp. Vad jag lärt mig av detta är att inte lita på begreppet Premium Selection. Innehållet i den garanti som man som köpare upplever att man får är kanske inte så mycket värd. Inte ens om BMW som varumärke står bakom garantin. Sedan kommer jag aldrig acceptera att skeva bromsskivor efter 12000 mil är normalt och att betrakt som löpande underhåll. Har erfarenhet av många premiumbilar av olika märke som inte behövt röra skivorna ens efter 25000 mil. Förbrukningsvaran är beläggen. Men jag är en gammal man och mina tankar kanske bäst sammanfattas i: Det var bättre förr. Men slutligen ett stort tack till er alla , Ni har verkligen varit till hjälp. Autopower forum har hållit Premium kvalité.

Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Börja med att byta länkarmen den kan vara orsaken till skakningar i ratten. Givetvis så måste belägg och skivor kontrolleras gällande hur mycket som är kvar inom tolerans.

Bromsbelägg kan ta slut så fort som 4500 mil på vissa bilar skivor inte många mil mer.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Man lär så länge man lever. En begagnad bil är inte en ny bil, oavsett namn på säljkategorin. Att en bil som gått 12000 mil behöver nya skivor ser inte jag som så konstigt. Speciellt då man inte kört de 12000 milen själv och därmed har svårt att veta exakt hur den brukats under sin livstid. Att trådstartaren (TS) tidigare ägt bilar som inte behövt byte av skivor trots längre sträckors körning kan ju förklaras av att det antingen var väldigt god hållbarhet, lågt slitage eller att de behövt bytas men TS inte förstått det.

Ta in offerter av lite olika verkstäder och jämför priset så kan du säkert spara en krona. Att helt tappa förtroendet för bilen känns onödigt för att en slitagedel behöver bytas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.